Hur hitta nytt hem åt häst med "särskilda behov"?

Jag tänker att det är nog bra att de som har backat har gjort det dvs det kanske ändå inte är hästkunniga familjer?
Jag tycker det låter som en trevlig ponny men som behöver hästkunniga föräldrar till barnet.
Hoppas de dyker upp!
Sen är min personliga uppfattning att många idag har börjat bli tveksamma till att ha foderhästar då det spridits många historier om då det inte funkar. Vilket då de seriösa blir drabbade av också.
 
Just den har jag inte provat. Däremot har jag tidigare sökt efter liten ryttare som vill rida. Endera med mamma eller när jag är med (och på sikt även själv om det varit lämpligt). Fick rätt många svar men föll på när de insåg var stallet ligger. Nu kan det absolut varit så att jag inte nådde vissa som bor i närområdet, men de som svarade konstaterade att de inte hade tid/möjlighet att skjutsa barnet. Hur långt hade du till civilisation/hur långt körde mammorna sina barn?
Tja, någon halvtimme fick de nog köra, men det var nog inte längre än så.
 
Jag försöker bara få dig att förstå varför det kan vara svårt att låna ut med de villkor som du sätter upp. Du har fortfarande inte svarat på huruvida du skulle rekommendera en bekant/vän att ta en häst på foder under dessa villkor? Om du tänker utifrån lagar, kontrakt, och allt annat som detta rör sig om.

Nej, det finns säkerligen inte många företag som lämnar ut hästar på foder. Nu tänkte jag faktiskt inte specifikt på sådana företag heller, utan jag tänkte på företag helt allmänt. Det är alltid lättare att kolla upp ett företag och dess rykte, än att kolla upp en privatperson.

Jag förstår att det är frustrerande att stå med en häst som man självklart inte vill avliva, men som man inte kan få såld/utlånad. Men det är inte alltid enkelt att vara "lånaren"/köparen heller, eller hur?

Jag har visst svarat på det. Utförligt. Gå tillbaka så ser du. Inlägget är ett svar till dig

Och tråden syftar ju till råd, så blir lite svårt med dels hypotetiska resonemang och dels uppenbara påpekanden utan förslag på hur man ska påverka.
 
Tja, någon halvtimme fick de nog köra, men det var nog inte längre än så.
Jag tänker att det är nog bra att de som har backat har gjort det dvs det kanske ändå inte är hästkunniga familjer?
Jag tycker det låter som en trevlig ponny men som behöver hästkunniga föräldrar till barnet.
Hoppas de dyker upp!
Sen är min personliga uppfattning att många idag har börjat bli tveksamma till att ha foderhästar då det spridits många historier om då det inte funkar. Vilket då de seriösa blir drabbade av också.

Ja bara risken att, oavsett om man är fodervärd eller hyr ut stallplats etc, stå med en dumpad häst och vad det innebär har ju de flesta fått större insikt om idag. Vilket är bra.

Samtidigt med tanke på antalet svar verkar folk inte vara alla oroliga för låna/foder generellt. Har haft svar av typen "vi åker förbi påväg från Y till x på fredag och tänkte om vi kunde hämta din ponny då om du tycker det låter bra". Vissa borde nog vara lite mer skeptiska till och med ;)
 
Jag har visst svarat på det. Utförligt. Gå tillbaka så ser du. Inlägget är ett svar till dig och börjat med "Ah du menar så" eller något snarlikt.

Och tråden syftar ju till råd, så blir lite svårt med dels hypotetiska resonemang och dels uppenbara påpekanden utan förslag på hur man ska påverka.
Fast jag har gett dig ett råd, när jag skrev att jag hoppas att du hittar en trevlig köpare som köper hästen rakt av. Fast det rådet tyckte du inte om.
 
Ja du hade aldrig lånat den.

Hur du ska kunna lita på att jag inte bryter kontraktet? Det kan du inte. Det kan du aldrig med någon. Enda sätter att gardera sig mot det är att aldrig skriva på ett kontrakt.

Ja om någon funderade på att ta emot en häst med historik och det i kontraktet stod att det var tre mån uppsägning och att ägaren accepterade att hästen återlämnades i annat skick än den kommit i hade jag sagt "skriv på innan människan fattar konsekvensen av vad hen erbjudit. Ägaren står all risk förutom tre mån veterinärvård, det där är mer riskfritt än att ta en frisk häst på foder"

För ni alla verkar glömma att nästan alla foderavtal kräver att hästen återlämnas i samma skick som den åkte. Oftast vetbes ua. Om den skadar sig i hagen så får fv behandla och betala tills den är ua igen. Utan att kunna sätta stopp efter en eller tre mån. Finns tyvärr flera trådar på buke om just det. Häst skada hos FB. Lång konv och många behandlingar. Fv står med alla kostnader både för uppehälle och vet. Men kan inte som om det var ens egen välja att ge upp. Kan heller inte säga upp och skicka hem, eftersom hästen inte är i samma skick utan de får fortsätta betala även efteråt då för tex vetvård.

@bettysmatte
 
Jag tänker att det är nog bra att de som har backat har gjort det dvs det kanske ändå inte är hästkunniga familjer?
Jag tycker det låter som en trevlig ponny men som behöver hästkunniga föräldrar till barnet.
Hoppas de dyker upp!
Sen är min personliga uppfattning att många idag har börjat bli tveksamma till att ha foderhästar då det spridits många historier om då det inte funkar. Vilket då de seriösa blir drabbade av också.
Jag tror tvärt om att kunniga familjer ser nackdelarna och risken och därmed backar. Jag skulle aldrig köpa/ta ansvaret för ett såpass riskfyllt projekt om de en ponny till barn. Det kostar att ha en häst och det är jobbigt med barn som riskerar att bli fråntagna sin ponny snabbt. Hellre att betala 10-25.000 för en ponny som är frisk, kry och igång än 0 kr för en som kanske inte håller. Till mig själv kunde jag överväga något liknade.
 
Jag tror tvärt om att kunniga familjer ser nackdelarna och risken och därmed backar. Jag skulle aldrig köpa/ta ansvaret för ett såpass riskfyllt projekt om de en ponny till barn. Det kostar att ha en häst och det är jobbigt med barn som riskerar att bli fråntagna sin ponny snabbt. Hellre att betala 10-25.000 för en ponny som är frisk, kry och igång än 0 kr för en som kanske inte håller. Till mig själv kunde jag överväga något liknade.
Detta skriver jag under på!
Man är inte så benägen att chansa till barn. De blir så ofantligt ledsna om nåt inte funkar och lever i en hästboksfantasi vilket gör att de liksom aldrig vill ge upp sin älskade ponny oavsett...
 
Detta skriver jag under på!
Man är inte så benägen att chansa till barn. De blir så ofantligt ledsna om nåt inte funkar och lever i en hästboksfantasi vilket gör att de liksom aldrig vill ge upp sin älskade ponny oavsett...
Och de kan bli ohjälpligt förälskade på 2 minuter innan de ens sett hästen. Och sörja länge.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Och de kan bli ohjälpligt förälskade på 2 minuter innan de ens sett hästen. Och sörja länge.
Detta skriver jag under på!
Man är inte så benägen att chansa till barn. De blir så ofantligt ledsna om nåt inte funkar och lever i en hästboksfantasi vilket gör att de liksom aldrig vill ge upp sin älskade ponny oavsett...

Och just därför (barn inblandade) det ör så viktigt föräldrarna får all info innan. Inte vid en provridning/titt. För den är ungen med på...
 
Problemet, som jag ser det, är att du tycker att du erbjuder ett superbra upplägg. Men de presumtiva fodervärdarna ser det annorlunda.

Samma som när jag tyckte att jag kunde erbjuda en möjlighet för toppryttare att få disponera en riktigt bra häst fritt - alltså utan att behöva köpa den - när jag hade min "guldklimpen" (en av de första riktiga högpoängarna när treårstesten infördes, fantastisk häst :love:) för många år sedan. Medan ryttarna bara såg det som en risk att ta emot den, om jag inte betalade full månadskostnad.

Jag kan se båda sidors syn på saken, i båda fallen.
Och, ska jag vara ärlig så tror jag inte att den här diskussionen kommer så mycket längre än så här...
Har du tur så ramlar du över rätt människa, annars får du hitta en lösning där du har den kvar själv.
 
Problemet, som jag ser det, är att du tycker att du erbjuder ett superbra upplägg. Men de presumtiva fodervärdarna ser det annorlunda.

Samma som när jag tyckte att jag kunde erbjuda en möjlighet för toppryttare att få disponera en riktigt bra häst fritt - alltså utan att behöva köpa den - när jag hade min "guldklimpen" (en av de första riktiga högpoängarna när treårstesten infördes, fantastisk häst :love:) för många år sedan. Medan ryttarna bara såg det som en risk att ta emot den, om jag inte betalade full månadskostnad.

Jag kan se båda sidors syn på saken, i båda fallen.
Och, ska jag vara ärlig så tror jag inte att den här diskussionen kommer så mycket längre än så här...
Har du tur så ramlar du över rätt människa, annars får du hitta en lösning där du har den kvar själv.

Nja är inte problemet. Tyvärr får väl tilläggas. Det upplägg 95% av presumtiva spekulanter vet om är utlånas för senare köp (om så önskas)/säljes med prövotid.
Och av andelen svar tilltalar den lösningen.

Däremot tilltalar det inte att ponnyn har en historik.

Dvs folk vill gärna låna/ha på prov innan köp. Men en ponny utan historik. Men det är ju också det enda jag inte ens om jag ville skulle kunna ändra på. (Allt annat kan man ju teoretiskt justera)

Och jag gör mig inga illusioner fler skulle vara intresserade av att "direktköpa" samma ponny med historik. Så verkar lite dead end.
 
För mig är det viktigt att hästar med historik av smärta är igång. Jag ser alltid det som viktigt om de är inridna och jag inte känner säljare.
Så för mig är det att ponnyn inte är igång ett minus som förmodligen skulle göra att jag rek en annan ponny.

Jag tror du har större chans att hitta hem om den är igång.
Utbildning är sekundärt.

Så jag hade nog testat igen att leta någon som kan sätta igång.

Att bli aggressiv vid smärta är inte helt ovanligt.
Så den reaktionen hade jag inte brytt mig om.

Magsårstendenser är ju klart bökigt. Men kan gå att få ordning på på olika vis permanent och om inte annat hållas i schack med utfodringar.
Förstår dock att det blir bökigt som inackorderad med sån ponny. Då har man ju oftast 4 fordringar/dag. Och det kan bli ett jäkla liv bland andra ägare om ponnyn ska serveras hö på natten(via automat) och inte deras hästar. Om nu stallägaren tillåter sånt.
Ihop med att den ju inte tål fri tillgång.
Så för de som vill ha ponnyn hos någon annan kan det bli bökigt.
 
Nja är inte problemet. Tyvärr får väl tilläggas. Det upplägg 95% av presumtiva spekulanter vet om är utlånas för senare köp (om så önskas)/säljes med prövotid.
Och av andelen svar tilltalar den lösningen.

Däremot tilltalar det inte att ponnyn har en historik.
Jag menade att ponnyns historik ingår i ditt tänkta upplägg.
Och ibland kan det vara lättare att sälja till ett extremt bra pris, till någon som vågar chansa och som då känner sig mer fri att fatta sina egna beslut utan att ha en ägare som kan vilja vara med och lägga sig i....
 
Jag menade att ponnyns historik ingår i ditt tänkta upplägg.
Och ibland kan det vara lättare att sälja till ett extremt bra pris, till någon som vågar chansa och som då känner sig mer fri att fatta sina egna beslut utan att ha en ägare som kan vilja vara med och lägga sig i....
Håller med :) !
 
Jag menade att ponnyns historik ingår i ditt tänkta upplägg.
Och ibland kan det vara lättare att sälja till ett extremt bra pris, till någon som vågar chansa och som då känner sig mer fri att fatta sina egna beslut utan att ha en ägare som kan vilja vara med och lägga sig i....

Hade det varit bara magsåret hade jag kunnat tänka mig det. Men inte utan att veta att knäet håller. iom att det var knäsmärta som fick honom att bli aggressiv. Även om det tog lång lång tid och en jävla envis matte att hitta att det var därför. Hade han fått ont, blivit aggressiv, åkt till vet och de hittat problem direkt hade det känts lättare. Men just att han dolde smärtan sjukt bra samtidigt som han reagerade på den med att bli aggressiv. Det gör att man inte bara kan "Gud så sur han blivit, vi åker till vet" och sen kan man vända det. Utan man kan behöva leva med en aggressiv ponny i x tid innan. Och tänk om han skadar ett barn då? ;( Eller det avfärdas som att det är inte smärta. Det var ju vad jag hörde från vet efter vet efter vet tills jag hade ren tur egentligen.
 
Tja, som jag ser det så har du tre alternativ.
- Behåll hästen.
- Ta bort hästen.
- Håll tummarna att "rätt människa" dyker up

Och helt ärligt, en B-ponny som inte är utbildad, som kräver specialbehandling för att inte få magsår och som har visat aggressivitet pga smärta i ett knä. Tycker du själv att det låter som en drömponny? Det tycker inte jag, inte ens om den är fantastisk mellan varven! Kanske är regnbågsbron ett vettigt alternativ?
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Hazel
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 990
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 248
Senast: WBanna
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 211
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp