Hur hitta nytt hem åt häst med "särskilda behov"?

Jag har 75% positivt och 25% negativt. De få krav jag ställer har jag redogjort för.

Tex det med lättfödd. Det är ju min med. Men som jag skrev innan - det är upp till nya hemmet att avgöra hur de vill hantera det. Dvs om en spekulant säger de har fri tillgång i nät så svarar jag att "vad bra, då är det ju inga problem med tid utan mat". Att han här inte klarat fritt med nät utan att bli för tjock nämner jag inte. För han kan klara det nån annanstans, och det är dessutom det nya hemmets val vilken "rondör" de vill tillåta

Så utefter flera svar här i tråden blir det tydligt att det är lätt utefter just att "problem" diskuteras i tråden tro att det är problemfokus i annons/samtal med spekulanter. Det är det inte - och det ÄR en himla rar, trevlig och okomplicerad ponny. Med två "minus". Tjugofem plus och två minus. Men dessa minus har en mycket stor betydelse som det verkar, tyvärr. Dock inte på sättet jag trodde (dvs folk skulle backa för knäet eller tycka de inte kan lösa fordringar) utan på ett oväntat sätt (att de är rädda för flyttutlöst magsår).
 
Alltså jag kan säga att det här med att sälja en lättfödd ponny gör mig galen. Vissa spekulanter känns helt väck i huvudet ärligt talat... Får ofta frågan om ponnyn jag har till salu är lättfödd. Tja, det är en shetlandsponny så hur stora är oddsen att han INTE är lättfödd... Det står dessutom i annonsen, ändå hör folk med halvblod och hagar på 10 hektar av sig. Jag hade givetvis kunnat sälja honom till ett sådant hem, men varför skulle jag? Antingen blir han sjuk eller så säljer de honom igen då han inte kommer funka på så mycket gräs.

Jag hade inte blivit avskräckt av lättföddhet i kombination med bra ättider, har ju redan det dilemmat :p

Angående att låna ut så verkar det absolut vara mer populärt än att köpa. Jag satte ut annons om båda, och fick absolut mer svar om utlåning än om köp. Resonerar precis som dig Alexandra, lånar gärna ut - för hästens skull.
 
Kan ju inte skriva annonstext här. Men annons beskriver en positiv, energisk och okomplicerad men vaken ponny Riden av barn och vuxna /tömkörd/påbörjad inkörning/löshoppad/gått som handhäst och tycker alltid det är kul att göra saker. Tycker om mys och barn.
Lätt att hantera/klippa/sko mm, lastar sig själv. Som trivs lika bra på lösdrift som box, är snäll med andra hästar men ibte ska gå med ston.
Att han är försäkrad/vacc/pass. Fångfri och eksemfri. Att historik finns som gärna delges intresserade. Att han inte är ren nybörjarponny samt att han kan lånas ut, lånas ut för senare köp eller säljas med prövotid. Att all utrustning medföljer och att han inte är igång idag.

Får man det till en negativ beskrivning får man köpa en annan ponny faktiskt ;)

Vidare information är 75% positiv och 25% övrigt. Men det där övriga är ju som sagt verkligen inte betydelselöst. Varken vikten av att delge eller hur det påverkar spekulant. Och det är då knäet - och ffa hur han reagerade på smärta då, att han haft magsår och inte kan stå många h utan mat och att han inte är trafiksäker.
 
Angående att hitta nytt hem till "häst med historik" så lyckades jag väldigt bra genom att svara på köpes-annonser istället.
Där kan man faktiskt ganska snabbt se hur de uttrycker sig, om det är hyfsat kunniga eller ej. Och en sån här häst behöver ett hem med hjärna och erfarenhet tänker jag.
I början svarade jag väldigt utförligt just gällande hans tidiga problematik, och lyfte kanske hans positiva sidor för lite. Fick inga svar. Filade sen på texten och tonade ner problematiken (utläkt och igång) och fick flera bra svar. När man pratat fram och tillbaka och det verkligen kändes att det kunde vara rätt hem började jag prata om det som varit osv. Det funkade väldigt bra, visst var det några som då valde att inte komma och titta men i slutänden hittade vi ett helt fantastiskt hem :heart

Så himla trist att du inte har möjlighet att sätta igång honom, det hade nog ändå gjort stor skillnad tror jag. Nästan så jag skulle vilja ta hem honom hit och sätta igång honom men närmaste halvåret bjuder mig tyvärr på för få timmar på dygnet redan...
 
Trafiksäkerheten var nåt nytt. Det kan säkert sätta sitt till. Folk vill inte sätta upp sina barn på en icke trafiksäker ponny.

Tja avskräcker det så törs folk inte tala om det utan skyller då på annat. De som kommenterat den har gjort det på nivån att då får man vänja honom, är bra att veta.

Men vill man så kan man absolut hitta tusen anledningar att inte vilja ha. Det har man rätt till med. Men den enda ponnyrelaterade anledning jag hört so far som anledning att tacka nej är risken för magsår utlöst av annat än foderrutiner. Jag gör dock ingen bedömning av huruvida folk talar sanning eller ej i sina anledningar att tacka nej.
 
Senast ändrad:
Angående att hitta nytt hem till "häst med historik" så lyckades jag väldigt bra genom att svara på köpes-annonser istället.
Där kan man faktiskt ganska snabbt se hur de uttrycker sig, om det är hyfsat kunniga eller ej. Och en sån här häst behöver ett hem med hjärna och erfarenhet tänker jag.
I början svarade jag väldigt utförligt just gällande hans tidiga problematik, och lyfte kanske hans positiva sidor för lite. Fick inga svar. Filade sen på texten och tonade ner problematiken (utläkt och igång) och fick flera bra svar. När man pratat fram och tillbaka och det verkligen kändes att det kunde vara rätt hem började jag prata om det som varit osv. Det funkade väldigt bra, visst var det några som då valde att inte komma och titta men i slutänden hittade vi ett helt fantastiskt hem :heart

Så himla trist att du inte har möjlighet att sätta igång honom, det hade nog ändå gjort stor skillnad tror jag. Nästan så jag skulle vilja ta hem honom hit och sätta igång honom men närmaste halvåret bjuder mig tyvärr på för få timmar på dygnet redan...

Ja. Jag hade ju tänkt sätta igång. Främst för att själv se var knäet pallar och om det inte pallar om det blir samma beteendereaktion som sist. Men jag får liksom inse och förlika mig med att det inte kommer hända. Jag har inbillat mig att jag ska få tid snart alldeles för länge redan. Köpte ju en rockard i somras, nu skulle här tas tag i inkörningen. Nu är ju skolan klar så jäklar vad tid jag skulle ha. Joråsåatte....

Jag kommer dra skorna nästa skoning. Finns ingen anledning ha skor om han inte går. Han har haft skor hela tiden, för "jo men här nu framöver, då ska jag.."

Men det kommer inte att hända helt enkelt. Tiden och orken räcker inte. Han är mitt eviga dåliga samvete och förtjänar bättre än att lalla.

Har kollat köpes men de jag sett söker folk stensäker läromästare. Så eg spelar nog inte igångsättning avgörande roll kanske, men utbildning skulle det. Eller framförallt inkörning, det skulle nog göra störst skillnad.
 
Dock så utefter den här tråden överväger jag faktiskt att ta bort annonsen. Strunta i det. Den dag kag flyttar ta bort. För är resonemang etc i den här tråden representativa för ett snitt av spekulanter, vilket de borde, så lär jag inte hitta rätt hem med mindre än kohandla med mitt samvete och medvetet försköna historien :/
 
Dock så utefter den här tråden överväger jag faktiskt att ta bort annonsen. Strunta i det. Den dag kag flyttar ta bort. För är resonemang etc i den här tråden representativa för ett snitt av spekulanter, vilket de borde, så lär jag inte hitta rätt hem med mindre än kohandla med mitt samvete och medvetet försköna historien :/
Det är nog tyvärr så, man vill inte köpa på sig problem. Oavsett om det är pga ekonomi eller känslor. Jag har två hästar idag som iofs just för dagen verkar vara på väg åt rätt håll, men som ganska länge verkat bli hagprydnader.
Oavsett vad de kostat mig i veterinärräkningar (tänker inte räkna efter) så har det kostat långt mer i tårar och ångest. Älskar ju de här två djuren bortom allt förstånd, och så länge de inte lider i hagen kan jag inte med att ta bort dem. Men det innebär att jag kan bli stående med två inackorderade hästar som inte kan ridas eller tränas. Ska jag skaffa en till då? Vad om den också blir dålig?
Så, jag kan verkligen förstå folk som backar för minsta lilla tecken till problem... :(

Om du inte står inför en flytt de närmaste månaderna så har du ju tid på dig att hålla koll på köpes-annonser, folk som söker foderhäst osv, kanske hittar du tillslut rätt person. För det finns säkert en, bara att just den kanske inte söker häst just idag.
Om jag får några timmar över på dygnet hör jag av mig, skulle vara kul med ett litet inkörningsprojekt :)
 
Just nu vet jag ju inte alls om/när jag kan flytta eftersom kommunala bostadsbolaget drog fram en regel som de inte upplyst om som om de står fast vid den innebär att jag "aldrig" kommer att flytta. Innan de drog fram den var det 1/11. Om de backar på den kan flytt bli närsomhelst mellan typ 1/11 och framåt. Jag vill flytta snarast räknat från 1/11.

Dock så om jag så skulle bo kvar i fem år så behövs en lösning. Det är som sagt inte sjysst att han bara lallar.

Men oavsett precis allt så kommer jag aldrig försöka försköna eller förminska. Jag vill inte släppa ut en ponny på marknaden som pga otillräcklig information skadar en unge i framtiden. Man får tycka det är kontrollfreakeri. Och hade han inte varit så ung hade jag inte ens övervägt annat alt än att ta bort faktiskt. Just för den risken. Döda hästar varken lider själva eller skadar andra.

Men kan jag ger jag honom gärna möjligheten hos någon annan, med risken så minimerad det går. Jag tar tusen gånger hellre tillbaka och tar bort än att han ska vandra runt som farlig. Både för hans skull och andras. Det står tydligt i trådstarten att han blev aggressiv i samband med knäledsinflammtionen, även om fokus i tråden legat på magsår. Man KAN INTE på minsta vis vara annat än detaljerad och ärlig om sådan historik! Och vad gäller även lindrigare saker så tycker jag man bör minnas det är BARN inblandade. Så att vara tydlig även med "små" saker, som ej trafiksäker och ge detaljer om varför, är ju högst vitala. Blir han skrämd av trafik kan ungen råka illa ut. Och nej du märker inte förrän det gått åt skogen att den visst inte var trafiksäker. Den reagerade ju varken på skördetröska bredvid hagen, en lastbil på stallplanen när man gjorde klar för uppsittning eller...
Det gäller folk vet innan. Och de gör det ju bara om man ärligt och detaljerat berättar vad de kan förvänta sig.
 
Kanske har missat, men finns det ingen duktig liten ungdom i din närhet som för en liten ersättning relativt självständigt kan sätta igång honom enligt dina instruktioner?
Hade och har faktiskt nappat på det i min tonår.

Jag bor så jäkla dumt till, offside. Krävs bil. Finns ingen ridbana osv. Annars skulle det säkerligen varit en lösning, och en jag tyckt var kanon redan för ett år sen. Grannens barnbarn har hållit på en hel del med honom och hon är kanon. Men ohjälpligt för lång idag.
 
Jag bor så jäkla dumt till, offside. Krävs bil. Finns ingen ridbana osv. Annars skulle det säkerligen varit en lösning, och en jag tyckt var kanon redan för ett år sen. Grannens barnbarn har hållit på en hel del med honom och hon är kanon. Men ohjälpligt för lång idag.
En grej som jag faktiskt lyckats med flera gånger är att ragga upp en liten flicka som vill få rida lite i skog och mark med sin mamma vid tygeln. Jag annonserade på medryttarsidor och sa som det var, ponny sjukt snäll men sjuk/under igångsättning så den ska bara skrittas ut. Måste vara lätt ryttare och det går inte att rida ut själv.
Förvånansvärt (och glädjande) många mammor var beredda att ta bilen ut till stallet med sin lilla telning för att traska omkring i oändlighet i skogen. Det kanske kunde vara i alla fall en start på en igångsättning?
 
En grej som jag faktiskt lyckats med flera gånger är att ragga upp en liten flicka som vill få rida lite i skog och mark med sin mamma vid tygeln. Jag annonserade på medryttarsidor och sa som det var, ponny sjukt snäll men sjuk/under igångsättning så den ska bara skrittas ut. Måste vara lätt ryttare och det går inte att rida ut själv.
Förvånansvärt (och glädjande) många mammor var beredda att ta bilen ut till stallet med sin lilla telning för att traska omkring i oändlighet i skogen. Det kanske kunde vara i alla fall en start på en igångsättning?

Just den har jag inte provat. Däremot har jag tidigare sökt efter liten ryttare som vill rida. Endera med mamma eller när jag är med (och på sikt även själv om det varit lämpligt). Fick rätt många svar men föll på när de insåg var stallet ligger. Nu kan det absolut varit så att jag inte nådde vissa som bor i närområdet, men de som svarade konstaterade att de inte hade tid/möjlighet att skjutsa barnet. Hur långt hade du till civilisation/hur långt körde mammorna sina barn?
 
Det handlar inte om att dölja sanningen för någon. Att vara oärlig osv. Det jag och flera lagt fram handlar om hur man presenterar allt. Jag har själv sett din annons och tycker den låter väldigt positiv och bra. Du presenterar en riktig liten trevlig ponny där. Jag syftade sen på samtalet med intresserade. Jag var nog otydlig där inser jag.
Som sagt kan en film göra susen. Jag har fått många bra svar från intressenter i olika Facebookgrupper trots utan film. Att jag inte fullföljde just då berodde absolut mer på mig än på svaren. Jag var tvungen att lägga mitt fokus på annat mer akut just då.
Ang aggressivitet så känns han lite som min, hon blir arg om något är fel?
Då är det upp till mig att lista ut vad som är fel.
Här kan en sån sak som att byta ut ordet aggressiv till arg göra stor skillnad hos mottagaren.

Men...
Jag har dock gjort valet att aldrig låna ut/sälja vidare min. Om jag dör ska hon tas bort. Döda hästar lider inte. Det för att jag anser att det är alldeles för stor risk att nåt litet blir är fel i nya hemmet och hon svarar upp med aggressivitet och blir farlig. Jag kan hantera det men vill inte utsätta någon annan för det. Hon är orsaken till att jag har eget stall tex. Hon kräver oxå ett ganska speciellt upplägg för att må bra och jag vet själv hur svårt det är att tillgodose det.
Så om du väljer att ta bort så har du min fulla förståelse. Om du har is i magen och hittar ett toppenhem å andra sidan så är det ju toppen :)
 
Nej han blir inte arg om nåt är fel. Den enda gången han varit arg/aggressiv är perioden (lång förvisso) där han hade ont men inte visade minsta tecken utom humöret. Men då var det ju på en nivå långt långt över arg.
Han anföll. Han sparkade sönder mitt knä när han utan förvarning slog för att träffa. Det du föreslår med att skriva arg istället för aggressiv är exakr det jag menar med att jag vägrar försöka försköna eller förminska. Det kan bli livsfarligt, tyvärr.

Men det är i övrigt en snäll och känslig ponny. Blir nåt fel blir han inte arg, utan han blir osäker eller frågande. Så det finns inte minsta indikation "i övrigt" på att det kan dyka upp ett sånt beteende smärtutlöst. Han är heller inte särskilt smärtkänslig.

Varför förutsätta att jag i övrig info har en annan "ton" än i annonsen? Jag betonar i vidare info de positiva sidorna, och det är 75% av övrig info. Tex saker som att man kan sitta upp efter ett halvår utan ridning utan att det är nån skillnad jmf med om man red igår. Att det är en otroligt social och trevlig ponny som alltid är med på noterna och alltid är först fram i hagen. Som är extremt okomplicerad i allt man hittar på och aldrig gör nåt dumt. Att han är orädd men vaken och kan reagera häftigt när han reagerar, men att det aldrig blivit mer än att han kan kasta sig iväg några språng men gör halt på rösten även då. Etc.
Men att han haft magsår och hur det påverkar och att han behandlats för knäledsinflammtion ocy att det viktiga kring det är hur han reagerade då och att det är därför det måste finnas rutinerade vuxna som kan fånga upp ev signaler i tid.

Liksom det ÄR en sjukt rar ponny. Men just därför så viktigt att ha historiken. Innan. Så man inser att om den rara ponnyn inte är så rar längre bör man agera. Att det inte alls är "testar" eller "trotsar". Det finns inget sånt i ponnyn. Han har inte en enda gång provat sånt för han tycker nåt inte är som han skulle önska. Det finns inte i honom att tycka "ha, jag kanske kan komma undan genom att.../med det här".

Så att kalla att oprovocerat anfalla för "var arg". Nä. Mitt samvete rymmer inte sånt 1 och det gagnar varken ponny eller framtida unge. Jag vill inte nån ska bli skadad, allrahelst inte ett barn. Men jag vill inte en ponny som på enda sätt han vet försöker säga att nåt är fel ska valsa runt som folkilsk problemponny eller spöas randig för att "lära honom". Och det är just det som gör att jag faktiskt är beredd att ta bort en rar ungponny om jag inte hittat ett hem där både de och jag känner alla korten är på bordet, de är medvetna och okej. Med ALLA aspekter och alla ev risker.

För likt dig har jag också sagt att nej, jag är inte beredd ta risken det blir fel. Kan jag inte ha tar jag bort. Men när det kom till kritan i skarpt läge tog (tar) det jävligt emot att ta bort utan att ge det en chans..
 
Jag menade inte mitt inlägg som påhopp.

Att kalla oprovocerat anfall för arg har jag aldrig påstått att du ska göra.
Du säger ju dessutom att han inte anfallit utan att det funnits en orsak? Han har haft ont?
Om han har anfallit för att han haft ont är det knappast oprovocerat? Har har ju varit provocerad av smärtan?

Skillnaden på din och min är att min blir arg när nåt är fel.det blir tydligen inte din. Min har varit aggressiv vid smärta tidigare och hon är inte heller smärtkänslig.
Därav mitt val.

I din sits får man nog ha lite tillit till att många söker hjälp hos vet om hästen plötsligt blir aggressiv och farlig och i första hand inte spöar skiten ur dom. Att dom faktiskt inser att något är fel. Och dom flesta vettar vet med att det ofta rör sig om smärta även om du hade viss otur där om jag inte mins fel?

Så nej du ska inte mörka.

Lägg fram allt bäst du vill, ha is i magen och hoppas rätt människa dyker upp. Annars får du väl ta bort honom. Du har ju inga direkta andra val.
 
Jag menade inte mitt inlägg som påhopp.

Att kalla oprovocerat anfall för arg har jag aldrig påstått att du ska göra.
Du säger ju dessutom att han inte anfallit utan att det funnits en orsak? Han har haft ont?
Om han har anfallit för att han haft ont är det knappast oprovocerat? Har har ju varit provocerad av smärtan?

Skillnaden på din och min är att min blir arg när nåt är fel.det blir tydligen inte din. Min har varit aggressiv vid smärta tidigare och hon är inte heller smärtkänslig.

Lite dumt val där med oprovocerat. Utan minsta förvarning och utan synlig utlösande faktor. I lägen där han minuten innan och minuten efter varit solig. Så utan förvarning är nog bättre ordval ja. För precis som du säger så han hade en anledning - även om inte ens veterinärerna hittade den. Så upplevelsen blev att det var oprovocerat. Men för honom fanns ju en provokation i smärtan.

Han har inte varit aggressiv så kring smärta annars (tack och lov). Kunnat tycka "inte röra!!" om det gjort ont men inte alls aggressivt riktat. Utan tex kunnat slå för att få bort det onda, men absolut inte slå för att träffa/skada. Men det är antagligen skillnad på smärta och smärta.
 
@Rialavargen det är sk linamarin i linfrön, som i kroppen omvandlas till blåsyra som är giftig ja.
Inga linfrön är stöpta vid inköp - man stöper dem själv med hett vatten innan utfodring.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
648
Senast: Hazel
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
9 892
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 328
Senast: WBanna
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 281
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp