Bukefalos 28 år!

Hur hjälpa Måns?

Sv: Hur hjälpa Måns?

Använde fel knapp, det var tänkt till Heulwen. Men du har ju också gjort en kanonsak, eller tydligen 6 sådana.

Jag är så himla trött på okunskapen som finns bland kattägare. Bara på detta forum ses ju massor sånt och även bland sådana som har häst eller annat djur som man tar väldigt bra hand om, men katten får klara sig själv. Tur att ni finns, ni som kan göra nått. Även om drömmen vore att ni inte behövdes.
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Naaaw, det ser knappt ut som samma katt som på de första bilderna! Han har en helt annan lyster i pälsen :love:
R8n och Heulwen, ni är värda all respekt :bow:
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

lingonben skrev:
Naaaw, det ser knappt ut som samma katt som på de första bilderna! Han har en helt annan lyster i pälsen :love:
R8n och Heulwen, ni är värda all respekt :bow:

Instämmer helt och fullt, ni är bäst! :bow: :bow:
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Vad glad jag blir att ni ordnat så bra åt Måns! All heder åt er!
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Heulwen skrev:
Mans.jpg


Måns sover i sängen.

Måns är ju helt underbar!!! Så vacker!!! :love: Och såna underbara människor det finns!!! :bow:

Sitter här med min katthemskatt, Frida i famnen (inte lätt att skriva med en hand :angel: ) Hon är det bästa som nånsin hänt mig, vi har bott ihop i 8 år nu. Hon är helröd och vi tycker båda att Måns är sååå fin. Vi önskar er all lycka i framtiden! :)
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Heulwen! Hur går det för dig och Måns? Jag har följt hela historien och är så glad att det har löst sig så bra! :love:
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Usch, får ont i hjärtat när jag läser sånt här.
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Måns mår bra här. Han får gå ut i koppel ibland och det går ganska bra. Han tycker både att det är roligt men vill inte alltid gå dit man själv vill. :p
Han gillar att vara ute på våran balkong, vi har en grannkatt som ibland kommer över. En kväll satt hon på vårat balkongbord så Måns blev nyfiken och de tittade på varandra en lång stund.
Måns var kär och jamade efter henne, hon(Mia) var däremot lite svårfångad. :p

mnsmia.jpg



Vi har däremot problem med hans lådvanor ibland. Då och då bajsar han i köket, ifall lådan inte är helt ren eller det inte finns mycket sand i den.
Jag är dagmatte till en hund ibland också och det tycker inte Måns allt för mycket om... Tyvärr gjorde han en rispa på hundens nos igår när hunden skulle gå förbi. Vi får se hur det utvecklar sig...
Kanske blir hans revirinstinkt svagare när han blir kastrerad?

Men vi kommer eventuellt höra av oss till katthemmet och ha honom hos oss tills de hittar ett bra hem åt honom.
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Gud va bra att det finns såna som du! :love:

Tror nog som du säger att revirinstinkten blir minde efter kasteration.
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Så kul att Måns har fått en flicka:love:

Mindre skoj att det fortfarande inte går så bra med lådan. Och otur med vovvens nos:crazy:

Hoppas att ni kan behålla honom, eller att katthemmet hittar ett bra hem åt honom långt ute på landet utan bilar och en massa möss att jaga:)
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Vet lite mer om måns bakgrund nu...

När Måns var cirka 8 veckor skiljdes han från sin mamma och syskon. Han flyttade då hem till ett par med redan 2 katter. Han och deras andra katt gick inte ihop utan man började söka efter ett nytt hem en vecka senare:crazy:

Efter ytterligare 2 veckor beslutade man att B (vi kallar hans förra ägare för det;) ) skulle få måns hem till sig eftersom han ville ha en katt men inte funnit någon.

Så då kommer 13 veckor gamla måns hem till B och finner sig bra där, få god mat och husrum. Dock en pappkartong som fylls med sandfrån lekparken. Allt är frid och fröjd och veckorna går. 4 veckor senare är kattlådan så överfull av avföringoch så blöt av urin att måns inte längre vill gå på lådan, han börjar då kissa i badrummet och bajsar lite här och där. Han får iaf bo kvar uitan att man vet varför han börjat med detta :eek:

4 månader går och måns bor kvar i lägenheten som börjar bli överfull av avföring:cry: :crazy: Sedan så beslutas att han ska bli utekatt vilket inte lille måns alls vill vara. Men han får bli det iaf. B har nu börjat tröttna på sin katt och släpper därför in honom allt mer sällan.

B börjar dricka ganska ordentligt nu och struntar fullständigt i katten. En annan alkoholist börjar nu mata katten. Sedan går månaderna och måns blir cirka 1½ år.

Sedan vill B ha tillbaka sin katt när han börjat avta med sitt drickande, det blir bråk men B får till slut tillbaka katten.
Det går ytterligare 7 månader och sedan flyttar han hit.

Katten får komma in i början och allt är frid och fröjd. Efter 4 månader börjar katten se ut som ett benrangel och "de äldre" börjar mata honom. Ytterligare 6 månader senare får min familj veta om att måns finns där och blir illa behandlad.

Så vi börjar mata honom och vet inte vad vi ska göra.

3 veckor senare vänder jag mig till Buke. Där får jag snabbt tips och djurinspektörerna kontaktas utan resultat.

Jag blir desperat och ber fel person ta hand om måns. (tack och lov kom han aldrig dit)

3 dagar senare träffar jag Heulwen(:bow: :bow: ) i Uppsala och Måns har äntligen fått det liv han förtjänar.
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Vilken hemsk historia.
Det är tur att han har blivit omhändertagen.
Om det är problem med lådvanorna så prova med 2 lådor med nycket sand
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Vad intressant att få veta mer om han bakgrund!
Då är han alltså ca 3 år om jag räknat rätt?
Måns trivs bra här. Han har börjat bli mer lekfull. Vi kan jaga varandra ibland och det tycker han är skoj och springer med svansen krökt. :p

Vi har gått ut på en och annan promenad med Måns. Första gångerna förstod han inte riktigt vitsen men sista gången gick det rätt bra.

Måns sitter ofta på balkongen och verkar trivas med det. Då och då flörtar han med grannens hona Mia. Hon är iaf kastrerad.
Måns ska bli kastrerad, märkt och vaccinerad på onsdag den 7/6.

Han är rätt gosig av sig, om man lägger sig i soffan kan det hända att man har en Måns på sig som spinner och trampar.

Jag är ju dagmatte åt en hund som Måns har rivit/attackerat och fräst åt. Men sista gången fräste han inte en enda gång, det verkar som om det finns hopp iaf! Och när han kastreras kanske hans revirkänsla minskar mer också.

Ett problem är hans lådfasoner. Så fort det är kiss eller inte tillräckligt med sand i lådan bajar han i köket. Men eftersom jag är hemma rätt mycket så hinner jag oftast göra rent lådan innan olyckan sker. Kanske ska vi skaffa en till låda också för att minimera risken ytterligare. Men nu vet jag ju vad det beror på.
Han har väl blivit överdrivet renlig sedan han fick stå ut med sin låda innan. :(

Vi har satt ut en omplaceringsannons på Måns när vi trodde att han inte kunde fungera ihop med hunden. Men vi har inte fått några svar ännu och allt verkar fungera bättre. Så det lutar åt att behålla honom. :love:
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Ja, det är han nog. Sak höra mig för bättre och vi kanske till och med får ett födelsedatum på honom:)

Kul att höra att det går framåt för er!
Jag tror säkert att måns kommer lugna ner sin reviskänsla när han är kastrerad.:)

Jag kan verkligen hålla med om att det är en gosig kisse:love:
Många timmar har han suttit och trampat i pensionärernas knän:love:
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Lite av en solskens historia man gråter i början å så slutar allt lyckligt...själv har jag varit en sån som tar hand om katter tills dom får ett permanet boende, man kan ju inte ha hur många katter som helst....har betalat ett antal kastreringar på han katter som varit några år....inte kul me en han katt som inne katt om dom markerar revir å så...som tur är så har alla mina fosterungar fått jätte bra hem å jag har kontakt med dom alla :)
 
Sv: Hur hjälpa Måns?

Senaste nytt med Måns ifall någon vill läsa:

Han var hos vet. i onsdags 7/6 och kastrerades, vaccinerades och öronmärktes. Han ska dit igen om 3 veckor för återvaccinering.
Över 1000 :- gick hela kalaset på. :crazy:

Han fick ha tratt ett tag efter men nu fick han slippa den ikväll då han blev apatisk och bara stirrade in i väggen med tratten på. Dessutom så har han knappt slickat på såret.

R8an har också luskat ut Måns födelsedatum, han fyllde 3 år den 6/6. I tisdags alltså. Då fick tonfisk som var mkt uppskattat. :d

Tyvärr har Måns ådragit sig en stridsskada idag då grannkatten kaxar med honom och gav honom en reva på nosen men den syns knappt.
Fast han gillar inte den bruden längre. ;)

Så här såg han ut igår kväll:

http://smg.photobucket.com/albums/v457/Heulwen/Djuren/?action=view&current=stackarsmnsen.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp