Bukefalos 28 år!

Hur höja medvetenheten om hur inavlade våra raser är?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror inte på att blanda sådana raser alls.
Varför experimentera med högenergiska raser det blir inte bra 🥶

Assistanshundar kan du nog hitta i var och varannan hund ja det är inte ett särskilt svårt jobb för en hund en miljötrygg hund som tycker om människor.
Det är inget som behöver avlas fram det hittar du redan många individer i många olika raser dock svårt att tro att en malle(mix) skulle trivas med det.

Så vad skulle du blanda in i Collien då`

"Blanda högenergiska raser": Det blir bara 78 kromosomer i valparna, det blir inte dubbelt för att föräldrarna är av olika ras.

"Inte ett svårt jobb" Jag tror jag har lite högre ambitioner på hund än vad du har isf. Det är inte bara "klapp-hundar", tror inte du fattar hur vi jobbar alls faktiskt. Tror inte du har erfarenhet av sådant arbete.
Vår malle skulle definitivt trivas med det. Och det finns några sådana. Jag pratar inte om "random mallemixar". Håller inte på med designerhundar.
[/QUOTE]
Fast det blir ju en random mallemix blir ju inget unikt bara för du avlar fram den.
Tycker det låter helt vansinnigt att hålla på att blanda hundraser som malle och border collie.

Jodå jag förstår precis vad som krävs av en besöks eller assistanshund det jag säger är att det behövs inte avlas fram en ny ras enbart för det då det redan finns mängder med raser som passar utmärkt för detta ändamål.
 
-Svarar såhär istället och tryck bara på svara om du ska svara min text så hamnar inte mitt nästa svar bland din text-

Fast det blir ju en random mallemix blir ju inget unikt bara för du avlar fram den.
Tycker det låter helt vansinnigt att hålla på att blanda hundraser som malle och border collie.

Jodå jag förstår precis vad som krävs av en besöks eller assistanshund det jag säger är att det behövs inte avlas fram en ny ras enbart för det då det redan finns mängder med raser som passar utmärkt för detta ändamål.
 
Kan inte minnas att du skrev exakta raser utan mer vilka rasgrupper?
Vilka raser är det?
Jag avlar inte på raser, jag avlar på egenskaper. Jag skrev långt om det.
Jag föder ej upp designerhundar.
Jag har alltså inte bestämt några raser, det finns inget "rasrecept" på mina hundar.
Jag letar i vissa rasgrupper efter rätt individer som, förutom det de själva visar upp, tillräckligt sannolikt också bär på de egenskaper jag söker. Det är en balans av uttrycken i de olika egenskaperna jag söker. Hos hunden i fråga men ännu mer i kombination med en annan hund som också visar stabilitet i vissa av dessa balans-förhållandena.
Jag letar mer på vissa ställen än andra, men det är långt ifrån så att jag avlar utifrån bestämda hundraser.
 
SNÄLLA KAN DU SVARA VANLIGT SOM ALLA ANDRA NU HAMNAR MINA SVAR BLAND DIN TEXT.
Fast det var ju du som hade svarat utan att man såg vad det var som du eller jag hade skrivit. Flera gånger i denna tråd. Då blir det svårt att svara på ett vettigt sätt.
Så börja med dig själv där så blir det lättare.
Och svara gärna på det man frågar.
 
-Svarar såhär istället och tryck bara på svara om du ska svara min text så hamnar inte mitt nästa svar bland din text-

Fast det blir ju en random mallemix blir ju inget unikt bara för du avlar fram den.
Tycker det låter helt vansinnigt att hålla på att blanda hundraser som malle och border collie.

Jodå jag förstår precis vad som krävs av en besöks eller assistanshund det jag säger är att det behövs inte avlas fram en ny ras enbart för det då det redan finns mängder med raser som passar utmärkt för detta ändamål.

Du förstår dig verkligen inte på avel om du resonerar utifrån att en Eurasier är en random Chow Chow-mix, en Dobermann en random greyhoundsmix och en Papillon en random dvärgspanielmix.
Du förstår ju inte.
Vad skulle du själv blanda in i Collien? För Colliens skull pratar jag nu (det jag gör gör jag för min standards skull men skulle man göra det för Collien skulle man ju göra det mot Colliens och den andra rasens standard).

Du vet inte vad JAG kräver/förväntar mig i mitt arbete.
Det är delvis så att jag förväntar mig mer än vad jag ser som stabila drag i raser jag tänkt på, men ännu mer är det så att jag inte VILL ägna mig åt inavel på den groteska nivå det faktiskt skulle vara frågan om ifall jag använde ras i sluten population.
Jag gör det jag gör för att jag inte vill använda mig av inavel i första hand, men även utan den "lilla detaljen" har kjag mer specifika behov vad gäller stabilitet i vissa balansförhållanden i uttryck hos egenskaper.
Jag har helt enkelt högre ambitioner än vad du har där.
 
Precis, det är inte en oseriös fråga på något vis tycker jag. Själv har jag färgpreferenser också. Skulle rätt hund inte stämma överens med den är det ju en sak, men frågan är fri.
Röda shibor liksom. :heart
Vad jag menade är att det är fokus på frågor om färg, meddelanden där det kommer enstaka frågor utan frågor som JAG anser är mer viktiga och avsaknad om att de berättar om sig själva. Så försök inte få det till något annat.
 
@Dentaku
Om du nu har träffat så många mallar på nära håll att det är uteslutet att hitta rätt individ med rätt närmsta släkt för att förbättra Collien (vad gäller exempelvis genetisk variation).
I vilka raser skulle du leta efter hundar som skulle kunna tänkas passa bra?

På vilket sätt skulle du INTE kunna "titta bakåt" på en F1:a om båda föräldrarna är SKK-reggade hundar och du vet vilka dessa är`För jag antar att det är så man kommer börja, dvs välja individer som också kommer från inavlade populationer.
 
@Lillo
Titta gärna ovan och på flera ställen i denna tråd hur det blir ibland när du svarar. Du gör så att inlägg ser ut som att det är du som skulle ha skrivit saker som jag har skrivit.
Börja med att rätta till det. Sen kan du förvänta dig att det ska gå att citera dig på ett vettigt sett.
Och om du INTE skulle blanda in "högenergiska raser" i exempelvis en Collie. Vad skulle du blandat i? För du skulle väl inte låta inaveln stiga från ett utgångsläge som i snitt är närmre en helsyskonparning än en halvsyskonparning? Det stroder mot allt vi vet om hur det går till att bevara en population.
 
SKK är en ideell organisation och inte till för att tjäna pengar.

Tycker snarare det ser ut som en blandning mellan företag och politisk/religiös/sjuk-ideologisk organisation som försöker utnämna sig själv som myndighet, försöker få det att framstå som om man har patent på ord.
En väldigt narcisistisk och hundfienrlig organisation som pajjar ras efter ras. Enligt Linda Laikre (docent i populationsgenetik vid SU) har man avlat bort 70% av generna i de Svenska hundraserna sedan 90-talet. Det är ju utrotning för sjutton.

Kolla gärna upp arvoden på ordföranden/VD och de som är i och närmst kansliet. För sådant är ju offentligt i en ideell organisation.
 
Senast ändrad:
Nej. Det beror på att det finns folk som struntar i resultatet och avlar och köper ändå.
Vilket blir extremt tydligt om man tittar på uppfödare isf rasen generellt.
I grunden beror den genetiska faktorn på att det finns populationer där dessa anlag är så spridda att det förmodligen finns fler individer som bär på en eller flera "nycklar" till defekten än de som inte gör det.
Och ju hårdare man selekterar desto fler nya sjukdomar tar mer plats och samtidigt försämras MHC.
Otroligt sorgligt.
 
Så vad skulle du blanda in i Collien då`

"Blanda högenergiska raser": Det blir bara 78 kromosomer i valparna, det blir inte dubbelt för att föräldrarna är av olika ras.

"Inte ett svårt jobb" Jag tror jag har lite högre ambitioner på hund än vad du har isf. Det är inte bara "klapp-hundar", tror inte du fattar hur vi jobbar alls faktiskt. Tror inte du har erfarenhet av sådant arbete.
Vår malle skulle definitivt trivas med det. Och det finns några sådana. Jag pratar inte om "random mallemixar". Håller inte på med designerhundar.
Fast det blir ju en random mallemix blir ju inget unikt bara för du avlar fram den.
Tycker det låter helt vansinnigt att hålla på att blanda hundraser som malle och border collie.

Jodå jag förstår precis vad som krävs av en besöks eller assistanshund det jag säger är att det behövs inte avlas fram en ny ras enbart för det då det redan finns mängder med raser som passar utmärkt för detta ändamål.
[/QUOTE]


Exempelvis här svarar du som om du har skrivit det jag har skrivit.
du har gjort så flera gånger i denna och andra trådar,
Det är ok att det blir fel, men ta ansvar för det innan du letar fel på andra.
 
Oj i grupp 9 finns ju tex den renrasiga pudel en frisk ras med sund kropp.
Nej, pudeln är verkligen inte en frisk ras.
Prova att provförsäkra en blandras och sedan en pudel av samma ålder och kön.
De är en sjuk ras och det är väldigt sorgligt.
Vilka andra raser i grupp 9 är vad du kallar för friska och vad baserar du det på? Eftersom du skrev "tex".
 
Nej, pudeln är verkligen inte en frisk ras.
Prova att provförsäkra en blandras och sedan en pudel av samma ålder och kön.
De är en sjuk ras och det är väldigt sorgligt.
Vilka andra raser i grupp 9 är vad du kallar för friska och vad baserar du det på? Eftersom du skrev "tex".
Pudeln är ingen sjuk ras 😅😅😅😅
Vilken värld lever du i 🤣🤣🤣
Jo kan ju bero på att man testar typ 1 procent av blandraserna.
 
Säger det för sista gången det handlar inte om blandraser eller att du avlar blandraser det handlar om att du lurar människor att dina blandraser skulle vara bättre än renraser eller att dina blandraser behövs det gör dom inte.
Du avlar ensam i alldeles för liten skala det kommer aldrig bli en ny ras bara ett antal hundägare som kommer ha dina blandraser x antal år.

Och vill du svara på vilka raser förutom malle du blandar och inte bara rasgrupperna?

Din avel är bara vanlig simpel blandrasavel.
 
Säger det för sista gången det handlar inte om blandraser eller att du avlar blandraser det handlar om att du lurar människor att dina blandraser skulle vara bättre än renraser eller att dina blandraser behövs det gör dom inte.
Du avlar ensam i alldeles för liten skala det kommer aldrig bli en ny ras bara ett antal hundägare som kommer ha dina blandraser x antal år.

Och vill du svara på vilka raser förutom malle du blandar och inte bara rasgrupperna?

Din avel är bara vanlig simpel blandrasavel.
Det är förtal. Jag har inte lurat någon om något. Det är en väldigt grov anklagelse som helt saknar botten.
Jag har inte sagt att mina raser är bättre än andra.
De har bättre genetisk variation än raser som avlas inom sluten population, men det kan man åstadkomma med vilken population som helst.

Det är inget rasrecept, inga designerhundar. Läs det jag svarade dig väldigt utförligt i denna tråd innan. DET är hur jag gör, inte sätta ihop specifika raser i ett visst recept, inte ens i närheten av.

Enligt ordboken så är en grupp individer med liknande (inte ens lika) egentkaper, där människan sätter standard, där människan stambokför en ras.
Det står ingenting om att populationen ska vara stängd, att de ska tillhöra en viss förening osv.
Myndigheten, veterinärer och försäkringsbolag ser det enligt den verkliga och vetenskapliga förklaringen.
De har svenska ordboken som grund, inte en förening som bedriver inalensexperiment till bekostnad på viktig genetisk information och variation som förloras för varje generation.

Tydligen inte så simpel så att du kan förstå ens en del av det.

Det är också blandraser just eftersom stamboken är öppen.
Men även där så är det stor skillnad på ex en "alaskanhusky" och en "maltipoo" osv. Helt olika inriktningar.
Vill du ha hundspann så är det ingen maltipoo som söks,
 
Pudeln är ingen sjuk ras 😅😅😅😅
Vilken värld lever du i 🤣🤣🤣
Jo kan ju bero på att man testar typ 1 procent av blandraserna.
Nej, tyvärr.
Inte mycket att skratta åt faktiskt.

Vad föder du själv upp för ras (eftersom du vet så mycket om avel)?
Vad har du för hund/hundar?
 
@Dentaku
Om du nu har träffat så många mallar på nära håll att det är uteslutet att hitta rätt individ med rätt närmsta släkt för att förbättra Collien (vad gäller exempelvis genetisk variation).
I vilka raser skulle du leta efter hundar som skulle kunna tänkas passa bra?

Främst australian kelpie. Det är inte bara en generellt frisk ras där den ideala mentaliteten också liknar den som en collie borde ha. Det är också en ras med en mycket hög andel utvärderade individer, både vad gäller röntgen och MH. Det finns ett par-tre andra raser som jag också tror passar att leta lämpliga individer i, t ex aussie, men jag ser fler fallgropar än hos kelpie som man måste ta hänsyn till både i valet och utvärderingen av kullarna efter inkorsningarna.

På vilket sätt skulle du INTE kunna "titta bakåt" på en F1:a om båda föräldrarna är SKK-reggade hundar och du vet vilka dessa är`För jag antar att det är så man kommer börja, dvs välja individer som också kommer från inavlade populationer.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om någon avlat på mallar som inte är rastypiska ser jag inte det som särskilt seriös avel. Varför välja en Formel 1- ras med extrem reaktionssnabbhet och stora drifter att korsa med en ras som har problem med rädslor? Att förbättra colliens mentalitet är ett arbete som måste fortsätta parallellt med att öka den genetiska variationen, men för att göra det är inte malle ett bra val. De flesta som är intresserade av collie vill inte ha de egenskaper som finns hos malinois.
 
Främst australian kelpie. Det är inte bara en generellt frisk ras där den ideala mentaliteten också liknar den som en collie borde ha. Det är också en ras med en mycket hög andel utvärderade individer, både vad gäller röntgen och MH. Det finns ett par-tre andra raser som jag också tror passar att leta lämpliga individer i, t ex aussie, men jag ser fler fallgropar än hos kelpie som man måste ta hänsyn till både i valet och utvärderingen av kullarna efter inkorsningarna.



Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om någon avlat på mallar som inte är rastypiska ser jag inte det som särskilt seriös avel. Varför välja en Formel 1- ras med extrem reaktionssnabbhet och stora drifter att korsa med en ras som har problem med rädslor? Att förbättra colliens mentalitet är ett arbete som måste fortsätta parallellt med att öka den genetiska variationen, men för att göra det är inte malle ett bra val. De flesta som är intresserade av collie vill inte ha de egenskaper som finns hos malinois.
Ja Kelpien var också ett förslag jag hade. Ja, jag tror det skulle kunna vara något, verkligen.
Men det skulle inte räcka med en ras om man ser det hur ett längre perspektiv.

Fast det finns ju, inom raser (än så länge) olika linjer med lite olika inritning. Både sådant en medvetet styrt och inte.
Sen tolkas standard inte exakt likadant av alla uppenbarligen.
Och när det kommer till att använda hundar i avel över rasgränser så kan det ju vara så att en linje som skiljer sig gör gott om det skiljer sig på det sättet man vill.
Men visst om du ser på mallen överlag och bara skulle ta en "snitthund" så skulle det kanske inte bli tillräckligt tillfredställande resultat.
Men du skulle definitivt hitta individer som skulle kompensera för rädslor. Långt ifrån alla mallar har blixtsnabba reaktioner och de skulle heller inte ta med sig mer än 50% av sina gener.
Så skulle det vara en miljöstark, öppen malle där reaktivitet inte ligger nära till hands skulle majoriteten av avkommor redan från första och definitivt andra generationen mycket väl vara precis vad som behövdes även mentalt.
Jag vet absolut vad du menar med att det är en "formel 1-ras" men jag tror du har en överdrivet stereotyp bild. Alla linjer är inte så.
Men absolut att man skulle hitta många tänkbart lyckade individer (inberäknat vad de har i sin närmsta släkt) i Kelpien också! Och t.o.m BCn. Det finns en anledning till att man, inom BCn , kräver arbetsprov varenda generation för att regga valparna. Det finns nämligen MÅNGA av dem som inte har "eye" och drift att valla så där starkt som stereotypen, många har det knappt alls varför hela 75% av dem är uteslutna från att användas i avel inom sin egen ras (vilket är väldigt sorgligt, men som tur är finns det folk som tar vara på dem också). Många av de 75% har såklart de starka instinkterna för rasens ändamål, men väldigt långt ifrån alla.

Du säger att du ser fallgropar exempelvis hos Kelpien. Ja, det finns ju i alla raser (både gentemot den egna standarden och som incross/outcross-material mot annan standard)....men igen...man skulle inte välja en hel ras, man skulle bara leta bland vissa raser för att hitta rätt hund som dessutom kan tänkas bära det man är ute efter.

Hoppas det inte tar allt för lång tid innan man sätter igång på allvar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 728
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 531
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp