Hur inreda med gigantiska fönster?

kolblakkur

Trådstartare
Jag ska eventuellt flytta in i en hyresrätt med gigantiska fönster. Jättefin utsikt, absolut - men allt blir ju så fjuttigt i jämförelse :arghh: Jag tänkte ha växter i fönstret men eftersom fönsterbrädan är så smal så får såklart inga större växter plats på den då de behöver större krukor. Tycker inte det blir fint med mindre växter när fönstret är så stort. T.o.m. gardinerna kommer kännas fånigt små enligt mig. Och då ska vi inte ens snacka om hur störigt det är att fönstret har ett ”stag” hux flux vid cirka 1/4 av fönstret :arghh:

Hur inreder man ens med såhär stora fönster? Vad kan jag sätta i fönstret som inte ser fånigt ut storleksmässigt? Fönsterbrädan är så satans lång också så risk att allt bara ser uppradat ut :(
 

Bifogade filer

  • IMG_6815.jpeg
    IMG_6815.jpeg
    219 KB · Visningar: 454
Några riktigt stora växter att ha på golvet eller på låga pallar/piedestaler, några ampelväxter som blir stora (purpurblad kommer att trivas). Breda (eller dubbla) gardiner som du sätter hela vägen upp i taket. Vill du ha mindre växter kan du alltid ha ett litet blombord.

Stort fönster = stora tillbehör. Kommer bli ljuvligt!
 
Större krukor med växter kan stå på piedestal framför fönstret :) Och i hörnet. Då får du lite djup i det också, inte att allt står på rad. Någon mindre kan hänga i ampel också, kanske hjärtan på snöre eller något liknande litet gulligt. Gardiner kan du ha på skena i taket om du behöver mer tyg pga sol eller liknande.

Edit: någon lampa på fot får plats på fönsterbrädan, och ljusstakar. Variera höjder på dem så blir det inte så uppradat. Någon lampa hängande i fönstret osv.
 
Större krukor med växter kan stå på piedestal framför fönstret :) Och i hörnet. Då får du lite djup i det också, inte att allt står på rad. Någon mindre kan hänga i ampel också, kanske hjärtan på snöre eller något liknande litet gulligt. Gardiner kan du ha på skena i taket om du behöver mer tyg pga sol eller liknande.
Tyvärr kan de inte stå där, min hörnsoffa kommer ta all plats framför fönsterna 🙃 Hade jag hängt hjärtan i fönstret så hade nog alla runt mig trott att jag blivit knäpp, det är verkligen INTE jag 😅 Men tack för tipset 🙂
 
Gardiner skulle jag köra hotellstyle med takskena och lager. Dvs mörkläggningsgardiner som går att dra bort helt och bakom några skirare som släpper igenom ljus om man vill dra för lite. Vill du ha blommor skulle jag kolla på större amplar eller någon ordentlig klätterväxt typ silverranka att ha i en stor kruka på golvet.
 
Tyvärr kan de inte stå där, min hörnsoffa kommer ta all plats framför fönsterna 🙃 Hade jag hängt hjärtan i fönstret så hade nog alla runt mig trott att jag blivit knäpp, det är verkligen INTE jag 😅 Men tack för tipset 🙂
Haha nä det var bara ett förslag på något inte alltför tungt som hänger, finns säkert andra mer passande sorter :D
 
Några riktigt stora växter att ha på golvet eller på låga pallar/piedestaler, några ampelväxter som blir stora (purpurblad kommer att trivas). Breda (eller dubbla) gardiner som du sätter hela vägen upp i taket. Vill du ha mindre växter kan du alltid ha ett litet blombord.

Stort fönster = stora tillbehör. Kommer bli ljuvligt!
Tyvärr kan jag inte ha något på golvet framför då min hörnsoffa kommer att så i den hörnan, dvs framför båda fönsterna. Dvs inga blombord eller så heller…
 
Om du ska ha en soffa framför rubbet hade jag absolut satsat på en ranka från varje håll. Stor kruka på golvet i varje ände :)
 
Tyvärr kan jag inte ha något på golvet framför då min hörnsoffa kommer att så i den hörnan, dvs framför båda fönsterna. Dvs inga blombord eller så heller…
Då är amplar svaret! 😊 Gullranka blir rejäl, purpurblad likaså. Även porslinsblomma, men den får du fästa upp längst med fönstret.

Tänk på att det kan kännas obehagligt att sitta med ryggen mot fönster. Går det att ha soffan på något annat ställe så är det förmodligen mer behagligt. Annars kan du ”stötta upp” med tyngre gardiner.
 
Hahaha jag missade helt att du inte förstod att det var en växt! Tänkte att du absolut inte gillade hängande amplar för det var inte din stil :laugh:
Haha, nä jag gillar absolut sånt, har ett gäng! Men är (uppenbarligen) inte så bra på sorter.
 
Tänk på att det kan kännas obehagligt att sitta med ryggen mot fönster. Går det att ha soffan på något annat ställe så är det förmodligen mer behagligt. Annars kan du ”stötta upp” med tyngre gardiner.
Det går inte att ha soffan på något annat sätt, om man vill ha en TV framför soffan i alla fall. Jag tänkte ha mörkläggningsgardiner.
 
Jag hade haft stora gardiner, en klätterväxt i vardera sida som klättrar mot hörnet samt en lampa i vardera fönster men annars inte mer än så, låtit fönsterna få ta plats helt enkelt.
 
Det går inte att ha soffan på något annat sätt, om man vill ha en TV framför soffan i alla fall. Jag tänkte ha mörkläggningsgardiner.
Jag fattar! Tyvärr är moderna lägenheter ofta ganska dåligt planerade ur sådana perspektiv. Men har du mörkläggningsgardiner så kommer det hjälpa en hel del!
 
Känner att ju mer jag tittar på bilden, ju mer hatar jag fönsterna 🫠 Detta är verkligen motsatsen till vad jag gillar, jag gillar fönster med spröjs och framför allt fönster som man kan öppna 🙃 Finns inte ett enda öppningsbart fönster, utan vill man ha öppet får man öppna balkongdörrarna (vilket jag såklart har två av, eftersom balkongen går runt hörnan av lägenheten….en balkong jag aldrig lär använda 🙃). Blä, känner mig inte alls pepp på denna lägenheten längre.
 
Detta har absolut inget med frågan att göra, men jag läser varje gång "Hur inreda med gigantiska fötter?". Och det skulle ju absolut kunna vara ett problem om fötterna var så stora att lilltån alltid hamnade i möblerna, så man skulle behöva en speciell inredningsstil av den anledningen 🤔
 
Tyvärr kan de inte stå där, min hörnsoffa kommer ta all plats framför fönsterna 🙃 Hade jag hängt hjärtan i fönstret så hade nog alla runt mig trott att jag blivit knäpp, det är verkligen INTE jag 😅 Men tack för tipset 🙂
Jag förstår inte.
Hur kan hjärtan på råd särskilja sig så mycket från andra hängväxter??

Jag tycker den är behändig och användbar. Lätt att föröka och Blommar med små söta lyktor. Många skott i samma kruka skapar en gardin av rankor.
1701966493625.png
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 286
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp