Hur inreda med gigantiska fönster?

Åh, insåg nu att soffan är ju högre än fönsterkarmen 🫠 Så kommer som grädden på moset inte se 10 cm av det jag sätter i fönstret 🙃

Men insåg nu att jag räknat fel, så om jag vänder på soffan så är det 120 cm till väggen, så kanske kan jag ha soffan åt andra hållet - vilket gör att fönstret till höger på bilden blir helt öppet utan något framför.
 
Senast ändrad:
Finns ju snygga blombord och pidestaler 🙂
Sen som sagt, amplar och klätterväxter som gullranka som inte behöver så stor kruka?

Dubbla gardinstänger och dubbla gardiner blir jättefint 🙂 får in ljus med tunna gardiner men slipper insyn.

Balkongen kan en ju göra massa kul med 😍
Odlingslådor med spalje mot grannen?
 
Jag ska eventuellt flytta in i en hyresrätt med gigantiska fönster. Jättefin utsikt, absolut - men allt blir ju så fjuttigt i jämförelse :arghh: Jag tänkte ha växter i fönstret men eftersom fönsterbrädan är så smal så får såklart inga större växter plats på den då de behöver större krukor. Tycker inte det blir fint med mindre växter när fönstret är så stort. T.o.m. gardinerna kommer kännas fånigt små enligt mig. Och då ska vi inte ens snacka om hur störigt det är att fönstret har ett ”stag” hux flux vid cirka 1/4 av fönstret :arghh:

Hur inreder man ens med såhär stora fönster? Vad kan jag sätta i fönstret som inte ser fånigt ut storleksmässigt? Fönsterbrädan är så satans lång också så risk att allt bara ser uppradat ut :(
Måste du absolut ha soffan precis kloss mot hörnet? Dra ut den en bit så finns det plats för gardiner med skena i taket, blombord eller piedestaler etc men ändå gömt. Hjärtan på tråd är en fin och skir växt som nu gör sig bra i ampel. Jag tänker att dina växter kommer att älska ljuset så du kan odla lite på temat "djungel" om du vill ha det riktigt grönt.
 
Yay, fönsterbrädan visade sig vara bredare än jag trodde :banana: Får utan problem plats med 15 cm krukor :)
 

Bifogade filer

  • IMG_7967.jpeg
    IMG_7967.jpeg
    249,9 KB · Visningar: 197
Yay, fönsterbrädan visade sig vara bredare än jag trodde :banana: Får utan problem plats med 15 cm krukor :)
Tänkte det också när jag såg bilden. Hade liknande fönster i min förra lägenhet, verkar ha rensat bort bilder men ska se om jag kan skaka fram ngt..

Hade iaf några högre växter, bland annat en stor porslinsblomma på båge. Även en högre lampa.
 
Dubbla gardiner för insynens del, men också för att den tunna spetsgardinen är superfin.
IMG_0302.jpeg


Gardinen är ikeas typ billigaste variant. Den är så bra för man kan bara klippa av den i önskad längd utan att den repar upp sig😁
 
Senast ändrad:
Spammar tråden nu, men jag tycker det viktigaste är att man har några saker med lite höjd men att man annars varierar så att det blir någon slags dynamik👍
 
Tyvärr kan de inte stå där, min hörnsoffa kommer ta all plats framför fönsterna 🙃 Hade jag hängt hjärtan i fönstret så hade nog alla runt mig trott att jag blivit knäpp, det är verkligen INTE jag 😅 Men tack för tipset 🙂
Jag skulle vända på soffan och ha stora, stora gröna växter, förmodligen någon tunn gardin om det blir insyn, för,modligen en liten genomgående gardin högst upp bara 10-20 cm.

Jag tycker du låser dig när du säger att soffan bara kan står på ett sätt, jag bott trångt många år och det går oftast att få in mycket mer än vad man tror. Bli inte arg utan ville du ha hjälp måste du skicka alla mått så vi vet. Skicka rum, soffa etc.

Orkar du ringa Ikea och få byta soffa? Kan du be någon hjälpa dig med det? Eller sälja på blocket? Det är ett begränsat tydligt jobb någon kanske blir glad att kunna hjälpa till?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 284
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp