Bukefalos 28 år!

Hur känsligt?

D

Dulcidine

Ska snart byta från vanligt hö till hösilage till mina två hästar, ett halvblod med halvkänslig mage och en korsningsponny med en mage som tål i princip ALLT.
Har bara fodrat med vanligt hö förut, och mina hästar har (i alla fall de senaste åren) inte fått hösilage alls.
Undrar nu bara hur försiktig man bör vara när man byter till hösilage? Hur mycket ska jag blanda upp med vanligt hö och hur länge?
 
Jag hade försökt vänja in det över en månad. Ju långsammare desto bättre.
 
Ju långsammare desto bättre som sagt var. Min häst är känslig vid foderbyten och jag hade en månads tillvänjning på honom men det räckte inte, han är fortfarande dålig.
jag fick tipset att ge vetekli och bryggjäst eller blanda ensilaget med halm. Jag hoppas det kommer fungera, nu ger jag vetekli och Kraffts magTarm men det har inte hjälpt.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 032
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
663
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 326
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
555
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp