Bukefalos 28 år!

Hur kan jag hjälpa min häst? Pälssättning!

Agent Orange

Trådstartare
Hej! Varje höst och vår går min häst "ned sig" i samband med pälssättning /fällning. Hans patellaupphakning kommer tillbaka (är näst intill hakfri resten av året) och han blir väldigt trött. Han brukar också tappa lite i vikt, fast ligger nog lite över normalvikt i vanliga fall så det oroar mig inte så mycket. I ridningen känns han också mer obalanserad och ospänstig på något vis. Han får fri tillgång till grovfoder med en kvot på 5,7. Balanserade makro och mikromineraler. Extra e-vitamin i mineralfodret. Kraftfoder får han bara för att han ska äta sina mineraler. Inför pälssättning så lägger jag på proteinfoder och foderjäst fast han behovsmässigt får i sig hela sitt behov och lite till från grovfodret. På vilket sätt kan jag hjälpa honom mer i dessa perioder? Ännu mer protein? Någon som känner igen sig?
 
För en pälsfällning/sättning ligger du lite lågt i kvoten. Päls och horn består uteslutande av protein, varför jag brukar öka intaget av detta runt december månad innan perioden.
 
Exakt - man tror att det är nu man ska ge extra men det är liksom "för sent". Lite beroende på vart i landet man bor ska man börja ge extra protein i dec och i aug.
I övrigt gör du ju allt rätt! :) Om han ändå är extra trött så får du kanske leva med det och sänka kraven.
 
För en pälsfällning/sättning ligger du lite lågt i kvoten. Päls och horn består uteslutande av protein, varför jag brukar öka intaget av detta runt december månad innan perioden.
hur mycket ca? Vet du om det finns någon forskning på det?

Har bara hört att det krävs "extra protein" men inte hur mycket
 
Hej! Varje höst och vår går min häst "ned sig" i samband med pälssättning /fällning. Hans patellaupphakning kommer tillbaka (är näst intill hakfri resten av året) och han blir väldigt trött. Han brukar också tappa lite i vikt, fast ligger nog lite över normalvikt i vanliga fall så det oroar mig inte så mycket. I ridningen känns han också mer obalanserad och ospänstig på något vis. Han får fri tillgång till grovfoder med en kvot på 5,7. Balanserade makro och mikromineraler. Extra e-vitamin i mineralfodret. Kraftfoder får han bara för att han ska äta sina mineraler. Inför pälssättning så lägger jag på proteinfoder och foderjäst fast han behovsmässigt får i sig hela sitt behov och lite till från grovfodret. På vilket sätt kan jag hjälpa honom mer i dessa perioder? Ännu mer protein? Någon som känner igen sig?

Inför nästa pälssättning så öka proteinet redan i november-december beroende på när din häst brukar börja fälla. Jag brukar höja i december och då börjar mina fälla i mitten av februari vanligtvis men hellre höja lite för tidigt om han blir så påverkad. När hästen har börjat fälla redan så är det försent att höja proteinet.
 
Jag började stödfodra min gammelhäst med stora mängder protein i november/december för att hon började falla ur, och hon har aldrig haft en så okomplicerad fällningsperiod som nu. Hon har haft det riktigt svårt genom åren, och jag ser en markant förbättring den här gången.
Stora mängder i detta sammanhang är ca 3 kg lusernpellets om dagen.
 
hur mycket ca? Vet du om det finns någon forskning på det?

Har bara hört att det krävs "extra protein" men inte hur mycket
Kan inte hänvisa till forskning eller studier, men det finns säker sådana. Men jag ökar med ca 20-30 % av det totala behovet vilket har funkat för oss. Hår och horn består av Keratin, där behovet ökar i samband med fällning/sättning. Man kan öka intaget utan större förändringar av intaget i MJ.
 
Ok. Jag började lägga på mer i januari så det kanske var lite sent då. Vågar heller inte ge så mycket då han från grovfodret får i sig ca 200 smrp över sitt behov redan. Han har ju fri tillgång så det är svårt att ändra kvoten med de små mängderna kraftfoder som jag ger. Men är kvoten så viktig om alla behov är tillgodosedda med så stor marginal?

Känns lite vanskligt att ge mycket proteinfoder då han redan har överskott. Han tål inte stora mängder lusern, annars hade jag gärna gett det. Är väl mindre farligt att överdosera med. Har gett 0,5 kg groov 125, foderjäst och lite linklipellets nu. För lite?
 
Bara från grovfodret får han i sig ca 800 g smrp MINST men kvoten är ju som sagt låg.

Om han får så stort proteinöverskott redan så hade jag inte gett kraftfoder. Överskott av protein från kraftfoder kan vara skadligt vilket det ju inte är om överskottet kommer från grovfoder. Kvoten i sig behöver du inte bry dig om utan titta på energi för sig och protein för sig. Är de behoven uppfyllda så räcker det.

Jag hade kollat på övriga levnadsförhållanden omkring hästen om hen trots uppfyllda behov inte mår som förväntat. Är det något annat som förändras i samband med fällningen?
 
Jag skulle inte heller stirra mig blind på proteinet då, det är kanske övriga mineraler/vitaminer som han behöver boostas med i nov-dec redan.
Vårtrötthet beror ju på den långa, mörka perioden, alla depåer från sommaren är slut.
Personligen har jag sett oväntat bra resultat på allmäntillståndet när jag givit IMMUN (köpt på Horze webshop, minnas inte vad märket hette, kanske Veredus?) så det ger jag numera som stöd vid "jobbiga" perioder.
 
Tack alla för svar. Det kanske är vitaminerna som ska ses över istället? I mineralfodret han får nu finns b1, b6 och e-vitamin. Är det för sent att lägga till nu? I så fall får jag ta med mig det tipset till nästa säsong!
 
Jag skulle inte heller stirra mig blind på proteinet då, det är kanske övriga mineraler/vitaminer som han behöver boostas med i nov-dec redan.
Vårtrötthet beror ju på den långa, mörka perioden, alla depåer från sommaren är slut.
Personligen har jag sett oväntat bra resultat på allmäntillståndet när jag givit IMMUN (köpt på Horze webshop, minnas inte vad märket hette, kanske Veredus?) så det ger jag numera som stöd vid "jobbiga" perioder.

Ska kollas upp! =)
 
Min häst har samma problem och blir dessutom väldigt känslig i huden och därmed tjurig att hantera och rida. Jag har tidigare fodrat på med linfrökaka-pellets inför pälssätning men utan resultat. Inför denna vintern bytte jag till Krafft pluss protein i oktober och det verkar såhär långt ha fungerat bättre. Det är ju en annan proteinsammansättning precis som HannaZ är inne på. Ger även rejält med B-bvitamin (ska inte behövas men jag märker klar skillnad på om hon får det eller ej).
 
Min häst har samma problem och blir dessutom väldigt känslig i huden och därmed tjurig att hantera och rida. Jag har tidigare fodrat på med linfrökaka-pellets inför pälssätning men utan resultat. Inför denna vintern bytte jag till Krafft pluss protein i oktober och det verkar såhär långt ha fungerat bättre. Det är ju en annan proteinsammansättning precis som HannaZ är inne på. Ger även rejält med B-bvitamin (ska inte behövas men jag märker klar skillnad på om hon får det eller ej).
Ungefär samma erfarenhet, har/upplever jag.
 
Tack för att ni delar med er av erfarenheter. Av 800 g smrp borde han få i sig lysin. Men man kan ju aldrig veta vilka aminosyror hösilaget innehåller eller? Vågar inte gå på för kraftigt med protein eftersom det ju som någon skrivit tidigare inte är så bra med överskott från kraftfoder. Nästa år ska jag nog prova att boosta med vitaminer efter jul.

Har gett b-vitamin tidigare och inte märkt så stor skillnad. I år ger jag ett mineralfoder som innehåller b1 + b6 och sedan foderjäst istället.
 
Men du behöver ju inte hämta protein från kraftfoder. Lusern var inte populärt för hästen, säger du. Gäller det både strå och pellets?
 
Men du behöver ju inte hämta protein från kraftfoder. Lusern var inte populärt för hästen, säger du. Gäller det både strå och pellets?

Hej! Han får utslag av lusern tyvärr... =( Har dock inte testat på ett par år nu, men det är en känslig häst så jag vet inte om jag vågar testa igen... Annars hade lusern varit det självklara alternativet!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 360
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 387
Senast: mackan
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 630
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Måste man tillsätta järn i foderstaten eller räcker det att koppar/zink/mangan kvoten stämmer? Vet att kvoten ska vara 1:3:3:3 men blir...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: Glimm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp