Hur kan man bäst stärka / hjälpa ägaren i detta fallet?

YorkWann

Trådstartare
Vi har ett sto i stallet som jag hjälper till med då och då. ( Vi har varandras hästar en dag i veckan) Jag har denna hästen nu över påsk då ägaren är bortrest.

Hästen har varit rent ut sagt farlig, sprungit över folk, huggit efter alla i stort sett, sparkat osv. Prövar hennes ledarska p gång på gång. Detta är en häst som behäver tydliga ramar, konsekventa handlingar och utmaningar!! (enligt mig då såklart)

Innan någon säger att ta hästen till vet, så är hästen genomkollad av vet, hästtandläkare, massör etc. Och friskförklarad, men som vet sa, Det är en märr med stor M.

När jag har henne övar vi ledarskapsövningar hela tiden. Men jag är konsekvent. Mutar henne aldrig, hon ska komma till mig i hagen. Hon får aldrig gå först, förbi mig, trampa på mig etc, etc. Vi tränar på att backa, gå sakt in i boxen, flytta rumpan, ta upp bakben, "plocka morötter" , ta på träns, bara stå helt stilla, bara lägga sadeln på ryggen och ta av dem, men hon fortfarande ska stå stilla.

Detta funkar super, det har tom blivit riktigt kul att jobba med henne. :) Igår kom hon tom och lade huvudet i knäet och jag fick klappa öronen! :love: riktigt kul (Detta är en häst jag ärligt talat inte gillade alls för ett år sen, alldeles för opålitilg)

MEN, hur ska man nu överföra detta till en ägare som blivit rädd (helt förståeligt) i hanteringen med henne? Det som gått framåt är att hon itne längre behöver muta för att tränsa henne, samt att hon inte hugger efter henne. Ägaren anser själv att hon är för mesig med hästen, eller jamsar med henne. Men hur gör man praktiskt för att hon ska komma runt detta ?

Ett ex från här om dagen, vi gick en prommenad, jag ledde stoet, hon hadem ed sin hund, stoet hopapr till, ägaren, som går brevid, blir nervös och säger "men det var för vi gick för nära med hunden"
Jag sa att det spelar faktiskt ingen roll, hon går inte på mig vad som än finns runt om! finns inte en chans att hon får springa över mig för att vi hade en hund brevid oss.

Hon blir ju också nervös (helt förståeligt igen) för att hästen ska skada någon av oss.

Så, tips!
 
Sv: Hur kan man bäst stärka / hjälpa ägaren i detta fallet?

Det värsta är ju att har någon en gång blivit rädd för sin häst så verkar det vara lögn i:devil: att få dem trygga igen.
Iaf om man är så rädd som den här personen verkar vara.

Det enda konstruktiva jag kan komma på är att ägaren får hantera sin häst och du instruerar.

Är det dock en riktigt märrig märr sas, finns riksen att det faller tillbaka i samma mönster om inte ägaren gaskar upp sig.
 
Sv: Hur kan man bäst stärka / hjälpa ägaren i detta fallet?

Nja märrig är hon, men hon måste få utmaningar. Bara sånna lätta ledarskapsövningar verkar hjälpa. Att hon får tänka lite. Ägaren rider och hanterar hästen i stort sett dagligen, men hon är nervös.

Alltså instruera en kompis, det kan ju bli lite svårt.... :crazy: Vi HAR pratat om det, men på någon nivå verkar hon inte ta till sig det jag säger, tex om foder, Vi har väldigt låg proteinkvot i höet och jag har räknat ut foderstat till henne när hon bad om det, men sen litar hon inte på det iaf, eftersom han som säljer foder sa att hon skulle ha basicen för den innehåller ju allt :s

Sen ÄR det svårt, på nått plan så tänker man ju att hon egentligen borde lägga alla energi och tid på en "lättare" häst (Detta är hennes första) Samtidigt som jag vill så gärna att det ska funka för dem, eftersom jag vet att hon komemr behålla henne. (Känslor och sånt krafs ni vet :D )
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kan man bäst stärka / hjälpa ägaren i detta fallet?

Är ägaren inte villig att lyssn apå tips, så "tvinga" henne/honom,


Samla ihop ett gäng och gör en agility tävlin gpå skoj. Där kan ni lägga in moment som stå blickstill (utan att flytta en hov) i 30 sek och liknande.
Kanske kan sådant inspirera ägaren att träna lite?:idea:
 
Sv: Hur kan man bäst stärka / hjälpa ägaren i detta fallet?

Ska tipsa henne! Ska iaf säga vad vi gjort denna helgen och visa henne, kanske kan inspirera?

Jag vill ju att HON ska lyckas med sin häst, inte visa att "hon glänser med mig" Det är inte min häst. :crazy:
 
Sv: Hur kan man bäst stärka / hjälpa ägaren i detta fallet?

Jo, det förstod jag att du vill att hon ska lyckas.


Men samla ihop ett gäng, ta en fika, hitta på "agility grenar".

Bestäm en dag och efter tävlingen kan ni grilla korv och dela ut priser i form av morötter till duktiga pållar.


Kan säkert bli roligare än ni tror.:bump:
 
Sv: Hur kan man bäst stärka / hjälpa ägaren i detta fallet?

Kan du inte helt enkelt visa ägaren hur du hanterat stoet? Berätta/visa hur du går tillväga när hon gör si eller så, så att hästen får en konsekvent behandling av både dig och henne? Var med ägaren några gånger när hon pysslar med hästen så att du direkt kan ge henne tips och stöd.
 
Sv: Hur kan man bäst stärka / hjälpa ägaren i detta fallet?

Jag röstar också på att du visar ägaren hur du hanterar hästen. Erbjud dig att vara med och instruera ägaren precis som phie föreslog.

Det svåra är väl att få fram budskapet på rätt sätt så att ägaren inte känner sig helt nedtryckt i skorna.
 
Sv: Hur kan man bäst stärka / hjälpa ägaren i detta fallet?

kl


Jag får hålla er uppdaterade i veckan! :)
 
Sv: Hur kan man bäst stärka / hjälpa ägaren i detta fallet?

Det gick jättebra idag, tränade att gå på transporten, hon gick med hästen, jag peppade :D Hon vågade inte första två gångerna, men jag gick först sen gick jag med dem båda, sen fixade hon det själv! :)
 
Sv: Hur kan man bäst stärka / hjälpa ägaren i detta fallet?

Hejja på.

(fast ska jag vara ärlig så begriper jag inte varför man har en häst man är rädd för) men bra att det verkar gå rätt håll för ägaren
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 144
Senast: Naria2020
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag & min 12-åriga halvblinda dvärgpudel hälsade på min pappa som bor avlägset i skogen. Min hund är alltid lös där pga hennes lydnad...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
25 121
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 690
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp