Bukefalos 28 år!

Hur klär man en bebis på vintern?

wtf

Trådstartare
Jag har inte varit ute så mycket med Jack än, bara till och från sjukhuset ett par gånger (eftersom han har gulsot)..
men jag tycker det är så svårt att klä rätt!

Han har en ganska tjock overall (som man viker över händer å fötter) och en utemössa, det har jag haft i bilstolen och det verkar vara ok ur värmesynpunkt. Möjligen att han är liiite kall om händerna när man plockar ur honom.

Men sen i vagnen då...? jag har en tjock åkpåse från babytravel, blir det inte alldeles för varmt att ha den + overallen?
Hur ska jag klä honom om jag ska handla tex?

Vi kommer inte vara ute om det är kallare än -10 grader.
 
Sv: Hur klär man en bebis på vintern?

Alla gör ju såklart olika, man får pröva sig fram helt enkelt vad som är bra för honom. Du får känna efter med handflatan på han om han blir svettig.

Men jag tror på overall & en åkpåse, sen har du antagligen kanske tom ett lock på vagnen. När du är & handlar & kommer inomhus så är det viktigt att du öppnar upp lite så det kommer in lite luft & blir lite svalare.
 
Sv: Hur klär man en bebis på vintern?

Jo jag skulle faktiskt tro att det blir på tok för varmt med både overall och åkpåse i en liggdel, med ett lock på det blir det nog rena bastun.

Man tror inte att det ska bli så varmt i liggdelen som det faktiskt blir, speciellt om ni inte är ute när det är kallare än -10 grader. Jag skulle gissa på att det duger alldeles bra med overall/mössa goa filtar. Om du känner bak i nacken på honom så kan du rätt snabbt avgöra om det är för mycket/lite.
 
Sv: Hur klär man en bebis på vintern?

Jag fick höra att det var bra att vara ute mycket så att bebben fick solljus/dagsljus på sig om den hade gulsot, så det är nog inget hinder?

Vi hade fleeceoverall o åkpåse första vintern. Det blev inte för varmt, men självklart måste man ta av om man är inomhus med vagnen. Eftersom åkpåsen värmer bra om underkroppen kan man ju ha bara en rejäl fleecetröja i stället om man vill. Inne i affären måste man ju knäppa upp åkpåsen o ev även overallen. Att ta av mössan är oxå bra, den ger ju mycket värme till hela kroppen.

Lycka till!
 
Sv: Hur klär man en bebis på vintern?

ja det stämmer med solljuset, fast dom på bb sa att det inte var bra för bebisens luftvägar att vara ute i kallare än -10 grader.
jag har honom liggandes i så mycket dagsljus som jag bara kan inomhus istället.

självklart ska jag knäppa upp in till kläderna när man kommer in med vagnen, på åkpåsen kan man dessutom ta av halva, så att han bara ligger på den :)
funderar på om det skulle räcka med ett par lite tjockare byxor, en långärmad body + en tjocktröja, raggsockor, vantar (strumpor på händerna? eller måste man ha riktiga?) och så en tjockare mössa i vagnen/åkpåsen?
 
Sv: Hur klär man en bebis på vintern?

Tilde har en "monsteroverall" från didriksson.

Hon har tunna byxor, strumpor+raggsockor. långärmad body, halsduk, mössa och tjocka vantar. Och hon håller sig jättevarm.
I vagnen har hon en tunnt fodrad åkpåse och en filt man kan reglera värmen med.
Det blir väldigt varm i de små babykorgarna när de är nyfödda. Ni får prova er fram, vissa barn är ju varma av sig och andra lite kallare. Kanske några tunna vantar om händerna är kalla? (Eller dra på ett par strumpor på händerna)

I bilen har vi overall om vi åker kort, jacka om vi åker lite längre typ 5-6 mil. Åker vi längre så får bilen stå med kupefläkt och så åker barnen utan ytterkläder med mössa och tjock filt som plockas av efterhand.
 
Sv: Hur klär man en bebis på vintern?

Alltså med My skulle jag verkligen ha sagt att det blir för varmt med tjock overall och åkpåse, hon var en liten varming och det räckte oftast med en tunn ofodrad fleeceoverall och en filt samt lock på, så höll hon sig varm.

Maja däremot har varit en riktig liten kallis i stället! När det är runt nollan har hon en teddyoverall (ofodrad), yllestrumpor på händer och fötter, vintermössa, och ligger inlindad i ett underbart fårskinn. Dessutom har hon locket på och ibland även en filt. När det är -10 har hon ett fårskinn till ovanpå det hon ligger insvept i, och hon kan ändå kännas lite kall ibland (då får hon en filt till!). Helt galet!

//Julia
 
Sv: Hur klär man en bebis på vintern?

Maja (2,5 man) har lite olika varianter beroende pa vad vi ska göra

Ska vi vara ute länge och hon kommer vilja vara öppe ur vagnen har vi en tygoverall med fleccefoder som har inbyggda händer och fötter. En tjockare mössa. Under har hon vanliga innekläder. I vagnen har hon bara locket ev. en bomullsfilt.

Vid vanliga promenader brukar hon ha en stickad overall, vintermössan, raggsockor och tjockare strumpor pa händerna (bättre än vantar tycker jag). En filt beroende pa temperatur och sen locket.

Om vi bara ska aka i bilen och sen in i köpcentrum/affär har hon en fleecejacka med luva, tunnare hjälmmössa, raggsockar pa fötterna och en fleecefilt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Har lite ångest för hur jag ska klä barnet i vagnen ute nu. 10,5 månader i dagsläget så använder ju sittdelen. Är åkpåse det bästa att...
2
Svar
34
· Visningar
1 958
Senast: Manji
·
Gravid - 1år Jag vill ha lite tips från er som är mer vana vid långa utevistelser på vintern ute på vischan med bebis. Jag har tänkt ta med min då 5...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 883
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 470
Senast: ako
·
Småbarn Liten blir fem månader på onsdag och den senaste veckan har jag börjat fundera mycket på kläder. Han brukar få följa med på äventyr...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp