Hur korta stigläder?

Det viktigaste när man hoppar är att man är bekväm, välbalanserad och kan få bra inverkan sen spelar det ingen roll hur långa eller korta läder man har.
Jag har rätt så korta läder på min hoppsadel men det är mycket för att den är så framskuren. Där justeras det max två hål upp eller ner. Ska jag rida dressyr tar jag dressyrsadeln som jag har långa läder på. Skulle jag hoppa i dressyrsadeln (vilket min överlevnadsinstinkt inte alls gillar) så kortar jag kanske 4 hål.
 
I teknikmomentet i WE ingår ett hinder upp till 60 cm. Då rider man i dressyrsadel. Jag kortar kanske ett hål mot vanlig dressyrlängd när det finns ett hinder, men absolut inte mer, då fixar jag ju inte resten av banan. När jag hoppar i hoppsadel har jag precis som många andra skrivit ungefär 3-4 hål kortare än i dressyren.

Det här hör naturligtvis inte alls till den här tråden, men hoppas ändå min fråga är okej.
Måste man ha dressyrsadel i WE? Blir man tittad på jättekonstigt om man kommer med hoppsadel?
 
Det här hör naturligtvis inte alls till den här tråden, men hoppas ändå min fråga är okej.
Måste man ha dressyrsadel i WE? Blir man tittad på jättekonstigt om man kommer med hoppsadel?
Nej, ingen tittar konstigt på någon i WE :-D Det är helt ok att rida i hoppsadel, men de flesta som har valmöjlighet väljer dressyrsadeln eftersom den passar bäst för den ridning som krävs. Jag skulle inte vilja rida någon klass högre än max Lätt B i hoppsadel.
 
Nej, ingen tittar konstigt på någon i WE :-D Det är helt ok att rida i hoppsadel, men de flesta som har valmöjlighet väljer dressyrsadeln eftersom den passar bäst för den ridning som krävs. Jag skulle inte vilja rida någon klass högre än max Lätt B i hoppsadel.

Okej, tack för snabbt svar! :)
Jag är SÅ sugen på att prova WE, om jag vågar. Får hindret vara max 60 cm i alla klasser?
 
Okej, tack för snabbt svar! :)
Jag är SÅ sugen på att prova WE, om jag vågar. Får hindret vara max 60 cm i alla klasser?
Ja, inte ens i svår klass är det högre! Klart du ska prova, det är vrålkul! Och man kan börja att rida hinder så fort man kan styra i skritt, så du behöver inte alls vara rädd. Man börjar superlätt och sen ökar man svårigheten :-)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
14 962
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 851
Senast: jemeni
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp