Hur länge drack era barn välling?

De flesta av er ger välling på kvällen - men när slutade era barn äta välling på natten?
Han slutade äta på natten vid tio månaders ålder då jag fasade ut amningen och ersatte den med napp (han ville inte ha napp tidigare) han fick inte dricka tomt utan halvtomt och sedan napp. Det stod aldrig i någon litteratur att de behövde äta på natten efter amningen och han hade ju borstat tänderna, han får vatten om han är törstig och så blev det direkt.
 
Han slutade äta på natten vid tio månaders ålder då jag fasade ut amningen och ersatte den med napp (han ville inte ha napp tidigare) han fick inte dricka tomt utan halvtomt och sedan napp. Det stod aldrig i någon litteratur att de behövde äta på natten efter amningen och han hade ju borstat tänderna, han får vatten om han är törstig och så blev det direkt.
Btw han vaknade inte på nätterna och fick vatten heller, det var mer av vad han någon gång ibland fått om han vaknat.
 
Första barnet: Hon blev storasyster när hon var 19 manader och straxt efter ville hon inte ha flaska längre, det var för bebisen sa hon.
Andra barnet: Kommer inte ihag men tror att hon var runt 2 ar när hon slutatade med flaska.
Tredje barnet: Hon är 1,5 ar nu och dricker en flaska innan hon somnar. Pa natten dricker hon vatten, har hon en orolig natt sa brukar det hjälpa med en skopa pulver i vattnet (vatten med mjölksmak) för att hon ska komma till ro igen. Runt 2 ar tänker jag att det far vara slut pa kvällsflaska om hon inte slutat själv innan.

Vi har aldrig gett välling utan det är ersättning dom fatt i flaskan. Vi äter kvällsmat runt 18 och barnen somnar sen runt 19-20 sa när vi slutat med flaska har vi inte gett ngt annat att äta innan sovdags.
 
Min dotter är 3 år nu i december och dricker välling när hon ska lägga sig, men jag har funderat lite över hur länge de "ska" dricka välling egentligen, ska man sluta med den och ge något annat till kvällsmat istället?
Antar att det inte finns någon exakt ålder, hur har ni gjort?

Välling finns ju även för vuxna; något jag i perioder äter som frukost eller mellanmål. Så... jag förstår inte riktigt det där med att man "ska" sluta. Om man gillar det, om det inte är det enda man äter (vägrar annan mat) så ..... varför ska barnen sluta annat än om de vill/önskar det själva?

Vår grabb har slutat helt med välling i somras; drack morgon och kväll förut. Han har precis börjat 2:an. 4åringen får fortfarande morgon och kväll. På nätter har vi aldrig gett välling. Jag delammade dem tills de var över året; när nattamningen var över så fick de lite vatten i nappflaska om de vaknade och ville dricka.

Vid ca 2-3 år gick de över från nappflaska till flaska med pip istället.
 
Min dotter är 3 år nu i december och dricker välling när hon ska lägga sig, men jag har funderat lite över hur länge de "ska" dricka välling egentligen, ska man sluta med den och ge något annat till kvällsmat istället?
Antar att det inte finns någon exakt ålder, hur har ni gjort?
Båda våra barn slutade runt 1,5 år. Min systers barn har druckit välling betydligt längre, men då har de inte varit så lätta att få i mat. Mina har alltid varit matglada.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
938
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 482
Senast: Amha
·
Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 442
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
Svar
14
· Visningar
2 452
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp