hur länge får en häst tävla?

P

PennyRe12

Jag undrar hur länge en häst får tävla.
Finns det någon speciel åldersgräns då den inte får tävla mera.?:)
 
Sv: hur länge får en häst tävla?

så länge hästen är frisk så får man tävla har jag för mig.
unghäst slutar du tävla vid sex.
nån får rätta mig om jag har fel trav tror jag de är vid tio och även galloppen
:)
 
Sv: hur länge får en häst tävla?

Tror inte det finns någon gräns för ålder på hästen. Min kompis tävlade en häst som skulle fylla 26 och det var aldrig något problem :p
Travet däremot får en häst gå upp tills den är 12, galoppen har jag ingen aning om.
 
Sv: hur länge får en häst tävla?

Kan tillägga att i travet är det för varmblods hingstar o valacker 2-12, ston 2-10.
Kallblod, alla kön, tror det är 3-15. ponny 3-18. :p
I montén måste de vara lite äldre innan de börjar starta.
 
Sv: hur länge får en häst tävla?

trav får ston tävla tills de är tio och hingst/valack tills de är 12
 
Sv: hur länge får en häst tävla?

Islandshäst finns det ingen åldergräns iallafall. Man får börja tälva på lokalnivå när dem är 5år, men får endast starta 2ggr/dag, 6åringar får tävla nationellt men bara 4 starter/dag..
Jag tävlade en häst som var 24år under en halv sesong. Var faktiskt hans första tävling :P
 
Sv: hur länge får en häst tävla?

tycker det är helt sjukt att travhästar börjar tävla som 2åring, varför inte börja tävla som 4åring och sluta lite senare?
och kanske minimera skador?
 
Sv: hur länge får en häst tävla?

Är det inte 3-15 på ponny också? Det var det när jag tog licens för 100 år sedan iallafall :p
 
Sv: hur länge får en häst tävla?

Jag vet iaf att en viss Irco Marco var ute och tävlade 1999 28 år gammal....
 
Sv: hur länge får en häst tävla?

tycker det är helt sjukt att travhästar börjar tävla som 2åring, varför inte börja tävla som 4åring och sluta lite senare?
och kanske minimera skador?

Tvärtom!
Kroppen hos däggdjur anpassar sig till belastning i unga år. Forskning på trav och galopphästar visar att de som tränas fullt/startas som tvååringar håller BÄTTRE än de som sätts i träning senare. Skelett, senor, ligament behöver lång tid på sig för att bli starkare, till skillnad från muskler som kan växa och bli starka relativt fort.

Om tvååringen tränas på ett vettigt sätt, där tränaren/ägaren är uppmärksam på när hästen växer och behöver en tids vila får hästen en bättre chans att bygga en tillräckligt stark kropp.

Det är väldigt mycket halvblod som blir halta och avlivas i relativt unga år, när de kommit igång med träning och tävling på allvar. Personligen kan jag tänka att många av dessa hästar kanske hade klarat sig bättre om man tagit lite inspiration från hur trav/galopphästar tränas.

Skador på en kapplöpningsbana ser ofta dramatiska ut, men halta hästar på små volter (där inga kameror finns) har det inte kul de heller.

Ett enda galoppsprång belastar lederna på hästen MER än ett nedslag efter ett högt banhoppningshinder. Styrkan som krävs i musklerna är motsvarande. Anledningen till att trav/galopphästar i regel avslutar karriären tidigare är att just förmågan att springa för fullt minskar med åldern, efterom alla däggdjur blir lite svagare med åldern. I hoppning och dressyr krävs inte lika mycket råstyrka, där är det i stället ofta bra med den rutin och teknik som kommer med åldern.

Att bara använda högsta åldern på tävlande häst för att försöka bevisa att det är skadligt att börja träna hästen tidigt blir därför missvisande. Ser man till statistiken så är det ju precis tvärtom! De som tränar/startar tidigt, startar fler gånger och högre upp i åldrarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur länge får en häst tävla?

Okey, jag har för mig att hästar inte fick tävla när de är över 18 år.
Bra att veta :D
Tack!
 
Sv: hur länge får en häst tävla?

:confused: Men varför ska man tävla dom? Är det inte bättre om man börjar träna dom istället?
 

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
738
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
856
  • Artikel
Hästnyheter Han har varit avstängd två gånger för att ha dopat sina hästar. Men tränaren Bo Westergaard får ändå tävla vidare. Skälet: han driver...
Svar
0
· Visningar
74
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Avslöjanden om hästar som plågas och drivs hårt har startat en debatt inom ridsporten om hästarnas välmående och sportens överlevnad...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 463
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Flytta eller ej?
  • Hämta eller sälja? Toyota Auris

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp