Hur länge håller en sadelgjord?

Att säkerhetsvästar inte håller för evigt och bör bytas tycker jag är rimligt.
Material åldras och försämras, man svettas ofta en del med väst, svetten torkar i sin tur ut materialet. Det blir hårdare och/eller mer poröst och då känns det logiskt att den kommer ge ett sämre skydd.
Sen beror det det såklart på hur mycket den används och hur den förvaras.

Ja, det är ju inte "den kommer gå sönder" som är huvudproblemet när en hjälm eller väst åldras, utan att materialegenskaperna ändras så att den inte längre ger den stötdämpning den ska. Sen är ju materialen i västar väldigt olika beroende på om det är ett formbeständigt skum eller memory foam.

En intressant jämförelse kan ju vara däcktester. I år testades ett vinterdäck från 2019, då topptestat och med ordentlig marginal kvar till vad som krävs i mönsterdjup och antal dubb. Det var på motsvarande nivå som att köra på sommardäck enligt testet nu. Enbart pga materialets åldrande (vid korrekt skötsel).
 
Jag har massor av uråldrig hästutrustning som används än idag, träns från 70-talet, lädergrimmor från vem-vet-hur-långt-tillbaka och sadelgjordar av olika slag som är från 80-talet och framåt. Jag tror att den enda sadelgjord jag kastat var en tyggjord som fransats upp i kanterna. Annars brukar jag laga, byta resår och underhålla efter behov. Så länge sadelgjorden inte är sprucken eller trasig på ett sätt som kan bli farligt tror jag inte att man behöver oroa sig för dess ålder. 😁
 
Ja, det är ju inte "den kommer gå sönder" som är huvudproblemet när en hjälm eller väst åldras, utan att materialegenskaperna ändras så att den inte längre ger den stötdämpning den ska. Sen är ju materialen i västar väldigt olika beroende på om det är ett formbeständigt skum eller memory foam.

En intressant jämförelse kan ju vara däcktester. I år testades ett vinterdäck från 2019, då topptestat och med ordentlig marginal kvar till vad som krävs i mönsterdjup och antal dubb. Det var på motsvarande nivå som att köra på sommardäck enligt testet nu. Enbart pga materialets åldrande (vid korrekt skötsel).
2019 är ju ändå inom spannet för vad jag räknar med att däck sa klara! Har du någon länk till den undersökningen?
 
2019 är ju ändå inom spannet för vad jag räknar med att däck sa klara! Har du någon länk till den undersökningen?
Kan inte annat än hålla med, bytte precis mina vinterdäck på bilen och de var inte nya när jag köpte bilen för fem år sedan. Hästtransporten hade 20 år gammla vinterdäck när jag köpte den :nailbiting:
 
2019 är ju ändå inom spannet för vad jag räknar med att däck sa klara! Har du någon länk till den undersökningen?

Det är Aftonbladets däcktest, som ju tillhör de mest gedigna testen när det gäller nordiska vinterdäck.

Artikeln ligger tyvärr bakom betalvägg, men de 4 år gamla dubbdäcken har 22 meter längre bromssträcka på is än ett par nya motsvarande. Journalisten som testkörde blev själv chockad vid insikten om hur mycket sämre de var, för man tänker ju att fyra år är rätt okej ändå.
 
Det är Aftonbladets däcktest, som ju tillhör de mest gedigna testen när det gäller nordiska vinterdäck.

Artikeln ligger tyvärr bakom betalvägg, men de 4 år gamla dubbdäcken har 22 meter längre bromssträcka på is än ett par nya motsvarande. Journalisten som testkörde blev själv chockad vid insikten om hur mycket sämre de var, för man tänker ju att fyra år är rätt okej ändå.
I det Aftonbladet test jag hittade var det 4år gamla däcken slitna, men lagliga. Undra om du hittade något annat test?
 
I det Aftonbladet test jag hittade var det 4år gamla däcken slitna, men lagliga. Undra om du hittade något annat test?

Ja, som sagt, det var inga problem laglighetsmässigt vilket gjorde den dåliga prestandan klart oroväckande. De flesta människor hade trott att 4 år gamla däck med lagligt mönster och alla dubbar kvar borde vara hyfsat bra, vilket inte var utfallet av testet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 349
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 309
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 064
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 303
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp