Bukefalos 28 år!

Hur länge

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Hur länge rider nu varje gång? har ni någon speciell tidskrav, alltså att ni måste rida så och så länge? jag kan få lite dåligt samvete när jag bara hinner/är ute och rider en trekvart. Men när man går trean i gymnasiet och regnet står som spön i backen så är det tufft. Sen rider jag tre gånger i veckan och kör en. Kan ibland tycka att det är lite lite. Hur gör ni? ´ffa ni som jobbar/skolan och har fler än två hästar.
 
Sv: Hur länge

jag brukar inte rida mer än 45:o för jag blir så trött ( om jag rider på bana)

men om jag rider/kör ut så brukar det oftast bli lite längre :)
 
Sv: Hur länge

jag går i skola så jag är kanske hemma nån dag på vardagen och åker tillbaka till skolan på kvällen, rider då bara en kort sväng, ca 45 minuter

annars så är jag ofta ute allt från 1 timme upp till 2½ om vi tar en "riktig" tur, skritturer blir ofta bara upp emot en timme

ridning i ridhus/paddock brukar räcka med max 30 minuter då vi trixar på det vi hade tänkt oss till det funkar bra
rider sedan ut en sväng efter det
 
Sv: Hur länge

Jag brukar när jag är på dressyrhumör rida ungefär 45 min på ridbanan, oftast blandat markarbete men något/ några hoppskutt.

I skogen kan det bli allt från 45 min till som häromdagen 3 tim (lugnt tempo då ;) )
 
Sv: Hur länge

När jag och hästen är i full gång så håller vi väl på i 1-1,5 h på bana och 1,5-2,5 timme ute.

Just nu så har det varit massa småtjafs och vi är nere på 30 min-1 h bana och 1 - 1,5 h ute...
 
Sv: Hur länge

Ca 45 på banan, brukar sluta när det känns bra och innan hästen blir grinig:angel:
Rider jag ut brukar det bli en längre tur!
Jag rider minst 5 dar i veckan och försöker ta ridhästen på släp
efter nordisen när jag kör honom iaf en gång i veckan.
 
Sv: Hur länge

Jag rider inte varje dag, men när jag gör det blir de ca 30-45 min. Annars så tömkör jag, longerar eller håller på i rundcorallen. Då kan det bli allt i från 5 min till 30 min, allt beroende på hur bra det går...
 
Sv: Hur länge

När jag rider ut i skogen, kan det bli rundor från 40 minuter till 2.5 timme...

Men ärjag på ridbanan, så rider jag tills jag jobbat igenom det jag ville jobba igenom den dagen. Och om en speciell övning går RIKTIGT bra, så avslutar jag där, även om jag bara ridit 14 och en halv minut, skrittar av och går hem.

:bow:
 
Sv: Hur länge

jag rider tills jag är nöjd om det så tar 20 min, 40 min eller 1h 40min..
oftast så blir det runt nått mellan 30min till 60min..

det värsta jag vet är folk som tycker "idag ska jag rida minst 60 min stenhårt" varför inte rida tills man är nöjd med ridpasset oavsett hur lång tid det tar
 
Sv: Hur länge

Jag rider fem av sex dagar ut och mina rundor tar ca 1h 20 min. i lugn trav=1½h ritt och jag rider lektion en dag i veckan i 45 min.
 
Sv: Hur länge

Om jag rider på bana så rider jag så länge som det tar att komma dit jag vill. Ställer inga über-krav, utan vill bara uppnå ett delmål. Oftast känns det okej att sluta efter 20-30 minuter, men det beror helt på. Ibland är delmålet till fullo nått efter 10 minuter och då är det ju bara att avbryta, klappa sig själv och hästen på axeln och ta en runda i skogen istället.

När jag rider ut har jag inga direkta tidskrav. Eftersom jag ofta rider vilse (!) så brukar skritt-och-trav-rundorna ta 45-60 minuter, eller så lång tid som det tar innan jag hittar tillbaka till stigen igen... Och ska jag träna annat, t.ex. klättring eller galoppintervall, så tar det den tid det tar, enkelt uttryckt.
 
Sv: Hur länge

Om jag rider på ridbanan och allt går som det ska dvs. att hästen är samarbetsvillig så brukar jag nästan aldrig rida mer än 45 minuter. Då jag rider ut i skogen blir det oftast 1 timmas ridning, ibland längre och sedan om jag tränar för tränare 1½ tim.

Så här kan veckoschemat för min häst se ut:
Måndag: Uteritt 1 tim
Tisdag: Dressyr 45 min
Onsdag: Hoppträning 1-1½ tim, beroende på om jag hoppar själv eller har tränare till hjälp
Torsdag: Skritta ut ca 45 min
Fredag: Dressyr 45 min
Lördag: Uteritt 1½ tim
Söndag: Markarbete 45 min

oftast lägger jag in en dags vila varje vecka också
 
Sv: Hur länge

*Gotlandsrusset* skrev:
Hur länge rider nu varje gång? har ni någon speciell tidskrav, alltså att ni måste rida så och så länge? jag kan få lite dåligt samvete när jag bara hinner/är ute och rider en trekvart. Men när man går trean i gymnasiet och regnet står som spön i backen så är det tufft. Sen rider jag tre gånger i veckan och kör en. Kan ibland tycka att det är lite lite. Hur gör ni? ´ffa ni som jobbar/skolan och har fler än två hästar.


jag jobbar 8-17 varje vardag.... och jag rider 6 dagar i veckan... jag har visserligen bara en häst å rida.... jag brukar komma till stallet vid 6 tiden å brukar vara hemma vid8-9 tiden på kvällen... jag rider lite olika länge beroende på vad jag ska göra... rider jag ut blir de ca 1 timme... banan 30 min till 1 timme.... konditions träning på banvall eller stubb åker ca 20 min ( men de brukar bli nån timme då han måste skritta emellan galopp passen)
 
Sv: Hur länge

KL

tack för alla svar :) jag har tre hästar att rida + träning av hästar på travet. Sen kommer jag även få hem en v75 häst som ska montetränas :crazy: någon som vill hjälpa till :angel: sen går man trean på gymnasiet samtidigt :crazy:

Magsår som ett brev på posten :p
 
Sv: Hur länge

Själv rider jag väldigt sällan på bana så om jag av nån anledning inte hinner rida längre än 30 min så tycker jag att det är onödigt.. Känns inte som att varken jag eller hästen får ut nåt av det.. Isf är jag ute och skrittar 30 min :)..
 
Sv: Hur länge

Hur länge jag rider beror helt på vad jag ska göra.
En uteritt tar mellan 1 - 2,5 tim, beroende vilken tur jag tar.
På banan mellan 20-60 min. Ibland kan det räcka med 20 min! Jag brukar alltid lägga upp ett pass så jag vet hur lång tid det tar, och varierar hur passet är upplagt.
 
Sv: Hur länge

Jag rider minst 1 h 5 dar i veckan.
På helgerna har jag mer tid så då kan det bli längre.
Min häst orkar inte mer heller just nu iof...
 
Sv: Hur länge

På bana 1 - 2 timmar men då är vi ofta 3 som tränar samtidigt för instruktör, så det blir en del vilo/skritt pauser emellanåt.

Ute rids det allt från 45 min till 4 timmar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 431
Senast: Sel
·
Träning Hej! Jag håller just nu på att rida in ett russ på tre år. Än så länge rids han fortfarande med ledare, och vi har travat några gånger...
Svar
3
· Visningar
977
Senast: Cambrie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 623
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp