Bukefalos 28 år!

Hur länge

Sv: Hur länge

jag har en 4 årig ridponny valack på 143 cm.
jag går i 9:an, går i skolan mellan 8:20-14:55 varje dag men är inte hemma mellan 7:45-15:30 då jag åker buss.
jag rider mellan 30 min-1,5 h,

jag gör just nu upp ett schema som är 6 dagar,(alltså inga bestämda dagar utan man börjar bara om när man är på sista punkten:

dag 1: högintensiv träning, mycket galopp och i hög fart ca 20 min + fram och avskrittning

dag 2: skritta ca 1 h

dag 3: lågintensiv träning, lugn trav och länge även lite galopp och självklart skritt

dag 4: paddocken, lite dressyr, hoppning, ja lite allt möjligt ca 40-60 min

dag 5: skogen, ingen speciell träning bara ut och busa lite:bump: :D

dag 6: vila
 
Sv: Hur länge

Är ute 1-1½ h, ibland längre men då leder jag hästen åtminstone en kvart.
På banan rider jag bara 15 - 20 minuter + 10 min skritt dit och hem.
Min häst, som är ett 18-årigt islandssto, är inte så road av banträning.
Hon rids 4 - 5 dagar/vecka.
 
Sv: Hur länge

När jag rider på banan så försöker jag att ha ett mål för dagens pass, typ "en öppna som känns bra åt båda hållen", "bra övergångar skritt-trav", och då får det ta 5 minuter eller 1,5 timme att nå dit.

Tar det bara en kort stund så tar jag kanske en sväng i skogen efteråt, för att få lite mera rörelse den dagen.
Men är det något som vi haft problem med och fått kämpa tidigare med så kanske jag slutar direkt och går hem. Det beror på hur det känns rent psykiskt för hästen och mig.:)
 
Sv: Hur länge

jag rider varje dag ca 1 timme, ibland mer och ibland mindre.
hästen går ute i en stor hage ca 12 h varje dag också.
 
Sv: Hur länge

Jag kanske rider ganska mycket och länge tror jag.

Ute: 1 h - 2,5 h
Bana: 1 h - 1,5 h

Hon rids 5ggr i veckan, alltid. Ibland 6.

Blir ibland mindre. Men det är ganska sällan.. :bump: Jag vet inte, men jag tycker att polla ska röra på sig mycket. Så jag rider gärna ganska länge. Då blir hon trevlig och glad! :D

/Loobah
 
Sv: Hur länge

Jag rider allt mellan 30 min till 4 timmar. Beroende på vad ja gör.. Bana är bara att glömma med Porto, han hatar det.:crazy: Rider helre dressyr på en åker eller i skogen. Då rider ja ca 30- 45 min eftersom ingen av oss gillar det;) Hoppning är lite olika beroende på hur bra det går. Rider mest i skogen och då vet man aldrig när vi kommer hem:d Kan testa nya stigar och vägar. Kan ta sin lilla tid.
Porto går ju på lösdrift därför kan ja inte rida så "hårt" nu, för han har sån päls att han inte orkar och han blir lätt seg.
Men till sommaren då ska vi på långtur igen:idea: Sånt är roligt.
 
Sv: Hur länge

Det är olika.
Ibland kan det bli nästan 2 timmar och ibland bara en stund.

Det beror på vad vi gör. Rider vi ut så ka ndet bli rätt länge men rider vi på banan eller så blir det inte lika länge.
Slutar när det går bra, spec om något nytt lärs in.
 
Sv: Hur länge

Jag rider allt från en halvtimme till 2 timmar, men försöker sprida ut det och variera litegrann.
Dvs jag rider inte en halvtimme 6 dagar ena veckan och 2 timmar 6 dagar nästa.

De vanligaste ridpassen blir runt 1 timme långa:)
 
Sv: Hur länge

Jag rider fem eller sex gånger i veckan. 45-90 minuter/gång. Kortare på bana och längre vid uteritt.
 
Sv: Hur länge

jag brukar rida runt en timme ungefär. har problem med att jag vill rida för länge :o det är så kul ju :banana:
 
Sv: Hur länge

Inget tidskrav. Det verierar stort. Det beror på hur hästen är för dagen. hur den har tränats senaste veckan, vill få en bra variation, beror också på om jag är på ridbanan eller ute i skogen. På ridbanan kan det variera mellan 20 minuter och ca 45 minuter. Rider inte längre där om det inte är lektion, då kan vi hålla på något längre ibland. Är jag ute varierar det mellan en halvtimme till 1,5 timme. ibland är det mest skritt, ibland klättring, ibland konditionsarbete. Tiden jag rider är inte det viktigaste utan vad jag gör av den tiden. Ett kort intensivt pass kan vara nog så krävande medan en lugn tur i 1-2 timmar kan vara hur enkelt som helst för hästen.
 
Sv: Hur länge

Hejsan, jag själv rider nu när vi satt igång pållen små rundor i skogen allt ifrån en halvtimme till en och en halv timme. Ibland jobbar vi lite i en hage (ingen riktig tillgång till bana eller ridhus) där rider vi tills vi är svettiga båda två, och är nöjda o lite trötta i benen. (fick lära mig för ett tag sen att även ryttaren skulle känna att man ridit ett bra pass) hm luddigt. Men på ett ungefär tills vi är nöjda. oftast runt en halvtimme -trekvart (inkl skritt)
 
Sv: Hur länge

Jag tror inte på detta med tidsanpassad ridning. Ridning ska vara spontan och anpassad. Om min häst går bra efter 10 minuter kanske jag ger mig där. Om han verkar pigg och positiv under en ritt kanske jag väljer att rida längre.

På banan är jag i regel ca 20-30 minuter. Beror på lite. Häromdagen höll vi nog på i 40-60 minuter. Av den anledningen att jag jobbade mer med mig själv än med min häst under första halvtimmen.

Uteritterna tar oftast mellan 40 min och 2 h.
 
Sv: Hur länge

Ute - 40 min.-1,5 timme (någon enstaka gång 2 timmar.)
På bana - 30min.-1timme typ, ibland lite mer ;)
 
Sv: Hur länge

Jag har lika dåligt samvete som dej. Dels är ju ridunderlaget som det är just nu för att våren börjar komma. Endera så är det ishalka eller gegga. Och det finns inget ställe där man kan rida riktigt ordentligt. Min Pålle börjar bli lite mullig nu :( , så jag får ännu mer dåligt samvete. Men jag hoppas, att när marken stabiliserat sej, att man kan rida längre pass så att han ser ut som sitt forna jag.:bump:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag håller just nu på att rida in ett russ på tre år. Än så länge rids han fortfarande med ledare, och vi har travat några gånger...
Svar
3
· Visningar
966
Senast: Cambrie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp