Hur lär jag hästen att bli longerad?

Miss_Aa

Trådstartare
Hej Allihopa!
Jag har en liten fråga om longering, har precis blivit medryttare på en fd ridskolehäst. Han verkar bara ha blivit riden i typ, ridhus och på volten. Jag prövade att longera honom idag och han förstod ingenting, han gick efter mig istället och stälde sig sött och tittade på mig :) hur sött som helst, men åter till longeringen.. Hur ska jag få honom at förstå att han inte ska följa efter mig? Jag försökte att gå med han på volten och sedan öka avståndet mer och mer, men han gick ändå efter mig. Prövade hålla han borta genom att visa upp handen, och sedan piskan men han bara sniffade på piskan och kom fram till mig :) Ägaren har också hon prövat longering men han hade inte heller förstått så mkt.


Tips,:idea: någon? =)
 
Sv: Hur lär jag hästen att bli longerad?

Eftersom att hästen inte förstår får du väl helt enkelt vara tydligare?
Hästen behöver inte lära sig något, den kan redan springa runt, runt. DU måste lära dig hur du ska få den att göra det :idea:
Men, varför vill du öht longera den? vad vill du uppnå?
Om du inte vet hur du ska göra, varför du gör det, eller har någon som hjälper dig kanske det är bäst att satsa på ridningen tills du får hjälp med det andra
:)
 
Sv: Hur lär jag hästen att bli longerad?

Jo jag förstår att hästen kan springa runt runt;) men om vi omformulerar frågan istället då, hur ska jag göra för att han ska förstå att han inte ska gå efter mig ?
Det jag vill uppnä är mestadels att vi övar på lite kommandon, och dels för att det ska bli lite omväxling i det vi gör!
 
Sv: Hur lär jag hästen att bli longerad?

om hästen inte vill gå bort från dig kan du bestämt röra dig mot hästens framdel. (kroppsspråk)

du kan även testa skaka linan i "ormrörelser" för att få ut den från dig.

lycka till!
 
Sv: Hur lär jag hästen att bli longerad?

tack =) fick hjälp av en i stallet och vi fick kämpa på, och lyckades hålla honom i två varv innan han avbröt och kom fram till oss igen.
 
Sv: Hur lär jag hästen att bli longerad?

Men, varför vill du öht longera den? vad vill du uppnå?

Longering är ju bra för massa olika saker! Tycker det är bra att hon är villig att lära sig motionera hästen på andra sätt än enbart ridning. Uppfattade det som nedlåtande men du kanske inte menade så?

Saker longering är bra för:
-bygga upp kondis efter sjukdom,vila
-uppmärksam för hjälperna
-få häst som spänner sig för ryttarens obalans att slappna av och jobba rätt
-förbereda tömkörning
-förbättra hästens form, balans, gångarter
-longera ryttare som behöver få bättre sits
-motionera stallmodig häst före ridning/körning
-motionera vid tidsbrist eller om man ej kan rida/köra pga exempelvis skavsår/ryggömhet.
-träna linförarens öga för hästens funktion och rörelse
-träna unghästar o förbereda dem för ridning/körning
-utveckla en korrekt muskulatur på hästen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lär jag hästen att bli longerad?

Härligt! Man ska inte longera mer än 30 minuter åt gången heller så det kanske var en bra början. Ett bra framsteg i alla fall från att bara viljat följa efter.

Små tips:
Tänk på att placera dig själv mitt i volten och inte gå efter. Det är meningen att du bara ska behöva trampa runt på en minivolt själv och så sällan som möjligt träda bakåt.

Placera dig mellan bog och höftbensknöl. Placerar du dig lite mer bakåt säger du "driva" och mer framför säger du med omvänd signal att hästen ska vända.
 
Sv: Hur lär jag hästen att bli longerad?

Led tillbaka den till voltspåret o mana på den lite "bakom den"

Beröm när den gör rätt o säg -Nej!- som du gör i vanliga fall;) när den gör fel.
Ha en långpisk o driv den framåt o ifrån dig.
Du ska ej slå PÅ hästen utan i luften- bakom den.
 
Sv: Hur lär jag hästen att bli longerad?

Jo jag förstår alla tips ;) tack så hemskt mkt =) Dock va vi tvugna att ge han en liten.. på rumpan då han inte alls reagerar på ett spö i luften som jag redan testat, men han reagerade och tog åt sig så det blir nog bra =)

:p
 
Sv: Hur lär jag hästen att bli longerad?

Longering är ju bra för massa olika saker! Tycker det är bra att hon är villig att lära sig motionera hästen på andra sätt än enbart ridning. Uppfattade det som nedlåtande men du kanske inte menade så?

Saker longering är bra för:
-bygga upp kondis efter sjukdom,vila
-uppmärksam för hjälperna
-få häst som spänner sig för ryttarens obalans att slappna av och jobba rätt
-förbereda tömkörning
-förbättra hästens form, balans, gångarter
-longera ryttare som behöver få bättre sits
-motionera stallmodig häst före ridning/körning
-motionera vid tidsbrist eller om man ej kan rida/köra pga exempelvis skavsår/ryggömhet.
-träna linförarens öga för hästens funktion och rörelse
-träna unghästar o förbereda dem för ridning/körning
-utveckla en korrekt muskulatur på hästen

nej, jag menade det absolut inte som ngt nedlåtande, visst, att lära in kommandon är toppen. Men det är alltid svårt att få hästen att jobba rätt, och få en bra form i longering. Jobbar man den då på en för liten volt kan det faktiskt göra betydligt mer skada än nytta.. Tömkörning är att föredra tycker jag :)

Men det är mina åsikter, så nu till TS fråga: till att börja med, (basic) kan du använda dig av en grimma och ett långt rep/grimskaft/lina. Gå in bakom hästen och snurra med änden av grimskaftet (pådrivande) , snurra inte mer än vad som behövs, och försiktigt eller bara en smackning om hästen är känslig. Gå sedan med hästen framåt, och sluta direkt med smackandet / snurrandet så fort den börjar gå. Följ med framåt och så fort den svänger av mot dig driver du framåt igen. Sedan går du precis bakom bogen, bredvid hästen. Efter ett tag kan du prova att släppa ut linan /repet mer och mer tills du går några meter bredvid hästen (samma nivå, precis bakom bogen, men längre ifrån).
Tillslut, när det går bra flyttar du dig försiktigt lite bakåt, och in bakom hästen, för att få den att svänga.. Driv på så fort den vänder sig mot dig, och gå med framåt några steg.
Lycka till! :idea:
 
Sv: Hur lär jag hästen att bli longerad?

Finns lite olika saker man kan göra. Om hästen står snett mot dig kan du skaka på repet för att få hästen bort från dig. Gå sedan mot hästens rumpa och mana på den och se till att du hela tiden är bakom hästens öga.
 
Sv: Hur lär jag hästen att bli longerad?

Longering är ju bra för massa olika saker! Tycker det är bra att hon är villig att lära sig motionera hästen på andra sätt än enbart ridning. Uppfattade det som nedlåtande men du kanske inte menade så?

Saker longering är bra för:
-bygga upp kondis efter sjukdom,vila
-uppmärksam för hjälperna
-få häst som spänner sig för ryttarens obalans att slappna av och jobba rätt
-förbereda tömkörning
-förbättra hästens form, balans, gångarter
-longera ryttare som behöver få bättre sits
-motionera stallmodig häst före ridning/körning
-motionera vid tidsbrist eller om man ej kan rida/köra pga exempelvis skavsår/ryggömhet.
-träna linförarens öga för hästens funktion och rörelse
-träna unghästar o förbereda dem för ridning/körning
-utveckla en korrekt muskulatur på hästen

Och inte att förglömma: när man ska till veterinären för en hältutredning vill de gärna att man longerar.
 
Sv: Hur lär jag hästen att bli longerad?

en av grundreglerna för longering är att man aldrig skall longera i motions, konditions, eller tidsbrist syfte.

det finns flera andra saker du staplat upp som kan vara en anledning, men inte denna.
det sliter ganska mycket och alltför många longerar hästen i syfte att motionera den, med mer negativa effekter än positiva, som resultat.

trådskaparen har dock en bra anledning, om hon bara vill använda det i basic kommunikations syfte som hon nämner.
 
Sv: Hur lär jag hästen att bli longerad?

Vems regler:confused:
Det passar mina syften väl. Inte kondition, men hästen får röra på sig lite:banana:

De flesta insatta i hästvärlden jag någonsin varit i kontakt med.
alltför ofta ser man folk som centrifugerar sina hästar i longerlina 20 minuter och tycker att de fixat till ett snabbt och snyggt och enkelt motionspass, när i princip det enda man gjort är att slita på den.

det jag säger är att man skall vara oerhört kunnig och förvissad att man kan reglera att hästen arbetar i en ändamålsenlig form, om man ska longera. Det ska ju helst handla om stärkande och givande arbete, inte att den bara får harva av sig.
 
Sv: Hur lär jag hästen att bli longerad?

Givetvis ska den röra sig balanserat o vara lydig.
 
Sv: Hur lär jag hästen att bli longerad?

De är väl skillnad på longering och longering. Man behöver ju inte longera på en minivolt. Min går på volt med minst 20m i diameter när jag longerar. Kan ju inte vara mycket värre än att rida på volten.

Till Ts: din egna position är jätteviktig. Du får aldrig komma "framför" hästen.
 
Sv: Hur lär jag hästen att bli longerad?

De är väl skillnad på longering och longering. Man behöver ju inte longera på en minivolt. Min går på volt med minst 20m i diameter när jag longerar. Kan ju inte vara mycket värre än att rida på volten.

Till Ts: din egna position är jätteviktig. Du får aldrig komma "framför" hästen.

Jo det kan vara betydligt värre än under ryttare, för det är svårt att ha hästen uppe på ytter i longerlina, dvs den arbetar ej balanserat och det är svårt att korrigera den på lina.

fast jag rider heller inte 20 minuter non stop på volt varv efter varv efter varv, vilket folk dock tycker är fullt ok när de longerar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 340
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hej Buke, nu skulle jag behöva bolla lite tankar... Det är lite det här med vänner, hur man vet om man ska kämpa för att behålla...
Svar
3
· Visningar
989
Senast: Turali
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 259
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp