Hur lägga upp träningen

Men
Mycket möjligt. Men körningen skall bli en avlastning för mig. Så att jag kan motionera min häst även de dagar jag har svårt att komma upp ur sängen. Och har märkt att skrittkörning på lång tygel är det som funkar bäst.

Men absolut, jag tänkte mest om det skulle finnas en önskan från din sida att kunna göra mera i körningen, så finns det en lösning på skumpandet/vaggandet som inte är speciellt dyrt eller komplicerat.

Jag tolkade det som att du gärna skulle vilja mer än skritta, och blev lite ledsen och förbannad åt dina vägnar att du då låter något så enkelt som utrustningsval hindra dig. Men jag förstår att det är lite mer komplicerad än så nu:)
 
Jag ville också skriva att vanliga travhästar tränas ju i både terräng och kuperad (men oftast dock preparerad) mark med långbrösta med trissor. Klart att det går lika bra som en mer avancerad sele så länge hästen klarar av det.

Det är ju inte helt säkert att den skulle klara träning i en "riktig" bröstsele heller.

En fyrhjulig vagn ger mindre i både vaggande och studsande men då krävs dock en sele som vi använder. Lite mycket att investera i kan jag tycka. Med en äldre häst.
 
Hon har klarat av det innan, men då varit mera musklad. Och kanske inte körd så intesivt som det blev nu (när man äntligen fått vagn så vill man ju använda den)

Därför funderar jag just hur jag skall bygga upp körmuskler på ett så skonsamt sätt som möjligt. Hon rids ju regelbundet, om än på skugsmullenivå. Och visar tydligt att hon vill bli körd
 
Men


Men absolut, jag tänkte mest om det skulle finnas en önskan från din sida att kunna göra mera i körningen, så finns det en lösning på skumpandet/vaggandet som inte är speciellt dyrt eller komplicerat.

Jag tolkade det som att du gärna skulle vilja mer än skritta, och blev lite ledsen och förbannad åt dina vägnar att du då låter något så enkelt som utrustningsval hindra dig. Men jag förstår att det är lite mer komplicerad än så nu:)

:) Är helt nöjd att skritta fram på lång tygel, ett bra sätt att koppla av
 
Så länge hästen är kollad av veterinär, klarbehandlad och frisk så kan jag bara se att man ökar på minutrarna/kilometrarna hela tiden.

Du måste givetvis hålla dig under nivån för vad som är gränsen för henne. Så är det ju med all träning.

Något annat sätt att träna upp muskler finns ju liksom inte.
 
:) Är helt nöjd att skritta fram på lång tygel, ett bra sätt att koppla av


Ja är man sjuk får man ju rida/köra efter vad kroppen pallar. inte funderat på att skaffa en medryttare som kan rida/köra igenom hästen åt dig så denna kan hjälpadig att muskla upp hästen åt dig?
För ska du bara skritta hästen kommer den tyvärr inte få några nämdvärda muskler.
Mesta musklerna man kommer åt om man bara ska skritta är genom klättring.Inget du ska göra så länge du har den utrustning du har idag!
 
Mesta musklerna man kommer åt om man bara ska skritta är genom klättring.Inget du ska göra så länge du har den utrustning du har idag!

Förvisso, men å andra sidan kommer man ju få en del muskler då skritt ju är bättre än inget alls. Dessutom tänker jag att om den får gå i form eller låg form så jobbar ju t.ex ryggmusklerna på ganska bra.
Många anser ju att en riktigt bra skritträning är är A och O när det gäller muskelträning och att den i sin tur kan träna upp galoppen.

Sedan kan jag ju tycka att träning i skritt tränar ju muskler för skritt om det nu är det man är ute efter.

Jag kan få min häst både svettig och anfådd av en bra skritträning.
 
Förvisso, men å andra sidan kommer man ju få en del muskler då skritt ju är bättre än inget alls. Dessutom tänker jag att om den får gå i form eller låg form så jobbar ju t.ex ryggmusklerna på ganska bra.
Många anser ju att en riktigt bra skritträning är är A och O när det gäller muskelträning och att den i sin tur kan träna upp galoppen.

Sedan kan jag ju tycka att träning i skritt tränar ju muskler för skritt om det nu är det man är ute efter.

Jag kan få min häst både svettig och anfådd av en bra skritträning.


Rätt muskler förutsätter rätt utrustning.
 
Rätt muskler förutsätter rätt utrustning.

Visst har du rätt. Men, man får ju inte glömma att alla travtränare har ju denna utrustning och de klarar av att träna sina hästar hur bra som helst, i både skritt och trav. Även i kuperad mark, dock slät.
Inte kan det då vara ett problem för TS häst, förutsatt att den är frisk?

Jag kan inte se att det är så stor skillnad på häst och häst. Bogrörelserna är ju också relativt stora på en travare i full fart.
 
Visst har du rätt. Men, man får ju inte glömma att alla travtränare har ju denna utrustning och de klarar av att träna sina hästar hur bra som helst, i både skritt och trav. Även i kuperad mark, dock slät.
Inte kan det då vara ett problem för TS häst, förutsatt att den är frisk?

Jag kan inte se att det är så stor skillnad på häst och häst. Bogrörelserna är ju också relativt stora på en travare i full fart.


Hon är ju dessutom travarsläkt (finsk häst med fader som var rätt duktig travhäst) aldrig startad själv dock. Då MÅSTE ju en travsele vara bästa alternativet :P
 
Hon är ju dessutom travarsläkt (finsk häst med fader som var rätt duktig travhäst) aldrig startad själv dock. Då MÅSTE ju en travsele vara bästa alternativet :P

Körd med liknande utrustning innan utan problem. Tror helt enkelt att jag tog i för mycket på en gång för ovan häst. Nu efter 8 dagars vila med lättare skrittarbeten för hand har det släppt
 
Visst har du rätt. Men, man får ju inte glömma att alla travtränare har ju denna utrustning och de klarar av att träna sina hästar hur bra som helst, i både skritt och trav. Även i kuperad mark, dock slät.
Inte kan det då vara ett problem för TS häst, förutsatt att den är frisk?

Jag kan inte se att det är så stor skillnad på häst och häst. Bogrörelserna är ju också relativt stora på en travare i full fart.

Absolut, men nu var ju TS häst inte frisk. Den hade en skada i bogen?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 660
Senast: Fetaost
·
Hästvård Hej, jag har haft min häst i ca ett halvår, en fjortonårig valack på ca 160 cm. Holsteiner/Svenskt Varmblodskorsning. Tidigare haft fång...
2
Svar
38
· Visningar
4 821
Senast: Maoam
·
Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 206
Senast: Blueberry
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp