Vad och vilka tränar du och din hund med?

Jag är med i en träningsgrupp som fokuserar på tävlingslydnad. Vi har en grupp på fb där vi planerar och utvärderar passen och bollar med varandra. Vi tar också tid i början och slutet av träningarna för att berätta vad vi vill att kompisarna tittar på och hjälper till med och sammanfattar efteråt. Vi träffas i snitt 2 gånger i veckan. När jag tränar själv handlar det oftast om korta pass hemma eller när jag är på språng och hittar en bra yta att träna på.

Bruks (spår) tränar jag 50/50 själv och med träningskompisar. Är lite mer ensamvarg när det gäller spåren. Tycker det är väldigt skönt att vara ute i skogen själv med hundarna.

Vallningen sker mest tillsammans med min uppfödare eftersom jag inte har egna får än. Men det händer att jag tränar själv där också. Antingen går det jättebra för att jag koncentrerar mig till 100% på hund & får och har en tydlig plan eller går det käpprätt åt helvete för jag hade behövt ett par extra ögon på vad jag gör. Kan hända att min uppfödare eller någon gång @Migo får höra att jag fan ska börja med vandrande pinnar istället:angel:
De är sjukt mycket sämre på att tvätta en i ansiktet när man vill sova. Bland annat.
 
Tränar mest Rally, i varje fall tävlingsmässigt :angel:
Har två olika träningsgrupper - den ena mer tävlingsinriktad och vi träffas i helgrupp cirka 1 gång/månad. Då kör vi hel bana, med "domare" på banan och bra återkoppling från gruppen efter att man kört sin bana. Vi är också några i den här gruppen som bor nära varandra som tränar tillsammans oftare, vi försöker få till en gemensam träning minst en gång i veckan. Då kör vi ofta mer detaljer, enstaka moment eller sekvenser av bana. Den här gruppen är guld värd :love:

Jag är också med i en grupp som tränar ihop höst/vinter/tidig vår, då vi gått ihop och hyr träningshallen tillsammans :up: Här är det mer blandade ekipage, några mer tävlingsinriktade, några mer fikainriktade :p Perfekt för att hålla igång regelbunden träning under den tid på året då min hund starkt ogillar underlaget ute (läs vägrar sitt/ligg om det inte är torrt och varmt...) Vi hyr hallen en kväll/vecka, från början av oktober till slutet av mars. Väl värt pengarna!

På klubben är det öppen träning med instruktör en gång varannan vecka. Det försöker vi vara med på så ofta vi kan, mycket för det sociala, kul att känna sina klubbkompisar när vi sen träffas ute på tävling :)Utöver det tränar jag korta pass hemma/på promenader. Oftare när det är något nytt vi behöver lära in, men även för att slipa på detaljer.

Annan träning, apportering, lydnad, spår blir oftast själv och mer för aktivering än tävlingsinriktat.
 
Hade hittat ett småhundsgäng som tränade agility en gång per vecka (vi ska följa dem på en handling helg i höst. Instruktören känner Pyssling). Men min hund håller inte för agility.

Brukade åka till Jordbro och träna släphare (det har dock varit manfall och aktiviteten har avstannat) och på unghundsträning och LC-träning. Återigen: Hunden håller inte.

Tränar nosework ca en gång i veckan med folk från brukshundsklubben. (vi är 2-6 ekipage)

Vi letar nytt jobb åt Pysslingen - han behöver mental stimulans och lite fysiska utmaningar. Det är sök, spår eller rally som är mest intressant. Drag delar de jag rådfrågat. Jag ser vissa problem - men vi är nog en (orealistisk) bit upp i klasserna innan t.ex. långa rusher i terräng, hopp och tunga apporter ställer till det. Nu handlar det mycket om att hitta människor att träna med som inte är så ambitiösa att vi hämmar dem, men som ändå lägger ner lite i sin träning. Det sociala är viktigt för mig - det ger träningen stadga och gör det roligare
 
Jag och dvärgschnauzern är med i en träningsgrupp. Tränar lydnad/brukslydnad 2 gånger i veckan. En dag i veckan tränar vi uppletande/spår med ett annat gäng. Vi kan även träna själv, har promenadavstånd till klubben och kan svänga in där om vi går en långis, köra ett litet pass, sen går vi vidare. Och fika är gott med träningskompisar :-)
 
Har inga träningskompisar :( Önskar att jag hade, hade varit jättekul. Försöker dock få kurser med mina dsg. Till hösten ska jag nog testa rallylydnad med minsta tiken, samt komma iväg på de öppna träningarna hos min tränare som är varje måndag. Min förhoppning är att kunna bli hästfri snart så att jag kan lägga mer tid på hundarna.
 
Jag tränar framförallt mina hundar i olika jaktgrenar, apportering, spår, fågelhantering etc. Jag tränar nästan alltid själv, eller med min sambo, jag hinner liksom inte möta upp och chitchatta med massa folk, då hinner jag inte med hästarna.
Däremot går jag nån kurs per år eller är med på helgträningar, sen har jag min apporteringsmentor som jag försöker träna för/med regelbundet.

Jag har några som vill ha hjälp av mig, det är ganska smidigt för då kan jag sno lite hjälp av dem också om det behövs.
 
Jag tränar mest med maken i agilityn, vi hade några veckor vi körde öppen träning på klubben med ett gäng men det ligger nere nu under semesterveckorna. Lydnad med Nessie tränar jag mestadels själv sen kursen tog slut, ibland hjälper maken till med kommendering och igår var jag på privatträning med Nessie.
 
Jag har i nuläget fyra olika träningsgrupper.
1 tävlingslydnad startklass-klass 1 för Lasse, ses varje måndag.
1 tävlingslydnad startklass för Gibbs, ses varje söndag.
1 brukslydnad, ses en gång i månaden men ibland oftare. Blir även uppletande och spår med jämna mellanrum i denna grupp.
1 sökgrupp, ses varje onsdag och varje söndag förmiddag men just nu sommaruppehåll.

Har en femte på G, med ett par intresserade som vill ses varje torsdag och träna tävlingslydnad tillsammans, engagemanget är lite lågt dock just nu.
 
Jag tränar spår och drag. Sen så tränar jag vallning med ena hunden. Tränar enbart med tränare och åker ca. 14 mil för att ta mig dit. :cautious:

Haha, jag har också 14 mil till en av mina tränare - som jag tror bor på typ samma ställe som din? (Dock en helt annan sport.)
 
Jag tränar mest agility.
Och helt ärligt: Skaffa INTE två barn om du vill ha tid att träna hund. Barn är tidmaskiner. De äter tid och man får aldrig tillbaks den.

Hur som helst: Jag tränar oftast själv, vilket jag tycker är skönt pga är ändå alltid sen och behöver effektiva pass eftersom jag tränar flera hundar samtidigt, men å andra astråkigt eftersom det är så himla roligt med träningskompisar. När det väl klaffar med träningskompis så försöker jag carpa den stunden till max. Älskar för övrigt privatlektioner och onlinekurser och går alldeles för sällan riktigt kurs (det där med tid...).

Jag har en del agilityhinder hemma och det är skönt att kunna gå ut och testa en grej eller köra ett pass när andan faller på. När mina nya hinder är klara ska jag börja bjuda hem kompisar på altanagility, har drömt om det ett tag. :D Har typ alla mina träningskompisar på internet, känns det som? Vi skickar ofta filmer till varandra och hjälps åt att lösa problem och analysera.

Klubben har allmän, gemensam träning varje tisdag vilket är ett perfekt tillfälle att störnings- och passivitetsträna och jag har oftast ambitionen att åka dit (har fyra minuters bilresa till klubben), men det är inte helt sällan omöjligt att komma iväg pga livet.

Skulle vilja träna rallylydnad i grupp, kanske till och med som kurs. Billy börjar bli gammal (får panik av att skriva det) och Kipp behöver det som bra grund för fortsatt relation och för det bara är allmänt bra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 156
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 571
Senast: a1agnlju
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 308
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Okej, om allt i livet klaffar ( :nailbiting: ) så hoppas jag kunna köpa valp nästa år. Nu har jag en femårig flattekille, vi tävlar och...
2
Svar
24
· Visningar
1 652
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp