Vad och vilka tränar du och din hund med?

Miao

Trådstartare
Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är ni ensamvargar eller flockdjur :D ?


Jag tränar inför svenskskyddstävlande, vilket innebär att jag tränar lydnad, skydd, sök, spår, upplet. Det jag älskar med svenskskyddet är att man måste träna ALLT, vilket gör att hunden även har kunskapen att kunna tävla rena spår - och söktävlingar när man vill det :) .

Jag har två mänskliga träningskompisar som jag tränar nästan dagligen med, oftast tränar vi alla tre men ibland är vi bara två. Vi tränar alla delar som behövs för skyddstävlande (lydnad/spår/sök/skydd/upplet), min ena kompis är tränings/tävlingsfigge och figgar allt våra hundar behöver, och jag hjälper till så gott jag kan att figga för hans hundar (är dock fortfarande för feg att figga de "läskigaste" momenten som modprov och dubbel, men de andra momenten fixar jag helt eller delvis :D ).

Sen har vi även ett träningsgäng som träffas kontinuerligt och kör skydd/sök på olika platser, generellt sett en gång varannan vecka då vi är utspridda med mellan 4-10 mil mellan oss. . Vi är runt 8 "kärnpersoner" som i stort sett alltid är med (ibland kommer det gästspelare och tränar), och vi drar ihop både vardagsträningar, helgträning och träningsläger (träningslägren är med folk från hela landet, då brukar vi vara runt 20 pers). Jag är yngst i gänget med mina 35 år, de andra ligger mellan 45-65.

Ensam tränar jag väldigt sällan nu för tiden, men det är mest för att jag har mina träningskompisar som kan träna typ jämt :D . Kan ingen av dem så kan det hända att jag sticker och tränar själv med hundarna, då oftast lydnad eller ibland upplet/spår. Min man finns också behjälplig (även om han är mer agilityfreak och - ännu ;) - inte fastnat riktigt för brukset) för att lägga spår/valla uppletsruta/sitta sökfigge om jag skulle behöva :) . Det är kärlek det :love: !!
 
Jag tränar själ 99% av gångerna. Har ett par kompisar som jag sammanstrålar med några gånger om året, mest för att det är trevligt med sällskap och lite bra att få nya ögon på sig. Nån gång vartannat år kostar jag på mig en kurs eller två. Jag har varken tid eller lust att köra en massa bil i onödan, så tränar oftast hemma.
 
Jag tränar själ 99% av gångerna. Har ett par kompisar som jag sammanstrålar med några gånger om året, mest för att det är trevligt med sällskap och lite bra att få nya ögon på sig. Nån gång vartannat år kostar jag på mig en kurs eller två. Jag har varken tid eller lust att köra en massa bil i onödan, så tränar oftast hemma.

Prata inte om all bilkörning :p !! Jag kör nästan 5 mil (enkel väg) 3-5 ggr/vecka för att träna på den brukshundsklubben där man har tillgång till bra planer, uppletsruta, spår/sökmarker och skottmöjlighet.... känns liiite surt när jag har en annan brukshundsklubb ca 1,5 mil bort, men den har bara (dåliga) planer och inget annat....
 
Retrieverträning. Jag och sambon tar varsin hund och tränar dem samtidigt, dvs. kastar/lägger ut sök eller vad det nu kan vara åt varandra. Det är jag som planerar träningarna och klurar på lösningar till problem men sambon är under upplärning. :) Fram till förra året åkte vi på träning hos uppfödaren en gång i veckan men det är lagt på is numera pga tidsbrist från uppfödarens sida. Ett par uppstyrda träningar i grupp med inlånad tränare hinner vi med varje år också och då brukar vi vara det gänget som tränade hos uppfödaren.
 
Jag tränar nog mest själv, men en del i grupp också.
Just nu tränar jag framförallt labradoren (de andra tränas inte för tävling på samma sätt), och det är främst retrieverträning vi kör.
Jag tränar själv kanske 2-4 gånger/vecka, och då oftast rätt korta pass :) Vi är ett bra träningsgäng med framförallt 4-5 st som tränar ihop, men alla vi ingår även i en större träningspool med ca 20 medlemmar. Vi i det mindre gänget försöker träna 1 gång/vecka, men ibland blir det oftare eller mer sällan. Vi brukar slänga ut en förfrågan på facebook, och de som kan hänger på helt enkelt.
I träningspoolen arrangerar vi träningar varannan vecka, främst under våren eftersom de flesta jagar på hösten och inte hinner med att träna lika mycket.
Jag försöker träna för instruktör emellanåt och gå kurs en eller ett par gånger per år. Mina träningskompisar är mycket mer erfarna än mig, och jag är så glad över att ha dem till hjälp när vi tränar!

Tyvärr bor jag långt ifrån min uppfödare, annars hade jag nog tränat mycket hos henne.
 
Innan mallen blev pensionär tränade vi 4-5 dagar i veckan med tre träningskompisar. Lydnad, spår, sök & uppletande. Ibland var vi med i ett större träningsgäng ett par gånger i månaden. Nu för tiden är det jakthundarna som tränas och då är det oftast jag och mannen. Såklart träffar vi våra gamla träningskompisar också men inte så ofta som innan. Det är inte bara den pensionerade hunden som gör att det blir mindre träning med andra, jag har problem efter en hjärnskakning så orkar helt enkelt inte göra allt det där jag vill efter jobbet och då är det oftast bilkörningen jag försöker att undvika. Vilket gör att det ofta blir att jag tränar själv. :)
 
Tränar rally. Är med i ett träningsgäng hos en domare där hon sätter upp en bana och ger oss tips och råd. Det är en gång i veckan om man vill, jag kan inte alltid. På klubben har det under våren dragit igång veckovis träningar med slingor där vi hjälper varandra. Sommaruppehåll just nu. Mellan det tränar jag fotgående och enstaka moment på egen hand på promenader.
Är också på gång att börja med jaktapportering men har inte hittat en träningsgrupp ännu. Hoppas hitta en sådan då jag är nybörjare.
 
Daglig träning gör jag tillsammans med min sambo. Vi drar träningar för andra, och deltar i grupp träningar typ en gång i veckan. Så det blir väl kanske två gånger i veckan i grupp och resten hemma med sambon. Vår gren är svår att träna själv, det behövs flera händer.
 
Jag tränar spår och drag. Sen så tränar jag vallning med ena hunden. Tränar enbart med tränare och åker ca. 14 mil för att ta mig dit. :cautious:
 
Vi var med i lite olika träningsgrupper. Nosework/specialsök, spår, lydnad, rally, och en som var väldigt flytande i innehåll (ett kompisgäng som tränade ihop lite oavsett vad var och en behövde träna på just då). Känns som jag har glömt något...

Men eftersom jag jobbar kvällar och helger var det svårt att kunna vara med alltid! Ibland när träningskompisar också gick kurs för mig så hade jag med mig min hund och vi tränade tillsammans före eller efter kurstillfällen. När vi själva gick kurser brukade jag försöka dra ihop en träningsgrupp för den kursen med några andra deltagare. (Försökte gå en 3-4 kurser per år i alla fall, om än det var svårt att hinna.)

Vi tränade ju mycket själva, dels för att mina tider som sagt är krångliga för vanligt folk och dels för att jag behövde filma saker till kurser, föreläsningar och sådant - att filma tar tid (en massa tid!) och man får hålla på och göra om och krångla med eländet hela tiden. Det funkar dåligt i en träningsgrupp, så sådant blev när det bara var vi två. Men jag känner nu hur otroligt tomt det blev i kalendern, och hur lite folk jag faktiskt träffar som inte har med hund att göra.
 
Prata inte om all bilkörning :p !! Jag kör nästan 5 mil (enkel väg) 3-5 ggr/vecka för att träna på den brukshundsklubben där man har tillgång till bra planer, uppletsruta, spår/sökmarker och skottmöjlighet.... känns liiite surt när jag har en annan brukshundsklubb ca 1,5 mil bort, men den har bara (dåliga) planer och inget annat....
Det är ju den klart dyraste posten i hundarnas bokföring om man är aktiv!
 
Jag är en slö jäkel som har svårt att få till regelrätta träningspass – å andra sidan tränar jag småsaker typ hela tiden, lägger in på alla promenader och minipass flera gånger om dagen. Sen går jag nästan alltid minst en kurs på klubben (25 min dit), i våras gick jag fyra kurser i veckan... Lydnadsträningen en gång i veckan kör jag 50 min till, det är långt i Skåne! (Och jag har svårt att köra långt, blir så hjärntrött.) Officiellt är jag med i spårgruppen också, men det har inte blivit så mycket under våren, krockar med lydnaden.
 
Jag kör ju också svenskskyddet och har mitt träningsgäng ca åtta mil hemifrån så jag tränar en del själv.
I träningsgruppen kör vi skydd varje tisdag och sedan sök på helgen när det inte är tävlingssäsong. Vi kör också lydnad varje torsdag men det är sällan jag kan vara med pga jobb och kostnaden att köra.
Sedan har vi rena träningshelger ibland och på sommaren är vi på Öland en vecka som uppladdning inför SM. Oftast har vi något ekipage som är kvalad dit.
Vi har ett visst utbyte med ett annat träningsgäng vilket är kanon då man får köra på nya figgar osv.
Vi är ett tight gäng som hjälps åt och sedan har vi hand om alla bruks- och lydnadstävlingar på klubben så vi träffas väldigt mycket i perioder :)
 
Kör IPO. Tränar mest själv men försöker sammanstråla med träningskompisar med jämna mellanrum för att få feedback , sällskap och för att skärpa upp min träning lite(och kunna fika :D). Ensam kör jag rätt korta pass.
Jag hade en träningskompis som jag körde med ett par gånger i månaden med men hon fick nyss barn så det är lite på paus för tillfället.
När jag spårar själv blir det tyvärr en hel del korta spår - men försöker lägga ett par gånger i veckan iaf.

Nu framöver ska jag försöka komma upp nån helg i månaden till Ammos uppfödare med för att få ordning på skyddet och lydnaden ordentligt.
Försöker även skicka film till henne för att få feedback.
 
Har ett agilitygäng jag tränar med ett par dagar i veckan och ett sökgäng som tränar 1 gång i veckan - 1 gång i månaden. Sen tränar jag med lite annat blandat folk till och från.
 
Jag är minst sagt ensamvarg. Tränar ensam med hundarna, inte ens på brukshundklubb eller liknande utan på alla möjliga andra ställen. Tränar då rallylydnad och en av anledningarna till att det blir rally och inget annat är just för att det går att träna var som helst och när som helst. Om mina hundar förstår mina signaler tillräckligt väl och kan träna i vilka miljöer som helst så behöver vi inte ha tränat på brukshundklubb, inte med skyltar eller så för att klara av banorna. Ibland tränar vi på gräsmattor, ibland i parker, ibland i skogen, ibland på en tågstation... Det fungerar bra för oss. Har dock koner som jag tar med ut och tränar med ibland, för att själv tänka rätt på slalom-delarna i rallyn.
 
Jag är med i en träningsgrupp som fokuserar på tävlingslydnad. Vi har en grupp på fb där vi planerar och utvärderar passen och bollar med varandra. Vi tar också tid i början och slutet av träningarna för att berätta vad vi vill att kompisarna tittar på och hjälper till med och sammanfattar efteråt. Vi träffas i snitt 2 gånger i veckan. När jag tränar själv handlar det oftast om korta pass hemma eller när jag är på språng och hittar en bra yta att träna på.

Bruks (spår) tränar jag 50/50 själv och med träningskompisar. Är lite mer ensamvarg när det gäller spåren. Tycker det är väldigt skönt att vara ute i skogen själv med hundarna.

Vallningen sker mest tillsammans med min uppfödare eftersom jag inte har egna får än. Men det händer att jag tränar själv där också. Antingen går det jättebra för att jag koncentrerar mig till 100% på hund & får och har en tydlig plan eller går det käpprätt åt helvete för jag hade behövt ett par extra ögon på vad jag gör. Kan hända att min uppfödare eller någon gång @Migo får höra att jag fan ska börja med vandrande pinnar istället:angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 156
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 571
Senast: a1agnlju
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 312
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Okej, om allt i livet klaffar ( :nailbiting: ) så hoppas jag kunna köpa valp nästa år. Nu har jag en femårig flattekille, vi tävlar och...
2
Svar
24
· Visningar
1 652
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp