Bukefalos 28 år!

Hur lång tid i transport innan tävling

lulski

Trådstartare
Ja, hur långt eller lång tid i transport när man åker samma dag som tävlingen tycker ni är okej? I mitt fall gäller det att åka till en femmilare.
 
Sv: Hur lång tid i transport innan tävling

Det beror ju på hur bra din häst åker i transporten. om den är lugn. Jag skulle nog inte åka mycket längre än 20mil eller ca 3timmar i transport. Man själv ska orka dagen också och inte behöva gå upp aldeles för tidigt.
 
Sv: Hur lång tid i transport innan tävling

Menar du till tävlingen eller hem från tävlingen efteråt?

Att åka till en tävling samma dag är ju lite riskabelt pga. andra faktorer som stress under körning, eventuella trafikproblem och så behövs tid till veterinärkontroll, hästen kanske behöver lugna ned sig och alla möjliga grejer. Inte att rekommendera tycker jag om man bor mer ett par mil ifrån platsen. Åka hem är lite lättare, bara hästen får lite tid att varva ned innan och man har skrittat den ett tag för hand innan resan.
 
Sv: Hur lång tid i transport innan tävling

Både till och från tävling samma dag menar jag :)
 
Sv: Hur lång tid i transport innan tävling

Personligen skulle jag inte transportera till en tävling samma dag om jag inte bodde nästgårds. För att ha en bra ritt - oavsett nivå och längd på ritten - så tycker jag om att känna mig väl förberedd, både för min egen och min hästs skull. Att anlända samma morgon ingår inte i min definintion av väl förberedd även om jag sett andra göra så och uppenbarligen är ok med det.

Jag transporterar min häst i 1h 15 min för att komma till en bra plats för träning, rider 4 mil och sedan hem. Det fungerar för träning men jag skulle inte göra samma sak för tävling. Du får väl känna dig fram beroende på vad dina ambitioner är, vad anledningen är till att du funderar på detta, vad som är bäst för din häst, om du har folk på plats som kan hjälpa till att upplysa om viktiga punkter från bangenomgången, känner till banan etc.
 
Sv: Hur lång tid i transport innan tävling

Det är klart att du kan åka på morgonen! Jag tycker att Annoj:s svar var bra. En femmil brukar ha starten tidigast vid 10. Du behöver vara där 1½ timme innan för att hinna veterinärbesiktiga och vara med på den obligatoriska bangenomgången, samt göra i ordning på vilområdet. Då får du gå upp tidigt men du kan ju ha allt klart kvällen innan. De flesta åker sammma dag till en 5 mil och en del åker längre tid än 3 timmar.
 
Sv: Hur lång tid i transport innan tävling

Jag tycker ok att åka samma dag om max 12-13 mil att åka. Finns så klart skräckexempel där någon kört nästan hela natten o kommer 1 1/2 timme före start men det tycker inte jag är att rekommendera. För allas skull, ta det lugnt, har du 20 mil att åka så kan du köra dagen före, få hästen besktigad om de har kontroll dagen före, skaffa dig info om banan, start, mål, kontroller etc. Även en häst som reser bra mår bättre av detta. Sen kan ni ta det lugnt efter tävlingen, låta hästen vila, äta o dricka och skritta av sig ordentligt innan hemfärd.
 
Sv: Hur lång tid i transport innan tävling

jag har transporterat upp till 17mil enkel väg samma dag som tävling (5mil). Gått jättebra tycker jag, med lättlastade och lättkörda hästar.

Det enda jag kan tycka är att om det är din första tävling och du själv är nervös, svårt att sova innan osv så kör inte själv. Jag skulle kört själv min första ritt (hinknisse som då vägrade köra med transport), men pappa följde med till slut och det var jag väldigt glad för efter ritten - jag hade INTE fixat att köra hem då (helt slut både i kropp o huvud).
 
Sv: Hur lång tid i transport innan tävling

Tack för alla svar!

Det är inte min första ritt men jag har bara några stycken, varav 2 st PP, bakom mig så jag är rätt så grön.

Ville bara samla andras tankar, idéer och inställning till min fråga för att själv kunna bilda mig en uppfattning, tack så mycket! :)
 
Sv: Hur lång tid i transport innan tävling

Det kom en massa annat i vägen så det blev ingen resa eller ritt tyvärr. Dit jag hade tänkt att åka hade hur eller hur blivit för långt för att göra på en dag, främst för hästen. Men det var när jag började fundera på det som frågan kom upp om hur långt andra anser att man kan åka. Man får många olika bud från olika personer men i grund och botten antar jag att det gäller att känna sin egen häst så pass väl att man vet vad den klarar och sedan inhämta råd från mer erfarna personer än en själv. :)
 
Sv: Hur lång tid i transport innan tävling

Jag undrar själv samma sak. Har tänkt starta en 5 milare, har 15 mil till tävlingsplatsen, räknar att det tar 2.5-3 timmar. Då har jag tagit bra överslag. Har ju tidigare åkt på hopptävling 12 mil och startat 2 klasser med denna häst. Känns som att det inte borde vara ett problem.

(Jag förstår att det krävs mer ork av hästen att springa 5 mil än att hoppa 2 klasser på 1m...)
 
Sv: Hur lång tid i transport innan tävling

Jag skulle åkt samma dag. Men åkt så hästen hinner vila lite på plats och äta lite och gå runt och sträcka på benen innan.
 
Sv: Hur lång tid i transport innan tävling

Vi brukar inte vilja åka mer än absolut max 3 hr och vi ska starta samma dag. Men frågan är inte helt enkel att besvara utan det är ju som alla tidigare svarat beroende av hur hästen beteer sig. Ett av mina ston tex är inte så jätteförtjust i att åka transport, men heller inte att sova borta. Så henne kommer vi bara att starta tävlingar nära oss. De andra två reser bra och kan sova borta och då är det som Armadillo sagt, skönt att vara på plats och hinna förbereda sig ordentligt. Tillägas bör att vi bara startar för att det är kul och att ta och oss runt på ett bra sätt. Vi startar inte än så länge för placering.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: zarmino
·
Tävling Angående fotografering på tävling. Hur fungerar det på de platser där ni har fotograf? Får alla skriva under någon form av samtycke...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 248
Senast: nexxa
·
Fälttävlan Hej! Hur tänker ni kring övernattning vid fälttävlanstävling? Åker ni alltid dagen innan när det är längre? Och vad räknar ni då som...
Svar
2
· Visningar
1 686
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp