Hur lång tid mellan amningrna?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

emci

Till alla er som har en liten bebis :love: och ammar:
Hur lång tid brukar det gå mellan era amningar?
Min son har ätit varannan timme på dagen och sover nu nästan hela natten :) . Hade gärna velat att det var lite längre mellan amningarna på dan, ibland äter han dock riktigt mycket och då kan det nästan gå 2.5 timmar mellan amningarna :banana: .
Vore skoj att höra hur ni har det med era amningtillfällen!
 
Sv: Hur lång tid mellan amningrna?!

Mina bebisar börjar bli lite stora och ammas inte längre. (1 och 3 år) Men båda amma jag i ca ett år. I början var det nästan jämt. Mina ammade nog varje timme första månaden. Sen blev det längre och längre mellan målen. Ungefär var tredje timma vid fyra fem månader. Jag tyckte amningen minskade framför allt när de började äta.
 
Sv: Hur lång tid mellan amningrna?!

Min första ammade stup i kvarten :crazy: Som längst klarade jag två timmar mellan tillfällena första sju månaderna. Dygnet runt :eek: Sedan när han började få annan mat lugnade det sig och han kunde lära sig sova hela natten på kvällsgröten.

Min andra har efter första månaden när han hängde vid tutten hela tiden :angel: haft längre intervall och har klarat sig upp till fem timmar ifall han sover eller gör något annat roligt. Oftast har han dock velat äta var tredje timme, oftare på sen kväll. Nu är han snart 8 månader och det har funkat att glesa ut amningstillfällena så att jag kan jobba och bara amma morgon, lunch och efter jobbet + kväll. Än så länge äter han inte så mkt annat så istället får vi kompensera genom ett antal nattmål :angel:
 
Sv: Hur lång tid mellan amningrna?!

Fredrik som är 14 dagar i dag! :love: kan som längst sova två tre timmar mellan ammningarna men ofta blir det tättare... :angel: I natt sov han faktiskt till och med fyra timmar vilket var underbart skönt!
 
Sv: Hur lång tid mellan amningrna?!

NU är han visserligen 3 och ammas inte längre :bow: .
MEN han ammade varannantimma dygnet runt i runt 6 månader, och då skulle han hålla på upp till en timma varje gång :crazy: . Hoppas att nästa inte blir likadan... *suck*
Men efter det började det dra ut till runt 3 timmar på natten och sen blev det glesare och glesare tills han slutade självmant när han var 8 månader helt och hållet.
 
Sv: Hur lång tid mellan amningrna?!

Elliot är två månader nu *kors* och ammar fler gånger i timmen på dagtid. Aldrig nån ide att ha tröja på sig när vi är hemma för brösten ska ju ändå fram igen om en fem minuter-en kvart. På nätterna sover han långa pass och ammas kanske 1-3 ggr (varken räknar eller klockar).

Hans storebror ammade en gång i timmen i snitt, dygnet runt, så länge han helammades.
 
Sv: Hur lång tid mellan amningrna?!

Så länge du får sova nattetid är det bara att vara nöjd.
Om du så får sitta hela dagarna och vädra tuttarna uppvägs det omaket med att du får sova. Man orkar såååå mycket mer.
 
Sv: Hur lång tid mellan amningrna?!

Nu ammar inte mina längre men så här var det för oss.

Son 1: Ammade med 2 timmars mellanrum fram till kl: 16.00 då han åt och slumrade oavbrutet vid bröstet till kl: 23.00. Slutade med att jag började ge ersättning vid 3 veckors ålder. :cry: Åt då ca 220-250 ml var tredje timme.

Son 2: Ammade 20-30 minuter 1 gång i timmen dygnet runt. Vid 4 veckors ålder övergick vi helt till ersättning. :cry: Åt då ca 220-300 ml var tredje timme.

Son 3: Ammades med 2 timmars mellanrum dygnetrunt fram till 4 månader. Dock fungerade det att ligga och amma så jag sov medans jag ammade på natten. Efter 4 månader så ammades han med 3-4 timmars mellanrum på dagen och började med smakisar. På natten blev det 3 ggr ungefär. Mindre och mindre på dagen sedan ju mer mat han åt. Vid 8 månaders ålder hade han fortfarande fri tillgång till bröstet vilket gav ungefär 5 ammningar på dagen och på natten har jag inge aning egentligen eftersom vi samsover.

TYvärr fick jag börja äta pencillin när han var 8 månader så vi fick tvärt avsluta amningen.

Så har mina barn ätit och de är rejäla matvrak.
 
Sv: Hur lång tid mellan amningrna?!

Lucas åt jämt, varannan timme var ju lyx! När han en gång sov 5 timmar i sträck så fick jag mjölkstockning... När vi slutade amma åt han välling på natten, och sen övergång drack han en massa vatten = mycket kiss hela nätterna.

Nathalie var tvärtom, åt var 4e-5e timma dygnet runt och från vi slutade amma sover hon hela nätter och är TORR dessutom fast hon bara är 1½ år.
 
Sv: Hur lång tid mellan amningrna?!

Nu är vår son 2 månader. I början åt han jämt, sen gick det några timmar mellan gångerna. På nätterna var det 3-4 timmar mellan och då åt han i ca en timma varje gång.
Till min glädje började han äta varannan timma på nätterna och då var det kanske 10-15 min per gång :) Så började han äta en gång i timmen på dagtid och mer sällan på nätterna. Nu har han börjat glesa ut mer och mer mellan dagmålen också men det kan hända att det blir en gång i timmen fortfarande. Ibland vill han bara ligga och sova med tutten i munnen... Nappen duger INTE då... :crazy:

Jag tycker att det skulle vara skönt om han åt varannan timme och sen sov hela nätterna. Det har hänt att han har sovit en hel natt (men vaknat tidigt på morgonen iofs) och man är så utvilad!

M.
 
Sv: Hur lång tid mellan amningrna?!

Hampus ammar ungefär heeeela tiden,nu räcker inte min mjölk så han får lite ersättning också så mamma kan få vila & Hampus får vara mätt,men i stort sett så är han på och ammar konstant även om han inte får så mycket i sig jämt,ibland kan det vara uppmot 5 gånger per timme :eek:
Oftast vill han bara ta lite & sen ligga kvar vid bröstet och bara vara...Jaja det får han väl,men RÄTTSÅ jobbigt är det...napp ´duger inte heller ofta,bara o man ligger brevid honom och han ligger vid bröstet & skall sova...för mamma kan tycka att det är liiite småjobbigt att Hampus skall ha tutten i munnen de timmar han sover...
 
Sv: Hur lång tid mellan amningrna?!

Hur gammal är hampus? Har du fått hjälp att kolla om hans tag om bröstet är optimalt? Om det inte är det kan det nämligen vara det som gör att mjölken inte riktigt räcker fast man ammar hela tiden.
 
Sv: Hur lång tid mellan amningrna?!

Hej

Hampus är 2 veckor,jo de har kollat på både BB & Bvc hur han ammar och det skall vara helt okej,det är mest på nätterna som det känns som att maten inte räcker till då det är speciellt då han skall amma amma & amma och han blir aldrig nöjd,skall prata med dem på bvc om det igen på torsdag...för såhär funkar det inte dock var de mycket mer för att ge ersättning mer & mer istället för att fortsätta med ammningen vilket jag tyckte var en rätt tråkig inställning jag ville ju ha hjälp med ammningen,inte höra att jag borde ge mer ersättning för att helst enligt dem sluta amma helt... :mad:
Nu är min vanliga bvc "tant" på semester så jag får väl vänta tills hon kommer tillbaka,nu kör jag pumpen lite emllan också för att försöka att få igång det ännu mer....
 
Sv: Hur lång tid mellan amningrna?!

Amningen är ju faktiskt inte bara mat. Han kanske har ett väldigt stort behov att vara nära just nu? Bär du nånting, t.ex i sjal? Det funkade när Nathalie hade såna perioder, då ammade jag, sen bar jag ett tag, och så ammade vi igen efter jag fått vila upp mig lite.
 
Sv: Hur lång tid mellan amningrna?!

Zaria skrev:
Hej

Hampus är 2 veckor,jo de har kollat på både BB & Bvc hur han ammar och det skall vara helt okej,det är mest på nätterna som det känns som att maten inte räcker till då det är speciellt då han skall amma amma & amma och han blir aldrig nöjd,skall prata med dem på bvc om det igen på torsdag...för såhär funkar det inte dock var de mycket mer för att ge ersättning mer & mer istället för att fortsätta med ammningen vilket jag tyckte var en rätt tråkig inställning jag ville ju ha hjälp med ammningen,inte höra att jag borde ge mer ersättning för att helst enligt dem sluta amma helt... :mad:
Nu är min vanliga bvc "tant" på semester så jag får väl vänta tills hon kommer tillbaka,nu kör jag pumpen lite emllan också för att försöka att få igång det ännu mer....

Om du verkligen vill amma ska du göra det. Att de ammar mycket på natten är bara bra för att stimulera mjölktillrinningen. Är du helt säker på att han får ett bra tag? Han ska ha så mycket som möjligt av bröstet i munnen och sedan ska han massera bröstet med hakan när han suger.

Om du tycker att han inte blir mätt så kan du testa att pumpa mellan amningarna. Då stimulerar du mjölkproduktionen ännumer.
Sedan kan han vara innne i en tillväxtperiod och då ammar de oxå mer. OM du inte tycker du får hjälp och stöd på bvc så kontakta ammningshjälpen. De är jätteduktiga på det här med ammning och jag fick jättemycket stöd av dem när jag kämpade med minsting.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 246
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 693
Senast: Madalitso
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 025
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 328
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp