Bukefalos 28 år!

Hur lång tid tar det för svansen att växa ut?

Iaraphel

Trådstartare
Snyft, min 3åring har stått i ett tävlingsstall i en månad (hjälp med inridning)... Nu är han hemma igen, men DE KAPADE SVANSEN! över haserna:eek:

ok, sommaren är över och inga flugor förren nästa sommar, men jag som alltid har och har haft låååånga tjocka svansar på mina pollar... han skär sig...

Så, någon som vet hur lång tid det tar för en has-kort svans att bli lång (läs: 1cm över backen)

Vet att det är oliak från häst till häst, men ungefär, vad växer en svans på en månad? ett halvår? Kommer den hinna växa ut till nästa sommar/ kvaliten (då den lär behövas toppas och snyggas till)??

jag tror ni ser vilken häst jag menar
http://joizmeds.mittspejs.se/P1433635

http://joizmeds.mittspejs.se/P1431997#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1431996#body
 
Sv: Hur lång tid tar det för svansen att växa ut?

Det där är snart utväxt. Fick hit en ponny för ett par år sedan. Den hade en svans som slutade där svansroten slutade. Han såg verkligen konstig ut. Förra ägaren hävdade att ett föl bitit av honom svansen i hagen.
I alla fall, ett år senare var svansen ända ner till marken.
Tagel växer ganska snabbt. Det borde inte alls vara någon fara med längden till våren.
 
Sv: Hur lång tid tar det för svansen att växa ut?

min såg ung ut så där i början av sommaren (26 maj) när hon kom till mig nu ser svansen iaf så normal ut att jag slipper skämmas :p
dock börjar jag inse varför förra ägaren kapade den, den är SJUKT TJOCK (kallblodstravare) och blir så tung att hon kissar på den.
 
Sv: Hur lång tid tar det för svansen att växa ut?

Det där var väl inte så farligt kort svans.

Det som gör att det ser bedrövligt ut är att den är så tvärt avklippt. Ta en kniv och skär till den så den blir lite uppklippt i kanterna.
 
Sv: Hur lång tid tar det för svansen att växa ut?

Är det bara jag som tycker att den ser ganska snygg ut?
 
Sv: Hur lång tid tar det för svansen att växa ut?

Vårt fullblod har längre svans på sommaren och vi klipper den kortare till vintern med all lera, manen klipper vi till en hands bredd, han har tunn man o svans så man sliter så mycket på det lilla som finns om t.ex svansen får vara för lång under vintern med all lera.
 
Sv: Hur lång tid tar det för svansen att växa ut?

Jag tycker att det där är snyggt!
Fast jag anser att det är mer OK att ha svansen klippt sådär på ett fullblod, då svansarna ofta klipps kortare inom galoppen. Precis som om en fjording "ska" ha stubbman eller Arabiska fullblod och travhästar "ska" ha lång man.

Mitt lilla fullblodssto har svansen klippt sådär! I hashöjd, rakt avslut.
Låter den dock bli någon dm längre på sommaren, så den fungerar bättre som vapen!:D
 
Sv: Hur lång tid tar det för svansen att växa ut?

Varför skall du ha så långa svansar?

Tycker den ser helt ok ut nu även om jag hade velat ha den lite längre.

Men svans ner till backen rek jag absolut inte om det är ridning du vill syssla med. Risken att de trampar på den är rätt stor
 
Sv: Hur lång tid tar det för svansen att växa ut?

De va ju snyggt! Så rak ska min polla ha sin svans sen (bara 17 månader nu) fast ner til kotorna dock! :)
 
Sv: Hur lång tid tar det för svansen att växa ut?

Hmm trampa på?? jag har alltid haft svansarna till ett par cm ovanför marken (ibland så den nuddar) och ALDRIG varot med om att de trampar på den.. för det första så lyfter de svanen när de rids/rör sig i hagen, hög snygg svansföring vettu :). för det amdra så går mina hästar framåt, och svansen sitter därbak.. så vet inte riktigt hur de skulle trampa på den..
kanske om de slappnar av och står i box och tar ett steg bak, men njae, då får de väl lyfta hoven igen..

till er andra! Tack för era svar!

Komme rnog låta den vara som den är, kan tycka det är snyggt på den "sporthästmodell" han ändå är (med mkt fullblod), men som sagt är det inte riktigt "jag", men snyggt på honom ,kanske.. så den får se ut som den gör så får jag se vad som sker till våren..

Nödlösningen var annars att kapa svansen, elelr pannluggen på nordsvensk-ponnyn och göra hårförlägning på honom :devil: Hrm, eller inte..:eek:
 
Sv: Hur lång tid tar det för svansen att växa ut?

Hmm trampa på?? jag har alltid haft svansarna till ett par cm ovanför marken (ibland så den nuddar) och ALDRIG varot med om att de trampar på den.. för det första så lyfter de svanen när de rids/rör sig i hagen, hög snygg svansföring vettu :). för det amdra så går mina hästar framåt, och svansen sitter därbak.. så vet inte riktigt hur de skulle trampa på den..
kanske om de slappnar av och står i box och tar ett steg bak, men njae, då får de väl lyfta hoven igen..

till er andra! Tack för era svar!

Komme rnog låta den vara som den är, kan tycka det är snyggt på den "sporthästmodell" han ändå är (med mkt fullblod), men som sagt är det inte riktigt "jag", men snyggt på honom ,kanske.. så den får se ut som den gör så får jag se vad som sker till våren..

Nödlösningen var annars att kapa svansen, elelr pannluggen på nordsvensk-ponnyn och göra hårförlägning på honom :devil: Hrm, eller inte..:eek:

Vid ryggning sänker de baken :idea: tex

Dessutom om man sysslar med hoppning finns risken för att svansen kan fastna i broddarna.

Och just i det läget du beskriver att de själv ryggar tillbaka o boxen och trampar på svansen och ditt uttalande att de får lyfta hovarna passar ju inte riktigt om det sker i en skrämd situation för då ryker nog svansen i stället. :crazy:

Skulle aldrig riskera att de trampar av sig svansen, säger alltid till alla mina elever att se till att hålla svansen klippt minst ovan kotorna bak just pga säkerhetstänkande
 
Sv: Hur lång tid tar det för svansen att växa ut?

För mig är det där en helt normal svans. :confused: Jag trodde jag skulle få se en svans som var kapad vid svansroten typ. :D

Jag klipper alltid mina svansar så pass korta när jag klipper och klipper sedan igen när den kommit ner till kotorna.
 
Sv: Hur lång tid tar det för svansen att växa ut?

Normal? Har du sett vildhästar? :angel::confused:

Aja får väl hålla svansen vid kotorna på hmm "ridhästarna" då.. fast ponny-norsvensken får ha lång, och hmm avelstoet.. och kompisens shettis.. dens svans går ner till backen.. sprungit trav med 6brodd- bak.. och aldrig fastnat..
 
Sv: Hur lång tid tar det för svansen att växa ut?

äsch så farligt var det väl inte?
Lite kort för min smak men inte så du behöver skämmas..

Men den är nog snart lång igen, oroa dig inte:)

(F ö tycker jag att lagom längd är straxt ovan kotan)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 528
Senast: Seabaz
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 994
Hästvård Mitt sto skavde av sig sin svans ovanför haserna för över två år sedan. Jag blev såklart jätteledsen då den precis hade vuxit sig...
Svar
10
· Visningar
1 639
Senast: Seabaz
·
Hästvård Har en vallack f-06 och hans svans är fortfarande lika kort som en fölsvans. Hans hagkompis har tuggat en del på den men jag har fått...
Svar
18
· Visningar
2 354
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp