Bukefalos 28 år!

Hur lång tid tar det innan maskmedel "tar"?

N

nässla

Vår ena katt ser väldigt "luggsliten" ut i pälsen och fäller mer än normalt. Har även vid ett tillfälle sett att han haft slem i avföringen, liksom runt "korven". Annars är han pigg och glad, äter, kissar och bajsar som han ska. Så till att börja med tänkte vi ta och avmaska samtliga djur, för att vara säker på att det inte är där problemet ligger.
Om det är mask, hur lång tid bör det då ta innan man ser resultat av avmaskningen?
Skulle inte det hjälpa blir steg två förstås att låta en veterinär undersöka honom, men till att börja med vill vi utesluta att det är mask.
 
Sv: Hur lång tid tar det innan maskmedel "tar"?

tror det beror lite på vad ni använder för maskmedel?

det finns ju de man behandlar med i 3 dagar och då ska det väl vara klart efter de dagarna (tror jag).

banminth vet jag att man ger engångsdos men kan återbehandla med efter två veckor om det behövs.

Drontal ger man 1 tablett/4kgs kroppsvikt en gång.

Axilur är en tre dagars kur tror jag...

fråga på apoteket. jag skulle väl föredra den 3 dagars kursen för det känns som det tar bäst.. men det beror ju på katten...

och typ av mask med.

har du sett några maskar? iof skadar det ju inte att avmaska om det var länge sedan sist. så det är väl ett ok första steg...

men att han fäller, det kan inte vara nånslags skabb eller ohyra då? hur gammal är kissen och är det ute katt?
 
Sv: Hur lång tid tar det innan maskmedel "tar"?

Jo, men man kan väl inte vänta sig resultat dagen efter att kuren är avslutad? Tar väl en liten tid innan han återfår glansen i pälsen? Klurar på hur länge man ska vänta med veterinärbesök om inte avmaskningen ger resultat...

Nu minns jag inte vad preparatet heter, det är i alla fall nåt nytt receptbelagt spot-on preparat vi tänkte använda då "lillebror" är jättedålig på att svälja tabletter.

Har inte sett några maskar, men det är ca 1½ år sedan de avmaskades sist, hunden är dock avmaskad senare. Det är en innekatt, snart 7 år. Dock har vi en "skitätande" hund som eventuellt kan ha smittat honom?
Ingen ohyra eller dylikt, han duschades dagen före julafton och är fin i huden men pälsen blev inget bättre efter tvätt.
 
Sv: Hur lång tid tar det innan maskmedel "tar"?

spot-on (stronghold) fick jag med kissarna från katthemmet. det skulle vara bra och ta både ohyra och mask så det låter ju smart att prova med ja. de sa dock inte hur lång tid det skulle ta att verka.
 
Sv: Hur lång tid tar det innan maskmedel "tar"?

Stronghold tar bara spolmask, inte bandmask som är den vanligaste bland utekatter. Det är i första hand ett preparat mot yttre parasiter och mer en bonus att det tar spolmask.

Man kan köpa Kolla Masken-set på apoteket eller skicka avförigsprov till SVA, så får man veta om kissen har mask och vilken sort.

Axilur har onödigt brett spektrum egentligen, det tar många sorters mask och även några sorter som bara finns på hund. Men inte så effektivt mot var och en. Själv har jag erfarenhet av att katten har masken kvar, trots rätt dos Axilur. Gäller spolmask. Kan bero på att de börjat bli resistenta också.
 
Sv: Hur lång tid tar det innan maskmedel "tar"?

Profender heter det avmaskningsmedel du menar. Spot on som tar både band- och spolmask.

Men nog tycker jag tabletter är att föredra, om det går att få i kissen.

Innekatter brukar man bara avmaska när de är ungar och sedan behövs det knappast. I ditt fall skulle jag råda till att köpa ett Kolla Masken-set.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lång tid tar det innan maskmedel "tar"?

Ja, profender hette det :bow: Tyvärr tycker lillkatten att det är jättejobbigt att svälja tabletter, har hänt vid två tillfällen att han fått sån panik att han kräkts upp tabletten, tydligen så satte han i halsen ett par gånger som liten så om han har trång strupe eller om det är psykiskt vet jag inte.
De var delvis utekatter förra sommaren, juni-oktober, då tog lillkatten nåt byte också (möss). Avmaskades i september i fjol och var inte ute så mycket efter det, men vi hade möss som kom in så det är inte omöjligt att de kan ha tagit nån inne utan att vi märkt det.

Om man kör "kolla masken", hur gör man då när man har två katter? Ska man försöka ta bara från den vi misstänker har mask eller tar man ett samlingsprov? Bör man skicka in analys även på hunden då, det finns väl någon mask som kan gå mellan hund och katt?
 
Sv: Hur lång tid tar det innan maskmedel "tar"?

Samlingsprov tror jag inte funkar. De kanske bara tar bajs från den ena korven? Och att gegga ihop bägges bajs innan man skickar är kanske inte så trevlig syssla... :crazy:

Vore jag i din sits skulle jag skicka på den kissen du misstänker har mask.

Såvitt jag vet smittar inte hundmask till katt, men inte alls säker på den saken... Hoppas nån som säkert vet läser här och vill svara.
 
Sv: Hur lång tid tar det innan maskmedel "tar"?

Då får jag vakta på herr Svante när han går på lådan :p Tur de har en täckt låda så han får lite avskildhet från sin stirrande matte i alla fall!
Ska prata med hundens uppfödare - som är veterinär - angående smitta mellan hund och katt, kan posta svaret här sedan ifall det är fler som är nyfikna.
 
Sv: Hur lång tid tar det innan maskmedel "tar"?

Nu har jag fått svar från uppfödaren, och hunden kan smittas av "kattmask" om den äter kattskit. Motsatsen hade hon dock aldrig hört talas om, katter äter ju inte skit :D (tror det är därför våra katter har en sån överlägsen attityd mot hunden, hur ska man annars se på nån som äter ens lämningar!?)
Sen som bonus rekommenderade hon också att man höll katten under uppsikt om man använde spot-on preparat, tills det gått in i huden. Vissa katter har reagerat väldigt kraftigt (tänk kaskad-kräkning :crazy:) om de har slickat i sig av det...
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: iNTOHiMO
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
879
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp