Bukefalos 28 år!

Hur långa klor?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Vi hade en diskussion i skolan för ett tag sedan om hur långa klorna egentligen ska vara. Så jag tänkte fråga er hur ni tänker?
Jag har alltid gått efter "det ska inte höras när hunden går på golvet" och hörs det, då är de för långa. Men samtidigt så verkar några tycka att då är de för korta? Jag klipper min hunds klor på frambenen en gång i veckan, och bakbens klorna varannan vecka då de inte behövs varje.
Så jag undrar vad ni tycker, hur långa klor har era hundar? Låter det när de går på golven? Hur ofta klipper ni era hundars klor?
 
Vi hade en diskussion i skolan för ett tag sedan om hur långa klorna egentligen ska vara. Så jag tänkte fråga er hur ni tänker?
Jag har alltid gått efter "det ska inte höras när hunden går på golvet" och hörs det, då är de för långa. Men samtidigt så verkar några tycka att då är de för korta? Jag klipper min hunds klor på frambenen en gång i veckan, och bakbens klorna varannan vecka då de inte behövs varje.
Så jag undrar vad ni tycker, hur långa klor har era hundar? Låter det när de går på golven? Hur ofta klipper ni era hundars klor?

Jag tänker som du, att om det hörs är dom för långa! Men har fått höra att detta kan vara lite fel eftersom att på vissa hundar hörs det alltid även om klorna är korta!

På mira klipper jag alla klor 1 gång (ibland blir det lite längre) /vecka, men på bak tar jag lite mindre bara. Dom växer som ogräs! Det låter inte bara precis någon dag efter att dom är nyklippta, sedan hörs det igen..
 
Jag klipper på alla hundarna minst en gång i veckan, avskyr långa klor. Blir olika mycket att ta men jag klipper oavsett om det bara är 1/2mm.Cockerns klor låter alltid när han går trots att dom är korta, för dom större hundarna är det ett bra riktmärke. För korta klor tror jag få får till faktiskt om man tänker sig för.

Ett någorlunda bra riktmärke för alla hundar är att klorna inte ska ta i marken när hunden står upp, gör dom det är dom alldeles för långa. Sporrarna håller jag så korta det bara går för att minska skaderisken.

Jag är en sådan som direkt erbjuder mig att klippa klorna på andras hundar om jag tycker dom är för långa.. Finns ingen mening för hundarna att ha det annat än ägarnas lathet!
 
Ett någorlunda bra riktmärke för alla hundar är att klorna inte ska ta i marken när hunden står upp, gör dom det är dom alldeles för långa. Sporrarna håller jag så korta det bara går för att minska skaderisken.

Det där går jag också efter.

Mina hundars klor har alltid hörts när de går. De tar ändå inte i marken när hundarna står still och jag tror de har hjälp av klorna när de springer fort på gräs.
 
Jag brukar klippa en gang i veckan, men har helt enkelt inte hunnit i flytt bestyr ... jag 'stadade bort' klo tangen sa nu har det gatt tva veckor .. och lillan drog av en klo kapsel (pa jordens kortaste koppel promenad) pa "lill tan" pa ena frambenet i gar kvall.:eek: Hur i josse namn hon gjorde det har jag ingen aning om, men det blodde som skjutton och nar hon gar mycket i graset i dag borjar hon halta.:(
 
Om jag skulle köra på "hörs dem är de för långa", skulle vi behöva få ta bort Grims klor helt. :cool: Han har extremt korta klor pga sin SLO, men pga hans gångstil kan det höras ändå när han går. Hans klor har vi under alla 5 åren så gott som aldrig behövt klippa/slipa, inte ens innan sjukdomens utbrott, just pga hans gångstil (han slipar ner dem så bra själv). Evis klor däremot växer som ogräs och jag försöker slipa varje vecka (en tass/dag).
 
Lilltjejen kan jag klippa väldigt kort på, där är jag nöjd. Hennes klor låter aldrig mot golvet. Pricken däremot låter alltid. Han har längre pulpa så det går inte att klippa hans så korta som jag skulle vilja. Jag skalar små lager i taget tills det är på gränsen att det kommer lite blod, sen filar jag kanterna. Vet inte hur ofta jag klipper, det blir lite olika :) Men kanske varannan vecka :)
 
Min har för långa klor. Jag håller efter dom så gått det går men de växer som ogräs och rakt ut så att de inte slits.Pulpan är lång och efter pulpklipp tar det lång tid att få klippförtroende igen. Det enda sättet att få ned dom till en snygg klolängd (i mina ögon)vore att söva ned hunden och bränna klorna. Så länge det bara verkar vara jag ock intehunden som lider av det så får det vara så.
Men det stör mig konstant
 
Klorna ska inte stöta marken när hunden står still, är min riktlinje.

På mina är det stor skillnad på fram- och baktassarna. Bak klipper jag sällan.

Billy får lätt skavsår på tårna om klorna blir för korta, så han har lite längre klor än Ivan. Han tror dessutom att han ska dö när det är dags att slipa eller klippa... Sjukt mycket drama och ångest varje gång, trots att vi är konsekvent lugna och det aldrig har hänt något. :(
 
Om man skulle gå efter ljudet av när klorna går i golvet skulle jag nästan få ta bort klorna på min lille. Skulle jag gå på ljudet på schäfertikarna skulle de kunna ha jättelånga klor innan jag hörde dom. Olika raser har olika utformade tassar. Tycker det är omöjligt att sätta en regel rätt över för alla hundar.
Jag klipper efter hur klon ser ut i längd och form i förhållande till tassen och hur hunden står och går.
 
Vi hade en diskussion i skolan för ett tag sedan om hur långa klorna egentligen ska vara. Så jag tänkte fråga er hur ni tänker?
Jag har alltid gått efter "det ska inte höras när hunden går på golvet" och hörs det, då är de för långa. Men samtidigt så verkar några tycka att då är de för korta? Jag klipper min hunds klor på frambenen en gång i veckan, och bakbens klorna varannan vecka då de inte behövs varje.
Så jag undrar vad ni tycker, hur långa klor har era hundar? Låter det när de går på golven? Hur ofta klipper ni era hundars klor?
Hade jag klippt så det inte hörs när min hund går på golvet hade han inte haft klor. Har en ras där majoriteten av alla individer har långa platta tassar, speciellt fram och då går det inte att klippa så dom inte hörs om hunden ska ha något att kalla klor. Lite kommer det alltid höras, men jag går efter riktlinjen att det ska vara ett ordentligt mellanrum mellan klorna och golvet när hunden står stilla och hunden ska kunna sätta i tassen ordentligt utan att klorna tar i golvet.
 
Klipper en gång i veckan. Lagottons klor hörs mot golvet igen typ tre timmar efter klippning medan labbens sällan hörs.
Avskyr långa klor och tycker ofta folk har på tok för långa klor på sina hundar.

Klipper små tunna skivor, skalar liksom bit för bit tills jag kommer till pulpan och då rundar jag av kanterna.
 
Klipper en gång i veckan, och har inga ambitioner om att klorna inte ska höras i golvet. För mig är syftet att klippa klorna att de inte ska vara långa och orsaka problem för hunden. Där i mellan har jag inga krav på vad som är rätt eller fel på exakt längd. Olika hundar har olika tassar och växtsätt, så tycker inte det går svara på frågan riktigt.
 
Ruben har platta tassar och långa pulpor så visst tar hans klor i marken. Klipper inte särskilt ofta eftersom det inte finns något att klippa mer än sporrar.

Ture har höga tassar och små klor, skulle vara galet långa om de tog i marken. Klipper varje vecka.
 
Beror väl på typ av tass (katt- eller hartass) samt funktion på hunden.
Vinthundar föds ofta med rätt långa klor, klobenet inne i tån är ofta längre än för många andra raser.
Men dom behöver ofta långa klor när dom rejsar.

Läng på klor kan inte nog inte sägas vara helt generellt, man får se till ras och funktion också.
 
Njae, skulle det inte höras när Polly går så har jag kapat hennes klor helt;) Hon har väl knutna tassar och av naturen rätt långa/smala klor så det hörs alltid lite när hon går oavsett hur korta dom är.
Mini däremot har lite spretigare tassar och korta/breda klor så dom hörs inte lika mycket.

Jag har aldrig gått efter hur det ev låter, utan hur det ser ut :)
 
Klipper klorna vid behov och efter individ. För mina hundar som "bergsklättrar" en del under jakt så är det snarare en fördel än en nackdel att ha lite längre klor än "så korta det bara går", då klorna hjälper dem att få bättre fäste, men ingen av dem har några monsterlånga klor bara för det, för blir de för långa ökar skaderisken, så ett mellanting är alltså att föredra.
 
Klipper klorna vid behov och efter individ. För mina hundar som "bergsklättrar" en del under jakt så är det snarare en fördel än en nackdel att ha lite längre klor än "så korta det bara går", då klorna hjälper dem att få bättre fäste, men ingen av dem har några monsterlånga klor bara för det, för blir de för långa ökar skaderisken, så ett mellanting är alltså att föredra.
precis - min ena är en klättare/hoppare och tar sig gärna upp i både träd och på branta berg. Jag vill gärna att hon ska kunna ha bra fäste och inte trilla/halka för att jag kortat klorna för mycket:nailbiting: Sommarhalvåret sliter dom även klorna rätt bra själva genom att gräva efter sork och tryffel, så då behöver jag inte klippa alls lika ofta :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Hellhound
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 068
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 960
Senast: Mkb
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 457
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp