Bukefalos 28 år!

Hur lösa kollektiva fodringar?

J

jonson

Jag har tagit på mej att göra ett shema under våran semester på vilka som skall ta vilken fodring. I vanliga fall fodrar min sambo men har avtalat att dom inhyrda skall hjälpa till när vi skulle åka bort.

Fodringarna delas lika så långt det går och dom ojämna är det turlista på vem/vilka som skall ta. Alla får ge förslag på några fodringar som dom kan ta. Fler förslag än antalet fodringar.

Men hur gör jag om det blir så att någon inte kan ta så många fodringar som dom blir tilldelad eller inte kan ta någon fodring alls?

Ska jag bara låta personen/personerna lösa fodringen/arna som blir "över" bäst dom vill men en annan i stallet genom att " ta den här fodringen åt mej så tar jag en extara åt dej en annan gång" eller låta medryttare fodra och plocka in hästar?
Anser man att man inte kan hjälpa varandra endå utan vill ha det injobbat så kan det dock ta ett tag att få det då vi inte åker bort särskillt offta. Chansen att samma inhyrda kan ta en extra tillbaks då kanske inte är så stor heller?

Fler alternativ?
Betala sig lös till någon annan i stallet som tar fodringen/a? Och med hur mycket i så fall?

Tidigare har det blivit så att en av oss fått ställt in semestrar för att vara hemma och fodra pg att inhyrda inte kunnat fodra alls.
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

komma överens om schema, som du redan tänkt ut, att alla skriver upp vilka dom kan ta, fler än antalet de måste ta..
funkar inte det får du säga att du får hyra in någon som fodrar och inackorderingarna får betala för denna anställda, för det är avtalat att de ska hjälpa till om ni ska bort, och det betyder antingen att dom arbetar eller betalar för en anställd.. :)
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Nu har vi en tjej som skall sköta det mesta så betala någon inhyrd kommer inte behövas i vilket fall som hälst som tur är.
Men hon vill ha hjälp vid intag och en helgdag då hon är upptagen. Hon har själv erbjudit sig att ta dom fodringarna själv som det det inte löser sig för. Men tycker själv att det inte ska behövas då hon har 8 dagar i sträck att fodra 3 gånger/dag redan.
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

du får ställa krav på dina inackorderingar.. även du behöver lite semester. så jävla upptagen kan man inte vara.. okej att vardagar 7-18 inte går för sig.. men annars...
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Låt de lösa problemet själva. Sätt upp listan så får de byta/ändra/muta bäst de vill för att få det att funka.
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Vad och hur har ni avtalat när det gäller fodringar? Står det i kontraktet eller har du något slags muntligt avtal?
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Gör ett nytt avtal där det står att hyresgästerna sköter fodringar, in/utsläpp själva när du är bortrest eller jobbar.

Vår hyresvärd kör så och vi har det i våra kontrakt. Fungerar alldeles utmärkt och skulle jag ha stall där jag i princip jämt sköter ex utsläpp skulle jag också ha så i kontraktet.

Jag tror att alla behöver pausa lite ibland.
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Man gör ett schema sen får var och en lösa sina fodringar själv. Så gör dom ju på ridskolor med. Bara tilldelar helgjourer, det är fritt fram att byta med varandra. En smidigare sak är att ha fri tillgång ute i hagen, då slipper man detta arbetsmoment åtminstone.
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Muntligt avtal för att få hyra hos oss.

"om vi vill åka bort så skall hyresgästen dela på aktuella fodringar som vi behöver ha hjälp med, med övriga hyresgäster".

Hur mycket ska man ta hänsyn till att folk kanske jobbar (oavsätt vardag som helgdag) eller kanske tänkt vara oanträffbar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Sätt upp ett schema där man själv får skriva upp sig. Räkna ut hur många fodringar det blir per häst så alla vet hur många pass man måste ta. Om det sen fattas vissa fodringar så slå näven i bordet och säg till dina inhyrda att skriva upp sig.
Jag jobbar själv skift o kan inte alltid "normala" tider (är inackorderad). Men då gäller det att planera o sätta upp sig på det man kan. Är man ute i god tid så finns det inga ursäkter för att inte kunna ta "sina" fodringar.
// Linda
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Muntligt avtal för att få hyra hos oss.

"om vi vill åka bort så skall hyresgästen dela på aktuella fodringar som vi behöver ha hjälp med, med övriga hyresgäster".

Hur mycket ska man ta hänsyn till att folk kanske jobbar (oavsätt vardag som helgdag) eller kanske tänkt vara oanträffbar?

Muntliga avtal har en tendens att glömmas bort eller parterna har olika åsikter. Det är bra mycket säkrare både för er del och hyresgästerna med skriftliga avtal. Du kan ju bestämma dig att åka bort mest hela tiden och hyresgästerna kan påstå att de aldrig hört talas om avtalet och det blir konflikt.

Ska man följa ert muntliga avtal så behöver du inte ta hänsyn alls, men som sagt de inhysta kan ha en helt annan åsikt om vad som sagts.
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Jo men visst är det så.

Du ska bara veta hur jag har tjatat på min sambo som är hyresvärden om detta med skrifftligta avtal/kontrakt.
Men han tycker inte det ä rndvändigt trotts att han blivit lurad vid några tillfällen på hyror och av folk som flyttat och skitit i uppsägningstiden.:confused:

Därav anledningen till att jag stack på våran semester själv då det inte var någon som skrev upp sig på fodirngarna den gången.:grin:
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Så har jag gort tidigare men det har inte fungerat. Dels pga att någr alltid får ta det som "blir över" då dom sällan är här. Och dels så förändrar ju inte det sitttsen för den som anser sig inte kunna ta det antalet fodringar den ska ta.

Hur länge ska jag låta folk ge förslag?
Dom har snart haft en vecka på sig.
Hur lång tid innan skulle ni vilja veta vilka fodringar ni har fått tilldelade?
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

ta ett stallmöte och säg till era inhyrningar att ni ska åka bort från det datumet och återkommer det datumet.

låt sedan inhyrningarna fixa schemat själva. då får alla säga sin mening.
kan inte hästägaren fodra finns det alltid nån i dess närhet som kan.

att du som stallägare ska fixa schema kan lätt leda till problem och resultera i att folk känner sig överkörda.
men du kan ju got vara med på mötet och se till att de får ungefär lika många jourer!

ett bra förslag är antal hästar i stallet/antal jourer under perioden.
om ni har 10 hästar i stallet och har 4 fodringar (med in och utsläpp) per dag och ni är borta i 16 dagar så blir det ju 16*4=64 jourer. detta delat på 10 blir 6,4 jourer per häst under den perioden. alltså ska ingen häst ha mer än 7 jourer!
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Där jag står uppstallad så skriver vi i en kalender vilka pass vi kan ta och om någon är borta. Visst får stallägarna hålla koll så att alla tar sina pass dock. Vi är 3 som delar på frukost och lunch under veckorna och intag och helger tar de som går i skolan. Kvällsmatningen sköter stallägarna

Är det något speciellt eller om de ska vara bort mer än några dagar så har vi ett stallmöte och lägger upp schemat gemensamt. Är det någon som inte kommer och inte nås då på telefon eller lämnat meddelande så får de ta de som blir över. Kan man inte ta sitt pass eller det händer något så får man själv fixa någon som tar det. Men brukar funka bra att byta med varandra.

Är inte roligt med folk som inte gör det de ska och har en förmåga att alltid vara samma personer. Så gäller att vara lite hård och bestämd.

Låter som ett bra alternativ om det funkar för tjejen att de får betala henne för att ta pass.
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Så har jag gort tidigare men det har inte fungerat. Dels pga att någr alltid får ta det som "blir över" då dom sällan är här. Och dels så förändrar ju inte det sitttsen för den som anser sig inte kunna ta det antalet fodringar den ska ta.

Hur länge ska jag låta folk ge förslag?
Dom har snart haft en vecka på sig.
Hur lång tid innan skulle ni vilja veta vilka fodringar ni har fått tilldelade?


Just nu får du väl prata med alla och dela ut pass om de inte kan komma med förslag + att ni säger upp alla efter överenskommen uppsägningstid och lägger fram ett nytt skriftligt kontrakt som de får antingen skriva under eller flytta. I det kontraktet får ni specificera bl.a villkoren vad som gäller vid er semester och hur mycket och under vilka former de inhyrda ska hjälpa till och hur mycket det kostar att köpa sig fri (om ni väljer att ha det alternativet).
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Jag tycker du verkar vara lite för snäll, du måste tuffa till dig lite :)
Det är svagt om inte de inhyrda skall kunna sköta fodringar, in/utsläpp under en kortare period utan att det skall bli tjafsigt och krångligt. Detta särskilt om de dessutom vid inflyttning i ditt stall gått med på att göra så när du som sköter allt i vanliga fall tar dig en välförtjänt semester.

En vecka innan anvisad fodringsdag tycker jag är godkänt, då borde alla hinna med att planera och ev planera om utifall fodringen krocka med ngt annat.

Stå på dig, självklart skall de göra de uppgifter som ingår i kontrakter, inget snack om den saken :)
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Men om hyresgästerna hävdar, "Det har jag aldrig hört talas om"? eller "Jag skulle gärna hjälpa till men just den veckan så ska jag [fyll i lämplig anledning/undanflykt].


OT
Sedan blir jag lite skrämd av "Detta särskilt om de dessutom vid inflyttning i ditt stall gått med på att göra så...."

Självklart ska de göra vad man kommit överens om, men du verkar tycka att de borde hjälp till oavsett vad som avtalat. Jag hoppas jag missförstod dig så att du inte menar att inackorderingarna ska hjälpa till oavsett vad man avtalat om (och betalar för) om ägaren tänkt åka bort.
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Men om hyresgästerna hävdar, "Det har jag aldrig hört talas om"? eller "Jag skulle gärna hjälpa till men just den veckan så ska jag [fyll i lämplig anledning/undanflykt]. Kan man med en veckas varsel kräva att någon ställer in en planerad resa? Det kan ju också vara högsäsong på arbetet (sista veckan innan vinterdäcken ska vara på är olämplig tidpunkt för en som jobbar på en däckfirma t.ex). Folk ska hjälpa till enligt avtal och få rimlig förvaring (minst en månad enligt mig). Just här blir det besvärligt då skriftligt avtal saknas och hyresgästerna kan ha en helt annan idé om vad som sagts och vad det innebär.


OT
Sedan blir jag lite skrämd av "Detta särskilt om de dessutom vid inflyttning i ditt stall gått med på att göra så...."

Självklart ska de göra vad man kommit överens om, men du verkar tycka att de borde hjälp till oavsett vad som avtalat. Jag hoppas jag missförstod dig så att du inte menar att inackorderingarna ska hjälpa till oavsett vad man avtalat om (och betalar för) om ägaren tänkt åka bort.
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Därav anledningen till att jag stack på våran semester själv då det inte var någon som skrev upp sig på fodirngarna den gången.
Hur många boxar har ni uthyrda? För det låter ju helt sjukt :O Man måste kunna ställa upp för varandra lite iallafall..

Mitt tips är o ta upp det på ett stallmöte: såhär o såhär många fodringar/in-utsläpp skall ni ha var. Punkt. Skriv upp er på dem turer ni kan. Fungerar inte det så får du väl sätta ihop en lista själv, och sedan får de inhyrda byta bäst de vill. Sistnämnda har vi i vårat stall, och det tycker jag har fungerat bra :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 144
Senast: cello
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, känns som jag sitter lite fast i en situation som jag inte trivs med. Lite fakta Jag har idag 4 st hästar –...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: fejko
·
Relationer Det har skurit sig så enormt mellan mig och min sambos mamma att jag inte vill vara här mer. Jag vill inte vara där jag bor, jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
4 534
Hästmänniskan Jag har det här året lyckats ha extrem otur med stallplatser, eller snarare människorna jag står inhyrd tillsammans med, och överväger...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 462
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp