Bukefalos 28 år!

Hur lösa kollektiva fodringar?

Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Inte göra problem av något som kanske inte är ett problem...

Gör ett schema så gott du kan ... vissa kanske du vet inte kan ta torsdag -kväll etc ...

Sen sätter du ut en lapp med utrymme för ev. ändringar... alltså möjlighet att sudda eller stryka...




Det går nog bra... Lycka till
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Då är jag ute i väldigt god tid!:)

Tänker ta ner lappen om förslag 2 veckor innan avresa ungefär så att folk har chansen att reda ut fodringar dom ev inte kan ta.
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

7 inhyrda ska dela på 11 pass.
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Vi har ioförsig mera regelbundet kollektivt. Vi delar på måndag kväller och ut/in släpp helger). Vi är 13 hästar så jag gjorde schemat på 13 veckor och alla fick varje pass en gång.

Sen är det upp till varje hästägare att byta bort sina pass som dom ej ka ta, även om jag vet att vissa vill häldre ha mornar och vissa vill ha insläpp och vissa kan inte måndagar osv. Men det känndes mest rättvist såhär och det brukar alltid gå att byta bort dom passen som ej passar.
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Räkna ut hur många fodringar som ska tas per person, sätt upp schema som hyresgästerna får skriva upp sig på, håll koll och ta ett snack med den/de som inte skrivit upp sig på sitt antal jourer. (Finns det någon speciell anledning kan man förhoppningsvis lösa det med hjälp av medryttare eller att denne betalar en avgift för att dennes jourer tas av din medhjälpare, finns ingen speciell anledning kanske denne bara behövde göras uppmärksam på att h*n tagit för få och att det inte är ok.)
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

En sak som man bör tänka på när det gäller kollektivstall och arbetspass är att morgonpassen oftast är de jobbigaste passen och att lunchfodringar mest är resande men inte mycket jobb..

En tanke är att poängsätta arbetspassen med en poäng ("lön") för varje moment och en kvot på 28 poäng skall uppnås varje månad..

1 poäng = utsläpp
1 poäng = insläpp
1 poäng = täcke/benskydd på
1 poäng = täcke/benskydd av
1 poäng = fodring
1 poäng = spola ben, visitera

så det blir:
Morgonpass: fodring, täcken, utsläpp = 2-3 poäng (sommar/vinter)
Lunchpass: fodring = 1 poäng
Eftermiddagspass: insläpp, täcken = 1-2 poäng (sommar/vinter)
Kvällspass: fodring = 1 poäng

Jobbar man ensam, dvs för en boxplats får man alla passets poäng, men delar man på 2 boxplatser blir det delade poäng, annars kan ju 4 pers komma på måndagmorgon och få 3 poäng och vips har alla fyllt sin kvot och ingen jobbar på de andra passen..

Men grundtanken är att alla ska känna att de jobbar ihop sin kvot på det sätt som passar dem och att de tuffa morgonpassen ska belönas högre än att kvällsfodra genom att bara tömma in höpåsarna i boxarna.. så på 6 morgonpass (3x6=18poäng) och 5 eftermiddagspass (2x5=10poäng) har man jobbat ihop 28 poäng. men det är lika mycket som 14 lunchpass (1x14=14 poäng) och 14 kvällspass (1x14=14 poäng).. man får välja lite själv, sålänge man får ihop sin kvot.. sen kan det vara lättare att "sälja" sina pass, säg 50kr/poäng..
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

om din sambo är den som anser att kontrakt ej behövs så är det väl han som får prata med de inhyrda om att de måste jobba sina stallpass.. det ska inte vara ditt huvudbry om du får direktoner att bygga ett staket men du får inget virke.. du har ju inget skriftligt att falla tillbaka på och ord står mot ord..

övertala sambon din om att införa kontrakt, inte för att de inhyrda inte är att lita på utan mer som information om hur stallet och rutinerna och kontaktuppgifter.. det underlättar vid nästa semester :)

Lycka till! :idea:
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Men värderar man lunchpassen för lågt kanske ingen vill ta med alls, de som har jobb kan inte kombinera det med något annat (utom att offra lunchen). Lunchpassen är också ofta ute och där kan de gå åt tid att ta sig till hagen och sprida ut höet.
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Det beror ju helt på omständigheterna på anläggningen men man får ju räkna med att kvällpassen faktiskt sker precis när CSI, House, Greys anatomy, Criminal Minds och BBT går på TV på vardagarna.. då måste man ju öka poängen för båda och samtidigt öka för morgon och eftermiddag då dom är jobbigare.. trampa vatten så att säga..

dom som jobbar kanske hellre tar eftermiddagspassen som passar bättre..

man kan göra hur man vill, det är ju en grundläggande idé änsålänge bara :)
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Det beror ju helt på omständigheterna på anläggningen men man får ju räkna med att kvällpassen faktiskt sker precis när CSI, House, Greys anatomy, Criminal Minds och BBT går på TV på vardagarna.. då måste man ju öka poängen för båda och samtidigt öka för morgon och eftermiddag då dom är jobbigare.. trampa vatten så att säga..

dom som jobbar kanske hellre tar eftermiddagspassen som passar bättre..

man kan göra hur man vill, det är ju en grundläggande idé änsålänge bara :)

Visst beror det på omständigheterna, men det är vanligare att folk ändå är i stallet på kvällen än mitt på dagen. Jag ville bara belysa att man kanske måste väga in en del annat än själva arbetet.
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

ja, givetvis, det finns dom som jobbar skift också, de som har deltidsjobb, dom som har barnen hemma på eftermiddagarna, dom morgonpigga, dom som aldrig missar något på TV efter kl 20:00, dom som bor nära och dom som bor långt bort..

men gör man ett test i sitt stall så ger det sig ganska snart om man behöver ändra poängen eller inte.. det är med all säkerhet olika i varenda stall :)
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Nu har det lösdt dig så bra att vi inte fodrar lunch på under denna del av året.
Beträffande det andra så har vi gjort så att man är två om utsläpp och intag med foring. På så sätt blir det lika mycket jobb varje fodring som tar lika lång tid för varje person.
Så där har vi inget problem :)

I nuläget lutar det åt att jag kommer skriva upp dom som inte självmant skriver upp sig på tillräckligt många. Jag vet på ett ungefär hur folk jobbar. Och kan dom inte ta något, någon helg/när dom är ledig så blir det deras problem att fixa ersättare, medryttaren om man så vill går ju bra det oxå för man är ju trotts allt 2 st om några fodringar ifall man känner sig osäker.
 
Sv: Hur lösa kollektiva fodringar?

Jo så blir det.

Inget kontrakt- ingen hjälp från min sida överhuvud taget kanske? ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 144
Senast: cello
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, känns som jag sitter lite fast i en situation som jag inte trivs med. Lite fakta Jag har idag 4 st hästar –...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: fejko
·
Gnägg För andra gången så har jag blivit attackerad av en annan persons lösspringande hund. Förra gången ledde jag hästen oxh hunden sprang...
Svar
11
· Visningar
1 437
Senast: Sporthorse
·
Relationer Det har skurit sig så enormt mellan mig och min sambos mamma att jag inte vill vara här mer. Jag vill inte vara där jag bor, jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
4 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Bilsätesskydd
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp