Bukefalos 28 år!

Hur märker man ömhet i bakhovarna?

Rodluvan

Trådstartare
Ja, min fråga är då hur man märker om hästen är öm i bakhovarna?

Hästen är ett 7-årigt halvblod som aldrig har haft skor bak. Han hade framskor när jag köpte honom, men jag valde att ta av skorna för att se om det gick att ha honom barfota med så kallade barfotaboots. Efter en längre vila och igångsättning har vi nu kommit igång ordentligt i alla gångarter och jag har då märkt att det inte fungerar med barfotaboots. Min teori är att han helt enkelt är ganska sulöm och kan känna stenarna igenom barfotabootsen. Lät då en hovslagare slå på ett par framskor i måndags, men hästen är fortfarande stel/försiktig på grusvägar och går ner i kanterna. Dock ömmar/haltar han inte till längre som han kunde göra med barfotabootsen.

Kom på att han var likadan när jag köpte honom innan jag lät ta av framskorna. Motionerade honom endast några gånger innan skorna åkte av, men han gick gärna i kanterna då med. Trodde att det berodde på dålig skoning, halt underlag eller liknande, men han är alltså fortfarande likadan.

Kan ett par bakskor verkligen vara lösningen? Jag tycker ju att han blir stel/försiktig fram, men det kanske beror på att han avlastar bakhovarna? Vet att tidigare ägare red ganska mycket i ridhus så bakskor kanske aldrig har behövts..

Eller kan det vara något annat som spökar som gör att hästen är öm på grusvägar osv? Blir ju orolig att det ska vara något annat och känner att jag måste ha kommit fram till ett beslut tills på måndag (prova att sko bak eller åka in till klinik). Berätta gärna om era erfarenheter!
 
Ja, min fråga är då hur man märker om hästen är öm i bakhovarna?

Hästen är ett 7-årigt halvblod som aldrig har haft skor bak. Han hade framskor när jag köpte honom, men jag valde att ta av skorna för att se om det gick att ha honom barfota med så kallade barfotaboots. Efter en längre vila och igångsättning har vi nu kommit igång ordentligt i alla gångarter och jag har då märkt att det inte fungerar med barfotaboots. Min teori är att han helt enkelt är ganska sulöm och kan känna stenarna igenom barfotabootsen. Lät då en hovslagare slå på ett par framskor i måndags, men hästen är fortfarande stel/försiktig på grusvägar och går ner i kanterna. Dock ömmar/haltar han inte till längre som han kunde göra med barfotabootsen.

Kom på att han var likadan när jag köpte honom innan jag lät ta av framskorna. Motionerade honom endast några gånger innan skorna åkte av, men han gick gärna i kanterna då med. Trodde att det berodde på dålig skoning, halt underlag eller liknande, men han är alltså fortfarande likadan.

Kan ett par bakskor verkligen vara lösningen? Jag tycker ju att han blir stel/försiktig fram, men det kanske beror på att han avlastar bakhovarna? Vet att tidigare ägare red ganska mycket i ridhus så bakskor kanske aldrig har behövts..

Eller kan det vara något annat som spökar som gör att hästen är öm på grusvägar osv? Blir ju orolig att det ska vara något annat och känner att jag måste ha kommit fram till ett beslut tills på måndag (prova att sko bak eller åka in till klinik). Berätta gärna om era erfarenheter!

Självklart måste du slå på skor om du misstänker att hästen är öm i sulorna...
 
Då testar jag det för om det är lösningen så är det ju superbra! Det känns dock som om det vore ett mirakel i så fall..

Om det inte skulle hjälpa, vad kan ömhet på just ojämnt och hårt underlag (grusigt/stenigt) tänkas bero på? Kan det till exempel handla om ryggen, knäna osv? Bara så man har lite kött på benen inför ett eventuellt klinikbesök.
 
Jag hade en sällskapshäst på 22 år hos mig. Han hade alltid varit bara framskodd. Slog på bakskor och folk började fråga mig om unghingsten som lekte i hagen. Bakskor kan göra extrem skillnad på en känslig häst!
 
Jag hade en sällskapshäst på 22 år hos mig. Han hade alltid varit bara framskodd. Slog på bakskor och folk började fråga mig om unghingsten som lekte i hagen. Bakskor kan göra extrem skillnad på en känslig häst!

Tack för ditt svar! Nu känner jag mig lite mindre orolig. Hovis trodde nämligen inte att hästen behövde bakskor så jag har tänkt att det måste vara något annat. Men ska boka tid med en gång och sen är det väl bara hoppas på det bästa! :)
 
Tack för ditt svar! Nu känner jag mig lite mindre orolig. Hovis trodde nämligen inte att hästen behövde bakskor så jag har tänkt att det måste vara något annat. Men ska boka tid med en gång och sen är det väl bara hoppas på det bästa! :)
Kanske svaret är så enkelt att hovis va så orolig över hästens beteende att svaret blev att det troligtvis inte behövdes bakskor??
 
Jag hade en sällskapshäst på 22 år hos mig. Han hade alltid varit bara framskodd. Slog på bakskor och folk började fråga mig om unghingsten som lekte i hagen. Bakskor kan göra extrem skillnad på en känslig häst!

Där vill jag inte hålla med dig.. Däremot så är skillnaden så enkel att varje hästägare som dagligen kratsar hovarna bör som grundläggande hästkunskap ha kunskapen om hovens primära belastning tas upp över bärranden eller sulan..

Det kan ju knappast bli tydligare ordagrant vad hovens bärrand har för betydelse när det gäller hovens primära belastning. Sulan kan närmast för en människa förknippas med hålfoten.

Sedan förstår jag själva grundproblematiken,, ser man dagligen en häst med kort stappligt steg så blir man ju invaggad i att detta är just denna individens "normala" rörelse mönster.. Skillnaden kan man aldrig se eller uppleva förrän man är mogen att pröva ett alternativ.
 
Min häst har gått barfota hela sitt liv tills ca 2 månader när han flyttade till mig. Då hade han framskor pga att han började bli för tung/stor för hovarna (förra ägarens förklarinng) och sen i november/december började han ömma i bak pga den hårda marken. Då gick han sällan längre än han behövde, när han stod still stod han och lyfte bakhovarna för att avlasta de, när han gick satte han försiktigt, försiktigt ner hoven och som sagt när man höll på med han ute i hagen lyfte han bakhovarna för att visa "titta det gör ont". Så han visade tydligt att det gjorde ont att gå barfota (han var även varm i bak). När han fick på sig bakskor för första gången i sitt liv var skillnaden enorm. Efter några dagar klampade han på som aldrig förr, sprang runt, trampade djupt under sig och inget mer ajaj. Tog ut rörelserna mer både fram och bak :D

Nu ömmar han på en gång när skorna tappas och det ändrar även hela hans rörelsesätt. Risken är ju att de börjar spänna sig konstant, ändrar rörelsemönster och får betydligt svårare och allvarligare ledproblem i kroppen än ömmande hovar. Så jag skulle definitivt testa sko i bak och se om det blir något skillnad (kan dock ta några dagar/vecka innan kroppen läkt och slutat göra ont).
 
i november/december började han ömma i bak pga den hårda marken. Då gick han sällan längre än han behövde, när han stod still stod han och lyfte bakhovarna för att avlasta de, när han gick satte han försiktigt, försiktigt ner hoven och som sagt när man höll på med han ute i hagen lyfte han bakhovarna för att visa "titta det gör ont". Så han visade tydligt att det gjorde ont att gå barfota (han var även varm i bak).

Oj, han måste ju haft VÄLDIGT ont... :(
 
Enklaste och bästa sättet att veta är att prova sko. Jag har skott mer än en som "inte ömmat" men som med skor på fått helt annat gångartsregister. Dvs den HAR ömmat även om man inte märkt det.

Sen måste jag erkänna att hitills har jag inte träffat en enda häst som inte rört sig bättre med skor än utan...
 
Kanske svaret är så enkelt att hovis va så orolig över hästens beteende att svaret blev att det troligtvis inte behövdes bakskor??

Det tror jag inte, han skötte sig bra förutom lite bråk vid en framhov (troligtvis pga flugorna som var omöjliga den dagen). Bakhovarna var han jätteduktig med när h*n verkade dem. Sen var det jag som sa från första början (när jag kontaktade hovis via telefon) att jag bara ville prova med framskor först och då sa hovis att det ska nog gå bra med bara framskor för många hästar klarar sig med det. Hovis sa sedan att han har fina hovar; hårda, starka så han borde fungera med bara framskor. Men i hagen är det ju mjukt så det kanske är självklart att det inte fungerar på steniga grusvägar i alla gångarter trots att hovarna är hårda och fina samt har en välutvecklad stråle.

@Alexandra_W
Ja precis! Jag får ringa ut hovis igen och sen får jag hoppas på att det bara är ömhet i bakhovarna som är problemet :)

Tack för alla svar!
 
Oj, han måste ju haft VÄLDIGT ont... :(
Nja, lite dramatisk är han också. En gång när jag lyfte hoven tappade han balansen och ryckte åt sig hoven, slog sig själv i andra bakbenet och sen stod och hängde med den benet han trampat sig själv på och tittade på mig som "den gör aj". Någon minut senare stod han som vanligt och han hade inte gjort sig illa. Väldigt skönt att ha en häst som visar smärta tydligt. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
677
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
768
Senast: Roheryn
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp