Bukefalos 28 år!

Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

För jag har fortfarande aldrig hört ngn som skrikit att de vill dö under ett snitt eller skrikit av smärta under ett snitt, vilket en majoritet gör under vaginal förlossning
Hur många har du hört skrika att de vill dö?
enligt läkaren ska man inte känna ngt alls efter 3 veckor.Hon sa att jag kunde börja rida efter 4 veckor
Hur lång tid tror du att det tar efter en vaginal förlossning?
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Efter 2 veckor var jag fullt fungerande igen, och kunde bära ved, leka med hunden ordentligt osv. Visst, kom någon åt ärret hårt så kändes det ju, men inte av normalt liv så att säga.

Det tog mycket mindre än 2 veckor innan jag efter vaginal förlossning var fullt fungerande. Kände mig nästan helt 100% redan dagen efter. Bara som en träningsvärk i svanskotan.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

För jag har fortfarande aldrig hört ngn som skrikit att de vill dö under ett snitt eller skrikit av smärta under ett snitt, vilket en majoritet gör under vaginal förlossning, fast de kanske bara gör det för skoj skull?:smirk:

Stämmer det verkligen att en majoritet gör det? INGEN jag känner säger sig ha gjort det.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Hur lång tid tror du att det tar efter en vaginal förlossning?

Det är väl som så mkt annat, det beror väl på?
Jag har bekanta och vänner som vid förlossningen brutit svanskotan.
De har samtliga haft problem med den läkningen som tagit lång tid.

En av mina bästa vänner kan fortfarande inte rida pga svanskotan och det har gått tre år.
Hon tjatar om att om hon hade vetat att de skulle bli så, så hade hon krävt snitt eftersom hon tycker att hon förlorat livskvalitet.

Det jag vill ha sagt att det finns alltid historier att berätta både när det gäller snitt och vaginal.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

ingen större skillnad mellan snitt & vaginal förlossning förutom att ett snitt inte gör ont att göra.

Båda gör ont utan bedövning. Båda är smärtfria huvuddelen av tiden, med rätt bedövning.

För jag har fortfarande aldrig hört ngn som skrikit att de vill dö under ett snitt eller skrikit av smärta under ett snitt, vilket en majoritet gör under vaginal förlossning, fast de kanske bara gör det för skoj skull?:smirk:

Var har du fått det ifrån, att "en majoritet" skriker att de vill dö? Det skulle jag gärna vilja veta.

Dessutom får man bära sitt bar, jag bar ut mitt barn från bb när vi åkte hem & enligt läkaren ska man inte känna ngt alls efter 3 veckor.Hon sa att jag kunde börja rida efter 4 veckor & det gjorde jag oxå.

Jag red tredje dagen efter min andra (vaginala) förlossning.

Så det är konstigt att de flesta här som är emot planerat snitt skriver tvärtemot vad alla läkare sagt till mej, men dessa skribenter kanske vet bättre?:angel:

Och nu är det inte "alla läkare" som sagt till dig att snitt är bättre, eftersom jag inte säger så. Eller hur?
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag blev akutsnittad, jag har inga problem i dagsläget med snittet, lite öm fortfarande och jag vågar inte sova på mage.

Dagarna efter gjorde minsta rörelse ont, men då hade jag ju också haft en sk tuff förlossning innan och min livmoder var det väl som gjorde mest ont.

Jag är svagare i magmusklerna nu såklart, och jag vet att rehabiliteringen från snittet kommer ta längre tid än vad det hade gjort om jag hade fött vaginalt.

Men som sagt, jag hade värkar i 26 timmar innan dom insåg att jag inte kunde föda vaginalt och att Saga började må dåligt i magen. Annars hade jag fött vaginalt, och förmodligen vart ännu mer säker på att jag ALDRIG skulle ha fler barn då jag vart väldigt orolig inför förlossningen..

Iom mitt snitt och allt som hände efteråt får jag INTE rida inom de närmsta månaderna, min kropp måste få återhämta sig i lugn och ro. Jag får inte bära tungt förrän tidigast efter nyår, likaså rida. Jag har dessutom ett tvång på mig att gå till VC vid minsta problem.

Snitt var enda utvägen, tyvärr.. Jag ångrar inte att jag gick med på snittet, men samtidigt känner jag en förlust över att inte ha fått föda vaginalt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Numera har utvecklingen gått framåt, till mej sa läkarna att snitt & vaginal förlossning har samma risker för infektioner men att akuta snitt har ngt fler risker än planerade.
De sa även att snitt är ett relativt enkelt rutiningrepp, det är ju inte helt ovanligt med snitt precis.

Det kirurgiska ingreppet må (rätt eller fel) betraktas som rutinmässigt, men vi talar fortfarande om full narkos med intubering, läkemedel och hela baletten. Något som absolut inte är helt utan risker.

Jag läste någonstans att planerade snitt har en 2,8 gånger högre mödradödlighet än vaginal födsel.

Jag vill dock inte på något sätt säga att du gjorde fel eller skriva dig på näsan, utan jag antar att du hade dina skäl.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag valde att i princip inte använda någon smärtlindring under mina vaginala förlossningar.
Detta då jag ville vara så fräsch som möjligt efteråt.
Och inte skrek då jag att jag ville dö.
Vad jag minns och vad de närvarande också minns så skrek jag inte alls.
Ingen av de 3 gångerna.

Att göra snitt utan smärtlindring är väl i stället inte ens möjligt?
Att däremot föda vaginalt kan man ju göra med epiduralbedövning om man inte tror sig att klara av smärtan.
Men att därifrån gå till att tro att smärtan vid en vaginal förlossning är något man varken kan hantera eller lindra är att ha fel uppfattning om förlossning.

Ni har tittat för mycket på dåliga filmer där skådespelare skriker för att göra det hela dramatiskt.
Det är faktiskt ganska så tyst och lugnt på en förlossningsavdelning.
Mest hörs ett och annat barnskrik när en ny liten bebis tar sin första ton.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Ni har tittat för mycket på dåliga filmer där skådespelare skriker för att göra det hela dramatiskt.
Det är faktiskt ganska så tyst och lugnt på en förlossningsavdelning.
Mest hörs ett och annat barnskrik när en ny liten bebis tar sin första ton.

Jag skrek en hel del. Frågade sedan personalen om de blev döva, men de försäkrade att de var vana. Jag frågade innan också om jag skrämde folk i korridoren: Ingen fara, svarade de, rummen är ljudisolerade.;)

Jag skrek inte att jag ville dö, skrek bara av smärtan. Nu hade jag en väldigt intensiv förlossning i stort sett utan värkuppehåll, så till sist var jag nog mer rädd att jag skulle dö av smärtorna, något jag absolut inte ville.

De var inne på att snitta mig också eftersom bebis bajsat i fostervattnet, men jag frågade om det var nödvändigt, var livrädd för att bli snittad, men eftersom bebis mådde bra så avstyrde de det.
En kompis till mig blev akutsnittad med första barnet och födde andra barnet vaginalt med sugklocka och hon sa att föda vaginalt var hundra gånger bättre än att bli snittad.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Det kirurgiska ingreppet må (rätt eller fel) betraktas som rutinmässigt, men vi talar fortfarande om full narkos med intubering, läkemedel och hela baletten. Något som absolut inte är helt utan risker.

Va? Jag har inte alls fått uppfattningen att snitt görs under narkos som "standard" nuförtiden. I regel är det väl en ryggbedövning och vaken operation som gäller?
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag läste någonstans att planerade snitt har en 2,8 gånger högre mödradödlighet än vaginal födsel.
.


Fast om snitt inte användes vid komplicerade vaginala förlossningar skulle dödssiffran för vaginal förlossning vida överstiga snittförlossningar.
Fast det är mkt riktigt inte riskfritt med snitt.



2 av 1000 drabbas av sviter efter ett snitt.

10% drabbas av men efter vaginala förlossningar där 2-4% av menen är av så allvarlig karaktär att de blir bestående med reservation för att de en del kan åtgärdas eller förbättras med operation.

Komplikationerna efter vaginala förlossningar är alltså vanligare kontra snitt.



Sedan är komplikationernas karaktär vid snitt allvarligare, men som sagt mer sällsynta.


Blodförlust, blodpropp, endometri samt komplikationer vid en andra graviditet är de komplikationer som händer de 2 av 1000.
Pga dessa komplikationer kan snittet sluta med dödsfall för modern.

Källa: Socialstyrelsen
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Mina tankar kring detta är ganska många just nu. Jag är beräknad till 1/12 och barnet ligger fortfarande i säte. Vi ska in och vända barnet den 13:e (om det inte vänt sig självt tills dess). Om vändningen funkar (vilket den tydligen gör i 30% av fallen) så blir det självklart en vaginal förlossning. Vilket är det jag helst vill ha. Av följande skäl:
* mindre risker för mig och barnet rent medicinskt
* för att få uppleva förlossningen; få vara med om det helt enkelt.

Så många kvinnor man mött som man tror är ganska "svaga" o som ändå grejat att föda barn så tvivlar jag inte det minsta på att jag kommer att greja det. ;) Det kommer förstås att göra ont, men det finns ju bedövningar.

Om barnet inte går att vända så har vi fått höra att de brukar rekommendera snitt (eftersom det är första barnet också). Det låter som att ifall jag skulle vara jätteenvis och säga att jag ABSOLUT vill prova vaginalt ändå så skulle jag nog få prova detta. MEN; jag känner att ifall barnet är i säte så gör vi hellre ett planerat snitt, eftersom det är vad de rekommenderar och hellre göra det planerat än att ligga där med krystvärkar i x antal timmar o sen ÄNDÅ sluta på operationsbordet i ett akutsnitt.

Jag står alltså just nu med benet i båda läger så att säga. Men jag tycker att snitt ska vara medicinskt motiverade på något sätt. Och förlossningsrädsla kan också vara en medicinsk motivation. MEN; jag anser att man i FÖRSTA hand ska försöka behandla sådan rädsla och försöka få personen att våga välja vaginal förlossning. Därför att det ur fysisk synvinkel är det bästa - om allt är normalt och barnet ligger rätt.

Jag förstår inte riktigt den stundtals hätska debatten .... för mig känns det som att vaginal förlossning är att föredra, men om det nu blir snitt så kommer jag inte bli "förstörd" som mamma/kvinna pga det. Då har det blivit snitt för att barnet ska komma ut på ett säkert sätt och med minsta risktagande. Det viktiga för mig är att barnet kommer ut på ett så bra sätt som möjligt.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Det kirurgiska ingreppet må (rätt eller fel) betraktas som rutinmässigt, men vi talar fortfarande om full narkos med intubering, läkemedel och hela baletten. Något som absolut inte är helt utan risker.

Intubationsnarkos görs vid katastrofsnitt och de flesta akuta snitt, inte vid planerade. Då är mamman ryggbedövad och vaken. En bukoperation medför dock fortfarande risker både under operationen, i efterförloppet och på längre sikt.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag förstår inte riktigt den stundtals hätska debatten .... för mig känns det som att vaginal förlossning är att föredra, men om det nu blir snitt så kommer jag inte bli "förstörd" som mamma/kvinna pga det. Då har det blivit snitt för att barnet ska komma ut på ett säkert sätt och med minsta risktagande. Det viktiga för mig är att barnet kommer ut på ett så bra sätt som möjligt.

Nej, det gör inte jag heller.
Jag brinner inte för frågan och tycker mig kunna se både för och nackdelar gällande de båda sätten.

Många gånger används ekonomiska orsaker som en förklaring till att snittmotståndare fäktar sig blå men det känns som det inte riktigt är hela sanningen.
Jag vet inte riktigt vad det är, känns som att det ligger djupare iaf.

Intressant är också att det är kvinnor som så hårt debatterar och dömer.
När jag pratat med män om frågan, vilket jag gjort många gånger då jag gillar att dra in män i typiska kvinnofrågor, så är de mkt mer neutrala och menar att alla kvinnor ska göra vad som känns bäst för dem.
De bryr sig liksom inte på det sättet utan visar generösare humanitet.

OT

Jag hade förresten en drive häromveckan där jag bad mina manliga arbetskamrater och vänner ta ställning till om de kunde tänka sig att vara gravida och föda OM det kunde ske naturligt och OM det var enda sättet för dem att få ett biologiskt barn pga saknad av partner eller partner som inte kunde vara gravid och föda.

Tror det blev ca 25män som fick ett dygn på sig att fundera och av dem var det bara en enda som kunde tänka sig det.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Va? Jag har inte alls fått uppfattningen att snitt görs under narkos som "standard" nuförtiden. I regel är det väl en ryggbedövning och vaken operation som gäller?

De jag känner som blivit snittad har då varit vakna under hela tiden..
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag vet inte riktigt vad det är, känns som att det ligger djupare iaf.

För mig så är det en känsla av att man lurar sig själv med snittet.
Att man tror att något som är både farligt och besvärligt skall vara enklare när det inte är det.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Intubationsnarkos görs vid katastrofsnitt och de flesta akuta snitt, inte vid planerade. Då är mamman ryggbedövad och vaken. En bukoperation medför dock fortfarande risker både under operationen, i efterförloppet och på längre sikt.

Tack för klargörandet!
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Och inte skrek då jag att jag ville dö.
Vad jag minns och vad de närvarande också minns så skrek jag inte alls.

Int jag heller. Har tvärtom aldrig varit så koncentrerad och fokuserad på något i hela mitt liv. En häftig upplevelse. Hade lustgas + akupunktur, ingen annan bedövning.

Jag ville ha TYST i rummet och var mestadels tyst själv.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Tycker faktiskt att det är fruktansvärt att uppmuntra friska människor att tjata till sig snitt, bara för att man helt enkelt inte VILL föda vaginalt!

Varför välja snitt om man KAN föda naturligt?

Sen att människor av olika anledningar inte klarar av det av såväl fysiska som psykiska anledningar är en annan sak.

Varför??

Det är ju kvinnans egen kropp. Jag bestämmer över min egen kropp och om jag vill föda barn med kejsarsnitt så anser jag att jag måste kunna få bestämma det själv!

Jag kanske inte vill få min svanskota förstörd eller spricka etc etc


Läs nu inte detta som om att jag själv inte kommer att föda "naturligt" men jag anser att jag måste få ha ett val som jag själv bestämmer.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Mina tankar kring detta är ganska många just nu. Jag är beräknad till 1/12 och barnet ligger fortfarande i säte. Vi ska in och vända barnet den 13:e (om det inte vänt sig självt tills dess). Om vändningen funkar (vilket den tydligen gör i 30% av fallen) så blir det självklart en vaginal förlossning. Vilket är det jag helst vill ha. Av följande skäl:
* mindre risker för mig och barnet rent medicinskt
* för att få uppleva förlossningen; få vara med om det helt enkelt.

Så många kvinnor man mött som man tror är ganska "svaga" o som ändå grejat att föda barn så tvivlar jag inte det minsta på att jag kommer att greja det. ;) Det kommer förstås att göra ont, men det finns ju bedövningar.

Om barnet inte går att vända så har vi fått höra att de brukar rekommendera snitt (eftersom det är första barnet också). Det låter som att ifall jag skulle vara jätteenvis och säga att jag ABSOLUT vill prova vaginalt ändå så skulle jag nog få prova detta. MEN; jag känner att ifall barnet är i säte så gör vi hellre ett planerat snitt, eftersom det är vad de rekommenderar och hellre göra det planerat än att ligga där med krystvärkar i x antal timmar o sen ÄNDÅ sluta på operationsbordet i ett akutsnitt.

Jag står alltså just nu med benet i båda läger så att säga. Men jag tycker att snitt ska vara medicinskt motiverade på något sätt. Och förlossningsrädsla kan också vara en medicinsk motivation. MEN; jag anser att man i FÖRSTA hand ska försöka behandla sådan rädsla och försöka få personen att våga välja vaginal förlossning. Därför att det ur fysisk synvinkel är det bästa - om allt är normalt och barnet ligger rätt.

Jag förstår inte riktigt den stundtals hätska debatten .... för mig känns det som att vaginal förlossning är att föredra, men om det nu blir snitt så kommer jag inte bli "förstörd" som mamma/kvinna pga det. Då har det blivit snitt för att barnet ska komma ut på ett säkert sätt och med minsta risktagande. Det viktiga för mig är att barnet kommer ut på ett så bra sätt som möjligt.

Tycker du resonerar jättsunt och klokt och det känns som om vi har lika åsikter.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som jag skrivit om i vinterföräldrar-tråden så får jag ett planerat kejsarsnitt första veckan i februari. Jag vet att det är fler här på...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 559
Senast: Raderad medlem 142449
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 474
Senast: Whoever
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp