Hur man lär sin häst att hoppa !

T

theshadow

Vet någon en bra hemsida eller så när det står hur man tränar upp sin häst att hoppa ?
Asså från grunden med bommar och uppåt ..

Tacksam för svar ! :p
 
Sv: Hur man lär sin häst att hoppa !

Svenska ridtravarföreningen tror jag har rätt bra sidor om hur man hoppar in en häst från grunden. Den är ju anpassad till omskolning av travhästar men där kan du säkert finna lite inspiration. :)

http://www.ridtravare.com/
 
Sv: Hur man lär sin häst att hoppa !

Börja med cavalleti,sedan löshoppning..Det tror jag är bra att börja med.
 
Sv: Hur man lär sin häst att hoppa !

Börja med löshoppning först skulle jag vilja säga. Först med en bom som ligger på backen mellan hinderstöden och sen gör du hindret högre och högre. Varning för att hoppa för högt första gångerna dock!

Sen när hästen har löshoppats ett par gånger är det dags att rida över små kryss och småhinder. När man först hoppat på ridbanan några gånger tycker jag att man får bäst framåtanda om man hoppar mycket i terrängen. Hoppa över stock och sten i skogen. Då kommer hoppviljan fram på riktigt och hästen får en naturlig bjudning sen när man börjar träna hoppningen mer intensivt på banan.
 
Sv: Hur man lär sin häst att hoppa !

Tack det var ett jätte bra tips :D
 
Sv: Hur man lär sin häst att hoppa !

Börja med löshoppning, gärna med en kompis som hoppar framför.

Tänk på att om du inte är van så är det viktigt att du har någon van människa med dig, så det inte blir fel från början.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 364
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: misswilma
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 666
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 095
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp