Lära hingst hoppa bock

Emelie.ha

Trådstartare
Hej!

Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både egna ston men framöver ta emot andras ston.
Jag har införskaffat mig en sådan ”bock” för att kunna tömma hingsten.

Nu till problemet. Hur lär man hingsten hoppa upp på bocken och förstå syftet med det och när bör man börja träna de?

Försökt frågat några stuterier efter tips och idéer men tydligen verkar det vara vääääldigt hemligt hur man lär en hingst hoppa på bocken och hoppas på hjälp från alla kunniga här istället. Om det spelar roll gäller detta SWB och har haft egna ston och hingstar med fribetäckning tidigare.
 
Hej!

Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både egna ston men framöver ta emot andras ston.
Jag har införskaffat mig en sådan ”bock” för att kunna tömma hingsten.

Nu till problemet. Hur lär man hingsten hoppa upp på bocken och förstå syftet med det och när bör man börja träna de?

Försökt frågat några stuterier efter tips och idéer men tydligen verkar det vara vääääldigt hemligt hur man lär en hingst hoppa på bocken och hoppas på hjälp från alla kunniga här istället. Om det spelar roll gäller detta SWB och har haft egna ston och hingstar med fribetäckning tidigare.

Det bästa är nog om du har någon som är van på plats som kan visa och träna in det. Det är nog inte "hemligt" men mer något man inte vill att någon ska försöka sig på själv endast utifrån "tips" och beskrivningar.
 
Det bästa är nog om du har någon som är van på plats som kan visa och träna in det. Det är nog inte "hemligt" men mer något man inte vill att någon ska försöka sig på själv endast utifrån "tips" och beskrivningar.
Jag har två stuteri i hyfsad närhet som jag frågat om jag kan åka med en utav hingstarna dit och få hjälp med att lära dem eller så. Men alla har sagt nej, även frågat om de kan komma ut men fått nej. Frågat om små tips som tex hur gamla de bör vara innan man börjar men inte ens sånt kan stuterierna jag pratat med hjälpa till med att besvara på.
 
Jag har två stuteri i hyfsad närhet som jag frågat om jag kan åka med en utav hingstarna dit och få hjälp med att lära dem eller så. Men alla har sagt nej, även frågat om de kan komma ut men fått nej. Frågat om små tips som tex hur gamla de bör vara innan man börjar men inte ens sånt kan stuterierna jag pratat med hjälpa till med att besvara på.

Det är nog ett bättre väg att praktisera eller jobba hos en hingsthållare ett tag. Många människor vill inte ta på sig att hjälpa någon som man inte vet vad de har för förkunskaper eller hur hästen är grunduppfostrad. Det kan vara både riskabelt och tidskrävande, och utbildning är förmodligen inte en del av deras affärsidé.
 
Hej!

Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både egna ston men framöver ta emot andras ston.
Jag har införskaffat mig en sådan ”bock” för att kunna tömma hingsten.

Nu till problemet. Hur lär man hingsten hoppa upp på bocken och förstå syftet med det och när bör man börja träna de?

Försökt frågat några stuterier efter tips och idéer men tydligen verkar det vara vääääldigt hemligt hur man lär en hingst hoppa på bocken och hoppas på hjälp från alla kunniga här istället. Om det spelar roll gäller detta SWB och har haft egna ston och hingstar med fribetäckning tidigare.
Har du mycket erfarenhet av att tömma annars och det är bara själva uppstarten med ny hingst du vill få tips på?

Det beror oerhört mycket på gossens lynne och inställning till betäckning. En hel massa andra faktorer spelar också in men skulle säga att med 10 hingstar så finns 10 tillvägagångssätt.
 
Jag har två stuteri i hyfsad närhet som jag frågat om jag kan åka med en utav hingstarna dit och få hjälp med att lära dem eller så. Men alla har sagt nej, även frågat om de kan komma ut men fått nej. Frågat om små tips som tex hur gamla de bör vara innan man börjar men inte ens sånt kan stuterierna jag pratat med hjälpa till med att besvara på.

De jag har varit med och tappat har vi börjat efter att de gått bruksprov och blivit godkända. Eller, några veckor efter. Tog kanske en månad från första tillfället tills de började ta beställningar. Då var vi iväg till bocken 1-2 gånger i veckan under den tiden.
 
Har du mycket erfarenhet av att tömma annars och det är bara själva uppstarten med ny hingst du vill få tips på?

Det beror oerhört mycket på gossens lynne och inställning till betäckning. En hel massa andra faktorer spelar också in men skulle säga att med 10 hingstar så finns 10 tillvägagångssätt.
Jag har jobbat på ett stuteri (utomlands) i ett par år och skulle väll själv säga att jag har ganska bra koll.

Även om de hade mycket fribetäckning men även en del semin. Jag har deltagit vid tömning av hingstar förut men är just själva utbildningsdelen/uppstartsdelen jag behöver hjälp med då jag aldrig deltagit vid den delen.
Har somsagt nu egna hingstar fast på fribetäckning till egna ston, godkända via bruksprov kanske man ska tillägga.
 
Som jag förstår vill du bara ha konkreta tips på hur man gör praktiskt, inte faktiskt att någon gör det åt dig? Det verkar definitivt lite hemligt iom att ingen här har gett något tips ännu. Själv har jag ingen aning, men blir nyfiken
 
Här kommer en vild (men etologiskt utbildad) gissning:

Du behöver ett stort utrymme bredvid en mycket säker box. I boxen ställer du ett tvärbrunstigt sto. Bredvid boxen ställer du bocken. Låt hingsten uppvakta stoet och bli i gasen, led han mot bocken gång på gång.

Säkert tvärfarligt också, ska nog vara två personer med hjälm och longerlinor som håller lite avstånd och har tajming, och boxen ska vara rejäl så han inte försöker bryta sig in 😅.

OBS OBS OBS det här är en gissning baserad på min kunskap om hästars beteenden - jag har ingen avelserfarenhet.
 
Vad har du erbjudit i ersättning för att de ska hjälpa dig? Tänker att det, som någon nämnt, är ju alltid en säkerhetsrisk att hantera en okänd häst plus att du då är en konkurrent till dem så man får nog räkna med att betala en del för hjälpen
Jag kontaktade och frågade om de hade möjlighet att hjälpa mig lära min hingst hoppa på bock eller ge mig tips på hur jag ska gå till väga mot en ersättning och när de tycker det är lämpligt att börja. Blev nekad hjälp och tips direkt där. Så jag kom aldrig till summa.

Hade jag erbjudit en orimligt hög summa hade de kanske tackat ja.
Är självklart villig att betala en rimlig peng för hjälpen eller bra tips men inga överpriser.
 
Som jag förstår vill du bara ha konkreta tips på hur man gör praktiskt, inte faktiskt att någon gör det åt dig? Det verkar definitivt lite hemligt iom att ingen här har gett något tips ännu. Själv har jag ingen aning, men blir nyfiken
Jag vill kunna göra det själv i framtiden och är öppen för alla förslag, åka iväg till någon och lära hingsten, de kommer hem till mig eller bara ger mig bra konkreta tips.
 
Jag vill kunna göra det själv i framtiden och är öppen för alla förslag, åka iväg till någon och lära hingsten, de kommer hem till mig eller bara ger mig bra konkreta tips.

Kan det vara ett alternativ att fråga någon större seminstation om dom kan ta emot han för träning 🤔?
 
Som jag förstår vill du bara ha konkreta tips på hur man gör praktiskt, inte faktiskt att någon gör det åt dig? Det verkar definitivt lite hemligt iom att ingen här har gett något tips ännu. Själv har jag ingen aning, men blir nyfiken
Känns som standard. När jag började betäcka med min hingst så fick jag höra "om man inte vet hur man ska göra så ska man inte hålla på". Men ärligt talat, någon gång måste ju vara första gången?

Så det fick bli lite "trail and error", med som tur var, en väldigt snäll hingst. Slutresultatet var att det bästa var lösbetäckning under uppsyn för honom, då var han lugnast, gav stoet mest tid och det blev helt enkelt bäst bara. Med ston som var rädda och sprang blev det knepigare, då använde vi en vägg, men helt trivdes jag inte riktigt med det ändå. Har jag hingst igen så kommer jag nog bara ta emot ston som är lätta att betäcka och helt enkelt skicka hem de som inte är lätta.

Det där med betäckningar verkar vara otroligt hemligt. Jag upplever att det ofta tisslas och tassas om att hingstar är svåra att betäcka med, och det vill man kanske inte visa upp för allmänheten? Att man inte har 100% kontroll över hingsten. Det kan jag ärligt säga att vid betäckning vid hand så var hingsten jag hade lite stökig, och jag hade absolut inte 100% kontroll över honom. Var han på väg upp på stoet så kunde jag inte stoppa honom med bara grimskaftet. Med lösbetäckning hade jag stenkoll, han var lätt att kontrollera och hade otroligt mycket tålamod med även de allra krångligaste stona. Jag hade säkert kunnat jobba mig till mer kontroll men när lösbetäckning fungerade så otroligt bra så fanns det inte riktigt någon anledning till det, och 99% av stona fungerade vid lösbetäckning.

Jag tänker också att även en helt normal betäckning kan upplevas som rätt läskig om man inte är van. En häst blir stor när den ställer sig på bakbenen och ska upp på en annan häst.
 
Har du gått seminassistenskursen? Har du veterinär knuten till ditt stuteri? Eller tänkte du bara tappa hingsten och seminera själv?
Det behövs ett tillstånd för att få seminera, så ts ska nog börja i den änden.
Hoppas verkligen att en kurs oxå är nödvändigt.
 
Hej!

Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både egna ston men framöver ta emot andras ston.
Jag har införskaffat mig en sådan ”bock” för att kunna tömma hingsten.

Nu till problemet. Hur lär man hingsten hoppa upp på bocken och förstå syftet med det och när bör man börja träna de?

Försökt frågat några stuterier efter tips och idéer men tydligen verkar det vara vääääldigt hemligt hur man lär en hingst hoppa på bocken och hoppas på hjälp från alla kunniga här istället. Om det spelar roll gäller detta SWB och har haft egna ston och hingstar med fribetäckning tidigare.

Det här är såklart inte lika bra som riktig hjälp på plats eller att få vara med, men det tycks vara ganska utförligt från en seriös källa: https://www.vet.upenn.edu/docs/defa...on-to-use-a-dummy-mount.pdf?sfvrsn=8d3ae0ba_0
 
Jag vill kunna göra det själv i framtiden och är öppen för alla förslag, åka iväg till någon och lära hingsten, de kommer hem till mig eller bara ger mig bra konkreta tips.
Har du en bra medhjälpare som håller i hingsten så underlättar det väldigt. Någon som inte är rädd utan kan låta honom ta lite plats och vara lite ”stökig” utan att det blir kaos. Någon som är van att hantera hingstar och kan visa vägen för honom utan att störa allt för mycket.
Lika viktigt att den som håller i hingsten är erfaren som att den som tömmer är det.

Av våra gossar är det få som behöver ett sto i rummet utan det räcker med ”snusktrasa”(😅), papper/handduk som luktar brunstigt sto.
Tror inte de haft sto ens i början utan lättast om det funkar utan.
 
Senast ändrad:
samla på hingst får vem som helst göra, men resten får endast en seminassistent eller en veterinär med seminutbildning göra. Alltså räkna, späda, seminera.
För att få seminera ston hemma på gården (både egna ston och andras) krävs att man har ett semintillstånd och en ansvarig veterinär med seminutbildning. Tillståndet söker man hos Jordbruksverket.

Sen behöver man ta prover på hingsten om man ska ha hingsten på semin, alt kan man om man har en hingst på naturlig betäckning samla och seminera. Men då får det endast ske på medicinska grunder och det ska bedömas av den ansvariga veterinären.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 140
Senast: Cilva
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 352
Senast: Lager
·
H
Hästhantering Hej! Jag har en hingst född 2010. Han blir alltså 2 i sommar. Jag fick honom i sommras och han är inte så värst mycket hanterad innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ Australien
  • Burkfisk
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp