Bukefalos 28 år!

Hur man skriver ett inlägg

escodobe

Trådstartare
Som tas på allvar.
Jag har märkt att en del användare tycker att vi andra är dumma emot dem, att det hackas, att de inte tas på allvar och liknande.
Det beror inte sällan på att det faktistk är svårt att FÖRSTÅ användarens inlägg, så jag har skrivit en manual.

Skriv en TYDLIG rubrik.
Förklara problemet kort och koncist men ta med all nödvändlig fakta.
Onödig information förvirrarar bara, saker som *pözz på er * i ett inlägg om foderstater är onödigt.
Skriv läsbart! Stavfel säger jag inget om, men slang och fjortisspråk ger ett oseriöst intryck, skriv som om det vore något du skulle lämmna in i skolan - inte som om du pratar med kompisen i fyllan.
Använd punkt,kommatecken och skriv luftigt.

Jag kan lova att de som följer de här råden kommer få ett mycket bättre bemötane i sina inlägg.
 
Sv: Hur man skriver ett inlägg

Äh...

jag skriver sällan svensk korrekt gammatik i mina inlägg här på buke, brukar skriva lite slang och relativt personliga inlägg. Det är trots allt ett forum och INTE en svenska inlämning. Dock ska man naturligvis skriva så att det blir lättläst och förståligt.

Barn, eller yngre ungdommar är ofta inte kapabla till detta på samma sätt som äldre, det finns nog människor som är ja, mer eller mindre ifrån lära sig skriva åldern upp till pensions åldern här och med varierande ålder får man varierande standard inlägg.

De som idag inte skriver så korrekta och lättlästa inlägg kommer nog förr eller senare att lära sig detta, antingen av reaktioner de får eller helt enkelt med tidens gång, men tills dess får ju dom precis som vi andra pröva sig fram och se vad som fungerar, lära av sina misstag, låtas göra misstag och växa på det sättet

*tycker*
 
Sv: Hur man skriver ett inlägg

Amen!! :bow:

Har precis sagt min mening i avundsjuketråden på gnägg...

Jag svarar oftast inte på inlägg som inte är skrivna på begripligt skriftspråk. Jag orkar inte klura ut vad de handlar om när det fattas punkter och styckeindelning och hela texten är full av *puss*, eh, öh, jöh och smileysar.

Därmed inte sagt att jag själv är så perfekt. ;)
Jag använder gärna smileys och förkortningar av typen iaf, iofs och liknade, men jag försöker att hålla större delen av texten så begriplig som möjligt.
 
Sv: Hur man skriver ett inlägg

Elizette skrev:
De som idag inte skriver så korrekta och lättlästa inlägg kommer nog förr eller senare att lära sig detta, antingen av reaktioner de får eller helt enkelt med tidens gång, men tills dess får ju dom precis som vi andra pröva sig fram och se vad som fungerar, lära av sina misstag, låtas göra misstag och växa på det sättet

*tycker*

Om de förstår att det är DEM det är fel på ja... I den tråden på gnägg som Pinky nämner här, skyller de som skrivit luddigt på dem som läser, att de läser "fel".

Det blir så mycket lättare att läsa om texten delas upp i stycken, med skiljetecken. Likaså att man utelämnar onödiga bah, meh, asså, osv. När jag läser sådana inlägg antar jag direkt att åldern på inläggsskrivaren är under 15 år.

Smileys har jag ingenting emot, älskar dem. Det går att säga så mycket med dem som man inte får ut i ord. Men det ska ju vara i "rätt" tråd. ;)
 
Sv: Hur man skriver ett inlägg

En sak till, sluta skriva så mycket sms förkortningar :( ...Det kan ju inte bara vara jag som har ursvårt att fatta vad dom betyder. Nu vet jag vad Vs betyder...(kanske den enda jag fattar också) men varför skriva en mening på hälften svenska och sedan en engelsk förkortning för att sedan fortsätta meningen på svenska igen...Är jag gamal eller ?? Hör inte sådana förkortningar hemma i mobiler då det är begränsat hur mycket man får skriva ??

Kjamizzz :rofl:
 
Sv: Hur man skriver ett inlägg

Jag klarar inte av inlägg där varje mening antingen börjar eller slutar med hahaha, hihihi eller hehehe ingen skrattar i i början eller i slutet av varje mening när dom pratar! Jag orkar inte ens läsa dom snart för det är så tröttsamt och jag antar alltid att det är en yngre förmåga som skrivit det då.

Dessutom så är det omörjligt att avgöra om det är allvarligt menat inlägg eller ironiskt eller rentav elakt eller om det är meningen att det ska vara roligt.

Det är en fördel om man i sina inlägg försöker att förmedla vilket man menar, även om jag själv inte är världsbäst på det!


Hihihi ;)
 
Sv: Hur man skriver ett inlägg

Det är nog du som e gammal;) Sms-förkortningar används ju för å kunna skriva fortare å svara på fler inlägg på kortare tid;) Tid e pengar:D
 
Sv: Hur man skriver ett inlägg

Det där var ett typexempel på ett inlägg som inte är helt lätt att läsa. Utan punkter och med "e" och "å" istället för vanliga ord.
Fast smileysarna funkade ju nästan som punkter ändå... :D

Pinky -JÄTTEGAMMAL! ;)
 
Sv: Hur man skriver ett inlägg

:rofl: Kanske va lite i provoserande syfte också. Sen tycker jag det beror på VART man skriver... Skriver man på ÄU kan man väl ha sitt "ovårdade" skrivsätt. Men skriver man på Hästhantering å vill ha hjälp bör man kanske skriva "seriösare"..
 
Sv: Hur man skriver ett inlägg

ainasoja skrev:
Jag klarar inte av inlägg där varje mening antingen börjar eller slutar med hahaha, hihihi eller hehehe ingen skrattar i i början eller i slutet av varje mening när dom pratar!


Jag gör! :D
 
Sv: Hur man skriver ett inlägg

Det måste vara svårt att kommunicera med dig om du gör det!

Jag hade personligen gått därifrån om jag träffat en människa som skrattar både i början av en meningen och även avslutar den med att skratta.

Läs detta högt för dig själv!

Ha ha ha idag har jag ridit på min häst och jag ramlade av och bröt armen hi hi hi . Ha ha ha det gör inte så ont ändå men jag är ganska ledsen över att min märr blev halt ha ha ha.

Hi hi hi jag får inte rida på 1 år nu pga att dom misstänker att jag även tryckt ihop 3 kotor i ländryggen ha ha ha.

Jag antar att även du inser att det blir fel ;) och svårt att förmedla att du är jätteledsen över din brutna arm mm när du skrattar hela tiden jag hade nog grinat istället
 
Sv: Hur man skriver ett inlägg

man vet väl när det ska vara "haha" och inte...Om det är så seriöst som du skriver här ocvan så är nog de flesta eniga om att man inte skriver haha osv. Men om det är nån mening i en sådan seriös text så kaske de kan slinka in ett "haha"...Men du ÖVERDRIVER!
 
Sv: Hur man skriver ett inlägg

Det är ju dit jag vill komma! Att det är överdrivet!

Det är många inlägg som är skrivna på liknande sätt och det är svårt att ta en tragisk text på allvar då den skrivits på liknande sätt som jag skrivit på.

Inget elakt menat mot dig så du inte missuppfattar mig men det är ganska så irriterande när inläggen skrivs på det sättet.
 
Sv: Hur man skriver ett inlägg

Ejniz skrev:
Nej det är det inte.

Bra att det finns andra åsikter om det :D

Jag tycker det är irriterande men jag brukar rata dom inläggen så det är inga problem för mig så det är bara svårt att uppfatta om inlägget är skrivet för att h*n är ledsen, arg, glad mm

Det är det jag menar! Även om jag tycker dom är irriterande så överlever jag ;)
 
Sv: Hur man skriver ett inlägg

Visst är det skönt med andra åsikter. :D
 
Sv: Hur man skriver ett inlägg

jag måste säga att jag har då aldrig varit med om att någon skrivit en massa "ha ha" och liknande som du beskrev ovan, i en "ledsen" tråd...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp