Hur man värderar mödernet

DressageNerd

Trådstartare
Med så många duktiga uppfödare här i forumet tänkte jag att det vore intressant att se hur ni tänker kring möderne och vad som skiljer ett starkt möderne från ett mindre starkt möderne.

Att ett möderne med högt bedömda avkommor, A och ELIT-premierade ston och tävlingsresultat på högre nivå är starkt kanske säger sig självt, men vilken typ av frekvens på kvaliteten krävs för att det skall gå från enskilda bra individer till en stark stostam?

Som exempel kan vi ta Antango's stostam: http://www.horsetelex.nl/horses/family/249838

Hur pass stark/meriterad skulle den kunna anses vara?
 
Nybörjarfrågor då jag inte förstår hur du resonerat @Görel eller om någon annan orkar sig på att förklara för mig :bow:
Jag trycker fram 5 generationer ifrån länken, Antango är i generation 4. Hans mor ser ut att vara super, själv tävlat på bra nivå, två godkända hingstar och en svårklass. Z är väll msv och borde väll knappast räknas något speciellt?
Men sedan är det rätt tomt på prestationer nära i stostammen av vad jag kan utläsa i horsetelex? Vet du saker som inte står utskrivet och räknar med det?
Jag är inte så haj på hoppning:o är 135 typ lätt svår klass? Gammelmormor har gett avkomma vars barnbarn hoppar 135 iallafall. Redan här för mig börjar det bli avlägset för att kännas relevant till vad stostammen nära Antango bevisat att det lämnar.
Gammelgammelmormor (4generationer bak ifrån Antango) så finns det syskon till gammelgammelmormor som i sin tur gett barnbarn(1st)+barnbarnsbarn(1st) som går zz=tror det är typ st george?
5 generationer bak ifrån Antango så finns det en del av stolinjen som 5 generationer ut gett hopphästar 2st 1,60 och en 1,50. För mig känns det inte närbesläktat för fem öre med dessa som är 5generationer in i stammen besläktade ifrån var sida... För utöver denna långsökta avart av stostammen ifrån Antango's del ser det på horsetelex fattigt ut i mina ögon... Så vad är det jag missar?

Jag tänker därför att det inte är en stostam som bevisat att den förärver sig starkt på tävlingsprestationer... Jag tänker att det finns enstaka individer som kanske genom bra hingstar sedan gett bra. Inte att stona någonstans i stammen i rakt led nedärver ifrån sina mödrar bra prestation.

Jag tänker skylla på att jag är jetlagged om det är något jag missat :angel:
 

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
4
· Visningar
1 766
Senast: smulan87
·
Islandshäst Jag är så nyfiken på hur ni resonerar när ni väljer, för det finns ju så väldigt många hingstar att välja på! Nu förutsätter vi att...
Svar
4
· Visningar
1 684
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 197
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp