Bukefalos 28 år!

Hur många djur i lägenhet?

linnsan

Trådstartare
Har lite funderingar på detta. Då jag måste flytta in kaninaveln i lägenheten så blir det ungefär 10 vuxna kaniner härinne. Pappa vägrar köra hit dom då han säger att jag inte får ha alla här. Men jag tänker att luktar det inte eller om de inte förstör något (OM det skulle hända att de förstör något så får man ju ersätta det, precis som om det var något annat). Jag har även tänkt byta i buren varje dag. Hanarna kommer sitta i separata burar (3-4) och honorna i en stor. Två av burarna kommer vara ute på balkongen.

Frågan är väl mest, om det inte luktar (och självklart följer alla föreskrifter på jordbrukverket) vad är det som skulle göra att jag inte får ha dom här inne?
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Kommer du att ha möjlighet att låta dem gå lösa i lägenheten? Hur stor är lägenheten först och främst?
Det finns folk som har ännu fler djur i lägenhet och det funkar, men jag skulle ändå fundera på att minska ner beståndet, kanske skaffa fodervärdar till hanarna, om jag var du.
Vad jag vet finns det ingen regel på hur många djur man får ha i lägenhet så länge man sköter dem så att djuren mår bra och det inte blir en "sanitär olägenhet". Förutsatt att det inte är ett hus där man inte får ha djur öht.

Ett annat alternativ är ju att ha kaninerna inackorderade på någon gård, t ex hyra en box för honorna och bara ha några få hemma.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Det är självklart en lägenhet där man får ha djur :) Har redan två hundar, två marsvin (som kommer vara lite sällskap åt kaninhanarna) och två av kaninerna här.

Lägenheten är på 40 kvm. Jag ska se över vilka jag ska ha kvar och även vilka jag kan sätta ut på foder. Det är lejonhuvade dvärgkaniner så dom är inte stora.

Tanken är ju att honorna som är inne ska få ett hörn i lägenheten med kompostgaller så dom inte bor så smått (avskyr små burar egentligen). Tänkte även ha fleecefilt i den buran så lipper jag att det skräpar ner och tänkte då ta ut och tvätta dagligen. Funderar på samma sak i de andra burarna då jag tycker det skräpar så mycket med spån.

De som bor på balkongen kommer jag antingen ha öppet till burarna hela tiden eller stängt på natten eller liknande. De som är inne i de mindre burarna kommer självklart få skutta runt en stund i lägenheten.

Men det finns inget som säger hur många djur man får ha sålänge det inte luktar, självklart håller mig till regler eller stör genom ljud eller liknande?

Jag har ju haft kaninerna på gård i hästbox innan. Men ska inte ha kvar dom där nu pga problem med stallägaren. Så dom är ju vana vid att gå ihop.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Ja, fleecefilt kan man ha som underlag till kanin :)

Mina kaniner har då aldrig boat i det spånet de har som strö nu. Och ja, självklart har de fritillgång på hö oavsett bottenunderlag.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Två hundar, två marsvin och tio kaniner på 40 kvm? Du får nog tänka om. Oavsett om det är lagligt eller ej så låter det vansinnigt.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Har hört att man bara får ha 6 burar. Oavsett hur många djur man har i dessa så får man inte ha fler än 6 burar utan tillstånd. Minska ner uppfödningen är nog det bästa, tex genom försäljning eller "fodervärds" utlåning. Och ja, det hade nog luktat endel. Du ska ju även ha förvaring av hö, kraftfoder och andra djurtillbehör som tar plats. Du har inte möjlighet att skaffa ett förråd med fönster eller liknande?
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Mitt råd är att fråga fastighetsägare/bostadsrättsföreningen innan hur de förehåller sig till situationen. Som du säger finnns det inga begränsningar i antal djur, det viktiga är att inte blir en olägenhet (vilket man ju heller aldrig vet på förhand om det kommer att bli), men det är ju ändå bra tråkigt att komma i en konflikt med fastighetsägaren/bostadsrättföreningen eller grannarna för den delen.

Jag funderar även hur du tänkt kring tvättning av fleecefiltarna? Har du egen tvättmaskin i lägenheten? Om inte, och du har tänkt tvätta filtarna i den allmäna tvättstugan, så är ju det också en potentiell konflikt.

Egentligen tycker jag att idéen att ha så många djur i en så liten lägenhet är helt befängd och jag tycker inte heller att fleecefilt låter som något bra underlag för kaniner. Bara för att man kan/får ha något betyder det ju inte att det är optimalt eller ens bra.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Det är självklart en lägenhet där man får ha djur :) Har redan två hundar, två marsvin (som kommer vara lite sällskap åt kaninhanarna) och två av kaninerna här.

Lägenheten är på 40 kvm. Jag ska se över vilka jag ska ha kvar och även vilka jag kan sätta ut på foder. Det är lejonhuvade dvärgkaniner så dom är inte stora.

Tanken är ju att honorna som är inne ska få ett hörn i lägenheten med kompostgaller så dom inte bor så smått (avskyr små burar egentligen). Tänkte även ha fleecefilt i den buran så lipper jag att det skräpar ner och tänkte då ta ut och tvätta dagligen. Funderar på samma sak i de andra burarna då jag tycker det skräpar så mycket med spån.

De som bor på balkongen kommer jag antingen ha öppet till burarna hela tiden eller stängt på natten eller liknande. De som är inne i de mindre burarna kommer självklart få skutta runt en stund i lägenheten.

Men det finns inget som säger hur många djur man får ha sålänge det inte luktar, självklart håller mig till regler eller stör genom ljud eller liknande?

Jag har ju haft kaninerna på gård i hästbox innan. Men ska inte ha kvar dom där nu pga problem med stallägaren. Så dom är ju vana vid att gå ihop.

STOPP!!:eek:

40 kvm är väldigt litet, hade du haft en normalstor 2:a så hade det kanske fungerat, dock tveksamt om du dessutom ska ha två hundar i samma lägenhet. Tycker att bara två hundar låter som för mycket...
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

STOPP!!:eek:

40 kvm är väldigt litet, hade du haft en normalstor 2:a så hade det kanske fungerat, dock tveksamt om du dessutom ska ha två hundar i samma lägenhet. Tycker att bara två hundar låter som för mycket...


Två hundar fungerar utmärkt på mindre ytor än så. De motionerar man ju inte hemma, så (förutsatt att man sköter sitt hundägande bra) tar de ju sällan mycket plats inomhus.

Men även jag håller med om att det låter som på TOK för mycket med så otroligt många djur på så liten yta. Jag är ärligt talat skeptisk till att ha bara EN kanin i lägenhet, eftersom jag tänker mig att en kanin vill vara ute och hoppa i gräs osv.. Men annars, rent utrymmesmässigt, så kanske det är mer lagom att ha en bur till marsvin, en kaninbur (med några få kaniner) och sedan hundarna.

TS: hur tänker du förresten göra på vintern med kaninerna som du planerar att ha på balkongen?
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

TS: hur tänker du förresten göra på vintern med kaninerna som du planerar att ha på balkongen?

Med bäddad bodel och vindskyddat läge så fungerar det alldeles utmärkt att ha kanin utomhus, jag hade under några år kaninavel och de bodde alltid ute året om :)
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Det bästa vore som någon sa om du kanske kan hyra in några kaniner i en box någonstans eller lämna på foder....:idea:

Fertila hanars kiss luktar starkt redan efter en timme vid varmt väder eller inomhus, har du otur så blir dofterna av fertila honor och en annan hane för mycket för dom på den lilla ytan och dom skvätter då ner sin omgivning. Väggar golv m.m. samt kan bli ganska stressade av det hela. Vet du dessutom att dom fungerar ihop med marsvinen? En del hanar kan bli aggressiva vid löp hos hona i närheten och se marsvinet som rival i värsta fall. Vet du dessutom om honorna du ska ha tillsammans verkligen fungerar tillsammans även under tex löp? Ska du dessutom avla på dom?:confused:
Spån luktar, kaniner luktar hö luktar och ja allt med dom luktar och gott i lagom doser. Att ha tio kaniner i en lägenhet + 2 marsvin som för den delen också luktar en aningen samt 2 hundar...det kommer inte fungera. Din lägenhet blir en förvaring som enbart innehar kaniner, marsvin och hundar, får du själv plats?
Du måste också tänka på att om solen ligger på på balkongen så blir det för varmt för kaninerna att vistas där sommartid. Om du har dom lösa där så finns risk att dom kan hoppa över, du måste då med andra ord hägna in balkongen.
Ventilation i lägenheten? Luften blir snabbt dålig med så många djur på liten yta. Tänk på att alla dofter sätter sig snabbt, ungefär som en del människor som slarvar med kattlådan hemma och sen märker dom inte att dom luktar kattpiss om sina kläder när dom går till skolan/jobbet....:crazy:

Jag har själv fött upp kaniner i flera år men inte nu längre, bor själv på 46 kvm med en stor hund och två katter. Jag har bott i en etta på 36 kvm med två hundar och två katter men där katterna kunde gå ut. Det vore inte rätt mot vare sig sig själv eller djuren att trängas ihop på den lilla ytan.....jag har varit inne i rum där många djur "förvarats" enligt alla konstens regler och lukten kan du aldrig komma ifrån med så många djur, att sen använda fleece som strö....jag hoppas verkligen du inte menade allvar med det. Ett ordenkligt strö är jätteviktigt, dessutom så kan dom tugga i sig fleecen och den kan fastna i tarmen om dom blir uttråkade/frustrerade och tuggar på den. Om du dessutom ska avla så måste honorna ha ordenkligt med strö så dom kan boa ordenkligt åt ungarna.

Jag förstår din pappa och håller med honom. Jag tror inte du gör dom en tjänst genom att ta hem alla till lägenheten.
Hoppas du hittar fina fodervärdar eller fina boxar att låta dom bo i:)
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Jag bor med sambo och schäfer på 40kvm, men då är det i ett hus på gården så vi kan ju öppna dörren och gå som vi vill allihopa. Man motionerar ju inte hunden hemma, så utrymmesmässigt funkar det ju. Men aldrig i mitt liv att jag skulle släpa in flertalet kanin- eller marsvinsburar på den här ytan :crazy: Hur man än tvättar eller byter strö så kommr man aldrig ifrån att djur ger ifrån sig lukter, och jag tycker det skulle kännas väldigt ofräscht med så mycket djur på den ytan. Vi har funderat på katt men tycker det blir för mycket för oss då vad gäller utrymme...
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Jag funderar även hur du tänkt kring tvättning av fleecefiltarna? Har du egen tvättmaskin i lägenheten? Om inte, och du har tänkt tvätta filtarna i den allmäna tvättstugan, så är ju det också en potentiell konflikt.

Fast finns det verkligen människor som är så egoistiskt ofräscha (i brist på bättre ord) att de verkligen tvättar husdjursgrejer i allmänna tvättmaskiner utan att tvätta en tom tvätt på 90 grader efteråt? :eek:
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Fast finns det verkligen människor som är så egoistiskt ofräscha (i brist på bättre ord) att de verkligen tvättar husdjursgrejer i allmänna tvättmaskiner utan att tvätta en tom tvätt på 90 grader efteråt? :eek:

Jodå. Vet en som t.o.m tog ned hundfällen och utan att tvätta den körde den i torktumlaren för att få bort hår. Mysigt värre.

Sen folk som använder tygblöjor till barnen och sen tvättar i allmänna tvättstugor... inte heller trevligt.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Jag körde ganska nyligen en svart fleecejacka i tvättmaskinen och den blev full i vita hästhår, så troligen någon som tvättat ett hästtäcke eller liknande. I vår tvättstuga är det förövrigt förbjudet att tvätta saker som tillhör djur, men det struntar folk i...
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Fast finns det verkligen människor som är så egoistiskt ofräscha (i brist på bättre ord) att de verkligen tvättar husdjursgrejer i allmänna tvättmaskiner utan att tvätta en tom tvätt på 90 grader efteråt? :eek:

Yes. Fast där är någon jävel som tvättar sina skita arbetskläder och har otur så har han tvättat innan en...

Jag är iallafall schyst och tomtvättar 1-2 gånger efter mina arbetskläder.. :crazy:
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Fleecefilt :rofl:... Till 10 kaniner dessutom! Hur orkar du tvätta alla dessa varje dag? Har du egen maskin i lägenheten? Mina kaniner jag haft har alla alltid gått lösa i lägenheten och lekrum på terrassen. Har kattoa i varje rum fast m spån i. Fri tilgång till hö + vatten i bur, då kan de hoppa in där när de känner för det. Bara ha kaniner i trånga burar är inget värdigt liv. Däremot tkr jag det är kul att du pysslar med avel :) ställer du ut oxå?
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Två hundar fungerar utmärkt på mindre ytor än så. De motionerar man ju inte hemma, så (förutsatt att man sköter sitt hundägande bra) tar de ju sällan mycket plats inomhus.

Smaken är väl som baken, själv har jag haft EN hund på mina 35kvm och tycke det räckte och blev över. Även om hundar motioneras utomhus så ska det finnas plats för bäddar, leksaker, vattenskålar och hunden själv rör ju såklart på sig i hemmet också. Jag tycker det är trångt, men är man hyfsat hundintresserad så resonerar man kanske annorlunda:)
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 599
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Hej alla! Jag är uppvuxen på en hästgård med massor av hästar och katter och också kaniner, hönor och grisar vid olika tillfällen. Nu...
Svar
18
· Visningar
2 093
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 336
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp