Bukefalos 28 år!

Hur många djur i lägenhet?

Sv: Hur många djur i lägenhet?

Du har inga kompisar som du umgås med eller? För jag skulle sannerligen inte hälsa på hos någon som har 14 djur i en 40 kvm stor lgh. Och jag är rädd att det inte är bara jag som tycker att det känns oerhört fel/ofräscht. :crazy:

Det är ju en paniklösning? Hon har ju inte sakt att hon ska ha det så permanent?
Om hon har nån vän som kommer förbi så kanske denna förstår nu att det är dags att hjälpa en kompis i nöd?
Tyvärr bor jag alldeles för långt bort för ts, mitt kaninstall är tomt nu :(
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Självklart har jag kompisar. Men knappast någon som skulle lägga sig i om jag har djur i lägenheten eller inte, men sen är dom inte så ytliga ;)

Om det luktar vidrigt däremot. Men om man byter/mockar minst en gång om dagen så gör det knappast det...

Sen har jag förvisso inte 14 djur härinne, "bara" 11:D

Delvi kl

Någon som har koll på hur det är med djuraffärer? Skänker man dit eller köper dom? Ska självklart ringa och kolla med dom också om det går för långsamt själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Ja precis, helt klart en paniklösning.

Natten har dock varit jobbig. Lilla hunden tyckte det var skitroligt med fler kompisar. Vaknade av ett skrapande ljud, då hade han tagit sig in i inhägnaden med kompostgaller jag gjort och stod och skrapade med tassen på deras hus för att de inte ville komma ut :crazy:... Som tur var låg schäfern obrydd utanför och vilade. Efter en del gnäll och skit från lillhunden så fick han sova i tygburen inatt. Men då blev han knäpptyst direkt iaf :D
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Någon som har koll på hur det är med djuraffärer? Skänker man dit eller köper dom? Ska självklart ringa och kolla med dom också om det går för långsamt själv.

En släkting fick kaninungar och hon skänkte dom till en djuraffär. Nu har jag inte läst hela tråden så jag kan ha missat, men har du annonserat på t.ex. blocket? Jag skulle tycka att det känns bättre att skänka bort/sälja själv än genom än djuraffär där man har noll koll på var dom hamnar.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Ja visst, så känner jag med. Så det blir en sista lösning om det går för segt att sälja/skänka själv. Det är ju en del ungar med. Iofs är de flesta på balkongen, men vill gärna kunna vara därute själv med:D och schäfern gillar att ligga därute.

Blocketannons ska ut ikväll :)

Ska även slänga upp lapp på ica tänkte jag.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Den lokala ordningsstadgan i min kommun säger att 9 djur per villa är gränsen.

Du hade hur många sa du i en lägenhet? :grin:
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Kl

Kopierat från jb:

"I vissa fall behöver du tillstånd
Om du driver en yrkesmässig verksamhet med kaniner eller om du upplåter, förvarar eller utfodrar kaniner i större omfattning behöver du tillstånd från länsstyrelsen. En verksamhet är av större omfattning då du upplåter, förvarar eller utfodrar sex eller fler kaniner per år. "

så i ditt fall behöver du tillstånd.

Lite mer:

" Miljön där kaninerna hålls
Minsta utrymme
Kaniner behöver plats att röra sig på. Djurskyddslagen anger hur stor yta en kanin minst ska ha. Ett utrymme för kaniner får gärna vara större men aldrig mindre än måtten i tabellen nedan. Eventuella hyllplan räknas inte in i ytan.
Minimimått för utrymmen där kaniner hålls
Rasstorlek Minsta tillåtna yta Minsta yta per djur vid grupphållning Minsta yta per avels- hona med kull vid grupphållning Minsta mått på kortaste sidan Minsta höjd
Liten (under 3 kg) 0,5 m² 0,25 m² 0,5 m² 0,5 m 0,5 m
Medelstor (3-5 kg) 0,7 m² 0,35 m² 0,7 m² 0,6 m 0,6 m
Stor (över 5 kg) 0,9 m² 0,45 m² 0,9 m² 0,7 m 0,7 m
Slutcitat.

Jag som alltid haft lösa så har inte gått efter mått då de fått mkt mer utrymme än de flesta. Men med ditt begränsade utrymme så viktigt att tänka på detta. Hellre för stort än för litet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Det med tillstånd är uppklarat. Är SJV som sammanfattat det hela lite galet på sin hemsida, vilket du kan se i eldione senaste inlägg i tråden.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Såattee... Du föder upp kaniner men har ingen färdig plan innan kullen är tagen vad du ska göra med ungarna? ... Låter ju lagom seriöst :p
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Mina små bananer? Apelsiner har jag i och för sig hemma men...



(Det är inte jag som har kaniner fulla lägenheten, så du kanske ska fråga rätt person)
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Vet redan om vad det står på JBV. De flesta kaniner och marsvin har större mått än vad som är minimått.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Såattee... Du föder upp kaniner men har ingen färdig plan innan kullen är tagen vad du ska göra med ungarna? ... Låter ju lagom seriöst :p

Var står det det?

Kaninungarna ska säljas, förutom vissa som jag då sparar om jag anser att jag "behöver" det.

Jag vet inte om flera missförtått. Jag har inte tänkt ha alla kaniner här i flera år. Det är en snabblösning då stallägaren till stallet jag skulle ha dom i "kom på" att hen hade katter som kunde komma in i boxarna och ta kaninerna. Inget jag planerat och ungarna tillsammans med några vuxna ska bort. Sista lösningen får ju bli djuraffär och allra sist avlivning om jag absolut inte skulle hitta hem, men det gör jag säkert.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Den lokala ordningsstadgan i min kommun säger att 9 djur per villa är gränsen.

Du hade hur många sa du i en lägenhet? :grin:

OJ! Det var verkligen inte många! Och det oavsett vad det är för djurslag? Det låter ju lustigt, borde man inte få ha så många djur man vill i sitt egna hus? ( Får väl påpeka eftersom att det är buke att jag självklart menar att djuren ska ha det drägligt på alla sätt)

Det finns ju många om har fler än 9 fiskar tex.

Just nu är det 4 kaniner, två marsvin och två hundar som är inne i lägenheten. Resten av kaninerna är på balkongen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Låter helt jäkla vansinnigt.
Hoppas du får ordning på det snarast - för djurens skull om inte annat.
 
Sv: Hur många djur i lägenhet?

Låter helt jäkla vansinnigt.
Hoppas du får ordning på det snarast - för djurens skull om inte annat.

Fast här undrar jag lite. För djurens skull? Varför skulle de per defination ha det dåligt? Vissa av burarna inne är större än minimumet, de springer fritt någon timme om dagen osv. Det mockas 1-3 ggr om dagen (de har toalett så byter ju inte i hela buren, men kiss och bajs) så lukten för djuren är nog mindre än för de flesta andra smådjur i bur. De som är ute på balkongen har också mycket större plats än minimumet.

Delvis kl*

Jag har just nu 4 kaniner, två marsvin och två hundar inne. Och det känns faktiskt helt okej :)

Resten är ute på balkongen. Funderar på om man ska slänga ut en plastmatta på "golvet" på balkongen? Det är ju inget tak så det regnar och hamnar annan skit, men känns ändå skonsammare? Iofs hamnar inte mycket utanför deras "hus" änsålänge.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag förstår inte varför det är lagligt att röka på balkong så det kommer in i andras lägenheter. Vi har nu i ett par år haft stora...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
7 044
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 643
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Hej alla! Jag är uppvuxen på en hästgård med massor av hästar och katter och också kaniner, hönor och grisar vid olika tillfällen. Nu...
Svar
18
· Visningar
2 100
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 404
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp