Bukefalos 28 år!

Hur mjölkar kor?

Sv: Hur mjölkar kor?

Jag tycker både dvärgen och den vanliga har vackra huvuden, men puckeln på ryggen göre sig helst icke besvär..
 
Sv: Hur mjölkar kor?

om ni är intresserade av fjäll djur så kolla med "svensk fjällras avels hemsida: www.fjallko.se
Varnar för en en förening som har denna sida :www.boskap.nu den har ägare till fjällnära som inte sköter sina djur mmm
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Du får inte sälja mjölken till privatpersoner. Ge bort/bjuda får du göra, men du ska ha klart för dig vilket ansvar som vilar på dig som producent då mjölken är opastöriserad.

Kicki :laugh:

Får man sälja produkter av mjölken (typ ost etc) eller måste den vara pastöriserad då också?
 
Sv: Hur mjölkar kor?

ja mjölken värms ju upp när du gör ost , å då pastöriseras den
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Varför varningen? :confused: Vad en enskild ägare gör eller inte gör gör ju inte avelsarbetet och bevarandet av rasen sämre? Den fjällnära kon är trots allt i stort behov av hjälp för att finnas kvar, finns ju ngn idiot som köpt upp sånna enbart för att slakta av dem och inte för att bevara. :devil: Då är det väl bättre att försöka påverka i rätt riktning om man är intresserad oxå får lagen ta hand om den andra biten istället. :idea:
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Den där varningen begriper inte jag heller. Det vore intressant med en närmare förklaring.

Ordf och v ordf har i flera andra sammanhang inom lantrasverksamheter visat prov på ett enormt och seriöst arbete. Finner det osannolikt att dom inte skulle beivra om någon/några medlemmar missköter sin djurhållning.

Tvärtom har t ex Ronny under många år bedrivit ett framgångsrikt arbete för att stabilisera och utveckla ett antal raser inom Lanthönsklubben. Ett arbete som grundas på ett konsekvent avlande av uteslutande rastillhöriga individer via genbanker. Inga inkommande individer från andra raser alltså.

Just detta med avel är orsak till att det under många år varit turbulent runt lantraskor och fr a fjällras, vilket är orsak till att det nu finns 2 föreningar för det lilla antal kor som fjällnära kor just nu omfattar. Vem som har rätt eller fel kan man fråga sig, det får var och en själv försöka reda ut. ;)

LIA
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Lia det handlar om kor och dess avel ,och ang Ronny så var det inte han ja syftade på , utan en styrelse ledamot SOM BETÄCKER KVIGOR VID 6 MÅNADERS ÅLDER, och som då blir punkterade när den stora tjuren hoppar upp på dem .så senare får man höra att dessa kvigor avlivas , det kan väl inte vara att förära den fjällnära aveln eller hur ???
Men annars så om man ska ha självhushållning så är den lilla fjällnära å fjäll kon exemplariskt att ha, det råder det inga tvivel på
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Naturligtvis inte bra om det du säger är korrekt. Antar att du har en nära koppling till den styrelseledamoten för att kunna ha tillgång till sådan information?
Har du meddelat övriga i styrelsen?

Jag vet att det rör kor, och eftersom jag känner till Ronny sedan länge så reagerade jag över din generella kritik mot föreningen. Men om en medlem inte sköter sig på bästa sätt, är det då anledning att diskvalificera hela föreningen?

Du som verkar insatt, vilken av föreningarna tillvaratar dom fjällnära kornas intressen på bästa sätt- på lång sikt? :confused:

LIA
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Mjölken smakar som vilken mjölk som helst. På den tiden vi hade kor så hade vi Highland Cattle. Gick ute året runt på lösdrift. Hanterades från tidig ålder för att det inte skulle bli problem senare. Möjlkning skedde väl relativt sporadiskt, men resten tog kalvarna hand om. Nu vet jag inte hur HC är generellt, men de djur vi hade var trevliga och hanterbara och det gällde även tjuren. Man kan inte klaga på köttet heller.
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Naturligtvis inte bra om det du säger är korrekt. Antar att du har en nära koppling till den styrelseledamoten för att kunna ha tillgång till sådan information?
Har du meddelat övriga i styrelsen?

Jag vet att det rör kor, och eftersom jag känner till Ronny sedan länge så reagerade jag över din generella kritik mot föreningen. Men om en medlem inte sköter sig på bästa sätt, är det då anledning att diskvalificera hela föreningen?

Du som verkar insatt, vilken av föreningarna tillvaratar dom fjällnära kornas intressen på bästa sätt- på lång sikt? :confused:

LIA

Ursäkta sent svar
fjällras föreningen utan tvekan
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 544
Senast: LiviaFilippa
·
Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 141
Senast: Martenix
·
Hästmänniskan Hej! Jag undrar av ren nyfikenhet hur det fungerar när till exempel en ridskola har en saluhäst med konstaterad skabb? I det aktuella...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 526
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp