Bukefalos 28 år!

Hur mjölkar kor?

Sv: Hur mjölkar kor?

En kalv som diar torde väl dricka 8-10 liter per dag vilket är en bråkdel av vad en SLB producera i början av laktationen.
PL
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Vi hade några fjällkor på jobbet som vi handmjölkade så mycket som vi ville - lägerskolebarn och kickoffs tyckte detta var ett spännade äventyr- ibland blev det till några våfflor...
Resten tog kalven och det fungerade ypperligt.
Vi hade också en korsning köttdjur/mjölk - henne fick vi dock maskinmjölka första veckorna och så köpte vi till en kalv så hon hade 2 - då vart det lagom - även henne kunde vi handmjölka så mycket som vi ville.
Första veckorna gav hon säkert 30-40 L dag så det blev några stycken kalvdanser.
 
Sv: Hur mjölkar kor?

MrsScabtree;12407973. Vad dricker en kalv per dag?[/QUOTE skrev:
Är ju olika beroende på individ och storlek. Våra kalvar dricker från det de föds fram till avvänjning vid c:a 2 mån. ålder mellan 10-12 och uppemot 18-19 liter per dygn, vissa kan bälja i sig mer.

Kicki :laugh:
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Ska du ha en "hushållsko" tycker jag ändå du ska fundera på lantras. Inte minst med tanke på kalvarna. Det blir ju en om året, och har du en lantras är det betydligt större möjlighet att hitta nya hem till dem. Har du SLB-kalvar undrar jag om någon annan än närmsta slakteri är intresserade.
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Du kan inte leasa en ko i slutet av laktationen av nån bonde i närheten? Eller om det är kon som individ du vill åt, så kan du kanske välja en lantras, låta henne gå med hos nån mjölkbonde de första månaderna när hon mjölkar som mest, och sedan ta hem henne. Kräver ju god kontakt med nån bonde, men med lite visat intresse kan det mesta gå vägen...
Kanske har du nån granne som vore glad åt lite mjölk? En barnfamilj skulle vara överlycklig, och ungarna skulle nog gilla att hälsa på "sin" ko...
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Alltså egentligen är jag inte jätteintresserad av själva MJÖLKEN, jag har alltid kor som djur i sig och speciellt de vanliga svenska lantraserna, jag tänkte mest att kan man få mjölk är ju det en bra bonus. Mjölkar de inte får de gärna bara va och gå o trivas, jag har ingen tanke på att slakta ko för att den inte går att nyttja. En av anledningarna är också att jag är mån om vad jag köper, i dagsläget blir det bara ekologiskt men jag är kräsen och vill gärna att kornaska ha den ännu bättre ändå, så naturligtvis kan jag tänka mig att sälja mjölken för en billig peng om det finns intresse..men jag vill ju inte att korna ska se ut såhär tillslut:

n%C3%B6tkreaturen.jpeg



När frågan ändå är uppe, hur är mjölken från Highland cattle korna? Det är också en ras jag är förtjust i.
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Tyvärr så får du inte sälja mjölken annat än till mejeriet, skänka bort den går däremot bra har jag för mig? Annars får den enbart konsumeras på gården. :mad:
 
Sv: Hur mjölkar kor?

, så naturligtvis kan jag tänka mig att sälja mjölken för en billig peng om det finns intresse..men jag vill ju inte att korna ska se ut såhär tillslut:

.


Du får inte sälja mjölken till privatpersoner. Ge bort/bjuda får du göra, men du ska ha klart för dig vilket ansvar som vilar på dig som producent då mjölken är opastöriserad.

Kicki :laugh:
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Du kan inte leasa en ko i slutet av laktationen av nån bonde i närheten? Eller om det är kon som individ du vill åt, så kan du kanske välja en lantras, låta henne gå med hos nån mjölkbonde de första månaderna när hon mjölkar som mest, och sedan ta hem henne. Kräver ju god kontakt med nån bonde, men med lite visat intresse kan det mesta gå vägen...
Kanske har du nån granne som vore glad åt lite mjölk? En barnfamilj skulle vara överlycklig, och ungarna skulle nog gilla att hälsa på "sin" ko...

Tror inte att någon vill leasa ut en ko, för värdefull samt dräktig. Skulle aldrig göra det själv och att flytta runt dräktiga djur är inte så bra. Samt att plantera in en ko i en besättning är inte heller tvärenkelt. Är ju en del papper, märkning och besättningstillhörighet.

Kicki :laugh:
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Mjölk som inte är pastöriserad och inte homogeniserad... AAhh! :)

Tror varenda mjölkbonde i den här regionen har en eller annan granne som kommer med sin kruka och hämtar mjölk regelbundet. Där jag hämtar är vi fem st som gör det. Sedvanligt på landet.

LIA
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Skulle tro att den är som från andra icke hårt avlade mjölkraser, dom är ju köttrasdjur. Såvitt jag vet är dom knöligare att hålla och mindre lämpliga som "kramkossor". Däremot bra som landskapsvårdare.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mjölkar kor?

Vi har åxå de som hämtar mjölk här oss oss, min mans syster. Men det blir ju inom familjen och de är ju medveten om att finns bakterier kvar t.ex. Och skulle de drabbas av magblaj av någon form så måste de referera till att de druckit mjölk från vår gård.

Nu med EHEC så är det ju ännu mer strikta restrektioner kring mjölken. Tidigare när vi hade gårdsbesök av förskolor och liknande så fick alltid barnen smaka ett glas mjölk ur tanken, nu är det inte tillåtet längre.

Kicki :laugh:
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Vad är det för bakterier som kan härja i såpass färsk mjölk?
Kalvar dricker ju den? :o


Drack ofta av nymjölkad mjölk när jag var yngre och hängde hos en bonde bredvid mormor :D
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Skickar en länk där det finns lite info. Den kan ju finnas även i kött och liknande. Men får ju lite mer fritt spelrum om man förtär något på direkten. Men vi som dricker mjölken ur tanken jämt skulle knappt märka om en eller två EHEC-are låg och flöt i glaset. :D Våra kroppar är ju vana, inte bara med bakterierna i mjölken utan med mer "dynga" överhuvudtaget.

http://www.netdoktor.se/forkylning-infektion/?_PageId=550

Kicki :laugh:
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Tyvärr så får du inte sälja mjölken annat än till mejeriet, skänka bort den går däremot bra har jag för mig? Annars får den enbart konsumeras på gården. :mad:

Jaså såpass! Ja men då får jag väl skänka bort mjölken. Men vad det är detta om opastörisering? Mitt lilla naiva jag trodde allt att man köpte en pastöriseringsmaskin till mjölken, att det var obligatoriskt?
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Klart du kan köpa en maskin om du har råd, men vad jag vet är de rätt dyra. Vill du pastörisera mjölken för eget behov kan du göra det på spisen också, när det är små mängder.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 544
Senast: LiviaFilippa
·
Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 141
Senast: Martenix
·
Hästmänniskan Hej! Jag undrar av ren nyfikenhet hur det fungerar när till exempel en ridskola har en saluhäst med konstaterad skabb? I det aktuella...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 526
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp