Bukefalos 28 år!

Hur mjölkar kor?

MrsScabtree

Trådstartare
Frågan kanske låter helt absurd, den ska inte tas bokstavligen riktigt. Jag undrar lite över kor och mjölkning. Många mjölkindustri kor kan ju mjölka flera tusen liter mjölk per år, MEN, går detta att reglera? Låt säga att jag köper mig två kvigor och vill mjölka dem, men jag har inte större behov än högst 1 liter dag/ ko. KAN man alltså reglera mjölkproduktionen efter behov?

Nu låter jag säkert jättedum, men så var det detta med "om man inte frågar får man inget veta" :)
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Kvigor mjölkar inte. Dom måste kalva först. Så ska du ha någon liter bara/ko så är det bättre med amkor och du går ut och mjölkar ut det du vill ha. (Om kossan tillåter detta, förståss)

Man kan försöka reglera, men risken att kossan sinar är stor. Iaf efter ett tag så behöver hon kalva igen om man ska "bra" mjölk. Kalvar med ca 1års mellanrum.
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Nej att kvigor inte mjölkar trodde jag att alla visste. Liksom att jag inte producerar mjölk eftersom att jag inte fött barn..:cool:

Men, en ko var ju från början en kviga.:)


Jag funderar mest då jag har en stor arla gård i närheten av mitt boende, och mjölkkossorna juver är ju ENORMA. Finns det liksom inget mellanting? En ko måste väl inte mjölka flera tusen liter per år för att inte sina? ..eller?
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Om man jämför SKB med SLB så skiljer sig produktionen väldigt mkt/år, men även en SKB mjölkar väldigt mycket i början efter en kalvning. Råmjölken skiljer sig även en hel del i smak från vanlig mjölk. En köttras mjölkar mindre än vad en mjölkras gör fast du kan ju som sagt låta kalven få merparten av mjölken oavsett vilken ras du väljer. :idea:

Vill du ha en mjölkras så skulle du kunna välja någon av våra lantraser och helst isf en med genbanksintyg så gör du en insats i bevarandet av dem samtidigt. :love: SKB är produktiva långt upp i åldrarna och har inte samma groteska juver som SLB = färre juverskador, eftersom de inte mjölkar lika enormt mycket så är även foderåtgången lägre och de är sundare fysiskt då de inte är lika stora och tunga.

annars får du väl satsa på får eller getter? :D
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Jersey och fjällko är väl två exempel på två raser som mjölkar mindre än just SLB och SRB.

Ah, sorry ser att SKB redan nämnts...
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Om man jämför SKB med SLB så skiljer sig produktionen väldigt mkt/år, men även en SKB mjölkar väldigt mycket i början efter en kalvning. Råmjölken skiljer sig även en hel del i smak från vanlig mjölk. En köttras mjölkar mindre än vad en mjölkras gör fast du kan ju som sagt låta kalven få merparten av mjölken oavsett vilken ras du väljer. :idea:

Vill du ha en mjölkras så skulle du kunna välja någon av våra lantraser och helst isf en med genbanksintyg så gör du en insats i bevarandet av dem samtidigt. :love: SKB är produktiva långt upp i åldrarna och har inte samma groteska juver som SLB = färre juverskador, eftersom de inte mjölkar lika enormt mycket så är även foderåtgången lägre och de är sundare fysiskt då de inte är lika stora och tunga.

annars får du väl satsa på får eller getter? :D


Ja, det är ju lite detta som är min baktanke. Älskar kor och ska jag ha det i framtiden vill jag ju hjälpa till att bevara de svenska raserna.

Vilka raser finns i Sverige? Jag förstår mig inte på förkortningar..:o
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Där vanligt åtminstone häromkring att att ett djur kallas kviga även första laktationen eller början därav. Det som jag vill kalla förstakalvare.
PL
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Googla på lantraskor! Det finns några olika raser, fjällkon och fjällnära kon är väl dom mest kända plus vänekon plus ett par till.

Här länk till lantrasernas organisation: http://www.alternativ.nu/users/lantrasf0rum/index.html

Lantraskorna mjölkar vanligen mindre (fast med högre fett/proteinhalt) än industriraserna, men dom är samtidigt mer lättfödda och har enligt uppgift ofta lättare kalvningar samt mindre fysiska problem.

Varför alla kor mjölkar (för) mycket, beror på människans inverkan. Ju mer mjölk, desto mer pengar. Man kan alltså ha en ko som föder sin kalv plus en extra plus få hushållsmjölk.
Man kan knappast räkna med att ha en ko som bara ger 1 l/dag, den går snart i sin, även om jag hört om en som husbehovsmjökades under flera år utan att kalva. Undantag.

LIA
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Jag har en granne som mjölkar sina kor fortfarande, 7-8år efter sista kalven. Men vad jag fattade så får grisarna mjölken.
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Nej att kvigor inte mjölkar trodde jag att alla visste. Liksom att jag inte producerar mjölk eftersom att jag inte fött barn..:cool:

Men, en ko var ju från början en kviga.:)


Jag funderar mest då jag har en stor arla gård i närheten av mitt boende, och mjölkkossorna juver är ju ENORMA. Finns det liksom inget mellanting? En ko måste väl inte mjölka flera tusen liter per år för att inte sina? ..eller?

Juverstorleken beror lite på vad det är för gener i kossan. Där jag jobbade hade vi kossor som var av gammalhärkomst och äldre. Dom hade jättejuver, men man försökte avla bort juverstorleken just pga av dom trampade på sina egna juver och spenar så dom gick sönder, eller att grannen som stod brevid trampade sönder det.

Det finns massor med olika raser som flera sagt. Fjällkorna är små och enl mig jättesöta. Dom har en ganska hög%fett i mjölken och inte mjölkar så mycket. Så ska man ha nåt som inte mjölkar så pass mycket och kräver mat därefter så är dom ett alternativ. Jag vet bara att den vi hade i ladugården var en rackare när man skulle mjölka henne.. Hon var grymt kvick.

Jerseyna som Gabby sa är fina med!!
Här heter dom kvigkalv när dom föds och kviga tills hon kalvar in och då blir en ungko.
 
Sv: Hur mjölkar kor?

SLB = Svensk LåglandsBoskap, ganska missvisade egentligen då jag tror det är en holländsk ras? Svart-vita.
SRB = Svensk Rödbrokig Boskap, som det hörs på namnet är de rödvita.
SKB = Svensk Kullig Boskap, bl a fjällko, rödkulla, fjällnära ko. Ingen aning vad som egentligen skiljer fjällko och fjällnära ko? Pigga och livliga.

Morfar hade en fjällko som var 12 år när hon till sist togs bort. Vackra Spira. :love: Jag har aldrig varit svag för varesig SLB eller SRB utan alltid gillat SKB. :) Finns fler raser men jag känner bara till en engelsk, förutom jerseyn, som heter ngt liknande Ayreshire är rödvit och ungefär lika stor som en SKB.
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Tack+LIA också, ska genast kolla upp detta.

Hur mycket /många liter per dag måste en ko mjölkas utan att det sinar?
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Som tidigare skrivits så får man ju till en början välja lämplig ras för ändamålet, om man vill ha "lagom" med mjölk.

Sedan har du ju genetiken för vilken potencial en ko har att producera, samt att hur du utfodrar har ju väldigt stor inverkan ovanpå detta.

Att bara få en liter per dygn utan att kon går i sin är ju lite svårt. Den producerar ju ett rimligt behov för en kalv om allt funkar som det ska.

Sedan så behöver inte ett juver vara enormt för att kon producerar mycket mjölk. Även där spelar genetiken in, men man strävar ju där så mycket det går efter "trågjuver". Men åldern och gravitationen spelar ju in även den, som för oss andra "hondjur". ;)

Kicki :laugh:
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Där vanligt åtminstone häromkring att att ett djur kallas kviga även första laktationen eller början därav. Det som jag vill kalla förstakalvare.
PL

Anser åxå att förstakalvare är det korrekta.

Kicki :laugh:
 
Sv: Hur mjölkar kor?

KL När avkastningen minskar till några liter per mål ökar påfrestningen på juvret samtidigt som sammasättning o smak ändras.
Ingen av våra mjölkraser mjölkar tillräckligt lite för det tråden handlar om.
Dvärgzebu kanske skulle funka:idea:
PL
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Fast det är fortfarande inte svar på min fråga, vilket jag hemskt gärna vill ha, jag skapade ju tråden för att lära mig om kor, vilka jag så gott som bara klappat på i förbifarten när jag går vid deras hage. Är det korkat då att jag inte kan något om deras sätt att producera mjölk? Jag läste på mjölkpaketet igår att en mjölkko i regel producerar 8000 l mjölk per ÅR!! Jag blev rent chockad. Kan människan med andra ord ordna så att en ko kan mjölka den mängden årligen, ja hur ska jag då kunna veta att man inte kan göra det motsatta och se till att en ko mjölkar ca 2 liter per dag?

Igen(och utan något somhelst krav på en exakt siffra), hur mycket bör en ko av svensk lantras behöva mjölka för att inte sina? Kan man komma undan med tio liter per dag?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mjölkar kor?

Ja, kanske. Kommer inte ihåg vad den vi hade i laggårn gav/dag, men kanske att det går med 10liter.
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Nej du kan inte reglera ner mjölkmängden på någon vanlig mjölkras till någon liter per dag. 10 liter fungerar inte heller i början, kan fungera senare i laktationen beroende på ras o individ.
Getter getter däremot kan ligga på nivån 2-5 liter per dag. Det där med dvärgzebu var inte bara skämtsamt, fruktansvärt söta små minikor men jag vet inte hur de är att mjölka.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mjölkar kor?

En variant är att tex köpa en fjällko(inte SKB) med dåliga mjölkanlag, betäcka med en lite tyngre ras låta kalven dia länge o mjölka någon gång per dag.
PL
 
Sv: Hur mjölkar kor?

Det är absolut inga problem med att mjölka MER per dag, så det blir nog en helt vanlig SLB, det kändes bara som mer praktiskt att inte ta mer än man behöver. Vad dricker en kalv per dag?
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 544
Senast: LiviaFilippa
·
Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 141
Senast: Martenix
·
Hästmänniskan Hej! Jag undrar av ren nyfikenhet hur det fungerar när till exempel en ridskola har en saluhäst med konstaterad skabb? I det aktuella...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 526
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp