Hur mkt kan jag "kräva" av en 6-åring?

Hon jävlas inte med dig.
Hon klarar helt enkelt inte av att komma ner i varv självmant. Och ju mer du tänker att hästen jävlas, att "den borde veta bättre" vid det här laget, ju mer frustrerad kommer du att bli.

Koppla bort den känslan. Koppla bort alla känslor. Som någon sa, planera middagen eller sjung på en trudelutt och bara fokusera på att återfå lugnet.

Efter galoppen - ner i skritt igen, volter, sidvärtes, tills du har hästen lugn och väntandes på dina hjälper. Först då är det dags att fatta trav/galopp igen. Det är jättekrävande och jättefrustrerande att rida sådana hästar men de bättrar sig med tiden och lär sig att bättre kanalisera sin energi om man LÄR dem hur man kommer ner i varv. Om hästen är den ambitiösa, måste du vara den lugna i eran relation.
 
Som rubriken lyder, hur mkt kan jag kräva av 6-åringen som jag nyligen börjat rida? Både träningsmässigt och utbildningsmässigt..?
På vilken nivå i utbildningen "borde" en 6-åring ligga på, både hoppning och dressyr?
Det beror helt på individen och på vad DU kan själv. Eftersom du ställer den fråga du gör kan du nog inte KRÄVA så mycket av hästen utan ska nog "fråga" den hur den uppfattar dina hjälper. Du behöver troligen mer erfarenhet för att kunna bedöma vad som är lämpligt för den hästen. DET är svårt att förmedla på buke så ta hjälp av en duktig tränare så att du förstår hästen.

Hur mycket kan man kräva av dig i din ålder, i svenska/engelska eller i ridning? På vilken nivå borde du vara i ridningen?
 
Som rubriken lyder, hur mkt kan jag kräva av 6-åringen som jag nyligen börjat rida? Både träningsmässigt och utbildningsmässigt..?
På vilken nivå i utbildningen "borde" en 6-åring ligga på, både hoppning och dressyr?

Jag håller med om att det viktigaste är att få hästen lugn i det här läget. Nu är jag dressyr-kärring och håller mig alltså till att kommentera den biten.

Men oavsett inriktning tycker jag det är viktigt att hästen lär sig vara lugn. Man kan inte prata med någon som är hysterisk. Då måste man skrika. Och du kan inte utbilda någon du måste skrika på. För att kunna utbilda på någon vidare nivå måste man kunna prata med varann.
Alltså anser jag att man måste hitta någon inkörsport till att få hästen att lugna sig.

På hästar som stressar upp så måste man dels inse att de inte jävlas. De fattar inte bättre.
Du kan inte bli arg på någon som inget förstår. Se dem som idioter om det hjälper dig. Du skulle ju aldrig kunna skrika på någon som har nedsatta mentala förmågor och få den att fatta kvantfysik tex bara genom att du blir arg. Du måste utbilda dem på den nivå de är.
Så att bli arg är bara slöseri med egen energi och gör dig till en okänsligare ryttare. :)
Lugn som en filbunke och försök vara avspänd mentalt. Inga negativa känslor! Sjung, andas och tänk på något kul..

En vanlig grej med stresshästar är att folk börjar bromsa dem hela tiden och fastnar i det. De drar i tyglarna alt försöker bromsa med sitsen. Man kan också bli för försiktig med drivningen iom att hästen överreagerar på skänkeln.
Man måste lära hästen att tåla drivningen och att de inte ska behöva bromsas hela tiden.
En bra övning för det brukar vara att rida dem sidvärts på stor volt. De kan inte galoppera om de tvärar/går baken ut. Och då kan själva tvärningen agera broms istället för att ryttaren ska behöva sitta och hålla i hästen. Då kan man driva dem in i tvärningen och få mer normal respons på hjälperna.
Då kan man också använda tvärningen till att avbryta galopp om de faller in i den av sig själv i stressandet. Så blir det inte så att när de väljer att galoppera så bromsar man dem. Utan de får lära sig bjuda normalt.

För en del andra kan det funka att böja dem mycket och lätta av rejält då de i böjningen lugnar takten och upprepa och upprepa mycket konsekvent.

För en del andra funkar det att bara skritta konsekvent och rida lite lösgörande övningar och sysselsätta dem med det.

Låg form brukar vara att föredra.
 
Det beror helt på individen och på vad DU kan själv. Eftersom du ställer den fråga du gör kan du nog inte KRÄVA så mycket av hästen utan ska nog "fråga" den hur den uppfattar dina hjälper. Du behöver troligen mer erfarenhet för att kunna bedöma vad som är lämpligt för den hästen. DET är svårt att förmedla på buke så ta hjälp av en duktig tränare så att du förstår hästen.

Hur mycket kan man kräva av dig i din ålder, i svenska/engelska eller i ridning? På vilken nivå borde du vara i ridningen?

Jag har ridit i 20 år och alla typer av hästar, unga, gamla, tävlingshästar, travare osv. Dock har jag aldrig stött på en häst som henne. Hon är 6 år, men i sinnet är hon så "utspridd". Som jag sagt tidigare, hon kan bara grunderna i dressyren men hon hoppar 120 utan större problem trots att hon är tränad mkt mer dressyr än hoppning. Sedan är det där med att hon stressar upp sig också ett problem som jag inte stött på i den omfattningen som hon har. Oftast är det inte så svårt att lugna ner en stressig häst, men hon lugnar inte ner sig förrns man är på väg ut från banan. Det är lite därför jag ställer frågan hur mkt jag egentligen kan kräva av en 6-årig individ. Jag har ridit 6-åringar förr men då har det inte varit svårt att "hitta/känna av" deras nivå heller...

@tuaphua , självklart förstår jag att hon inte jävlas för att hon vill jävlas men det känns så ibland :) Självklart fattar jag också att jag inte kan bli arg och sur på henne men ibland hjälper det lite när man säger till henne på skarpen, hon liksom kommer av sig och inser själv att det hon håller på med är idiotiskt.
Sedan det du säger med tvärning och lyssna på sjänkeln, absolut men ofta slår det över istället. Iaf om man ska börja göra öppna/sluta, sjänkelvikning osv när hon redan är stressad, då stressar hon upp sig över det och står och studsar på stället istället. Jävla märrar huh ;)

@mooi , det var inte speciellt lovande i början. Skritta gick bra men så fort jag tog upp tyglarna så hade hon bara springa i huvudet, haha! vi "bråkade" en stund men mot slutet när jag längde tygeln lite och verkligen tänkte på annat och "knappt brydde mig om henne" så lugnade hon ner sig, iaf tills jag plockade upp tygeln liiiite och ville sätta mig ner och korta upp henne lite. Insåg ganska snabbt att det kommer inte hända idag så travade några varv på volter i låg form och sedan avslutade medans hon gjorde rätt :)
 
Jag har ridit i 20 år och alla typer av hästar, unga, gamla, tävlingshästar, travare osv. Dock har jag aldrig stött på en häst som henne. Hon är 6 år, men i sinnet är hon så "utspridd". Som jag sagt tidigare, hon kan bara grunderna i dressyren men hon hoppar 120 utan större problem trots att hon är tränad mkt mer dressyr än hoppning. Sedan är det där med att hon stressar upp sig också ett problem som jag inte stött på i den omfattningen som hon har. Oftast är det inte så svårt att lugna ner en stressig häst, men hon lugnar inte ner sig förrns man är på väg ut från banan. Det är lite därför jag ställer frågan hur mkt jag egentligen kan kräva av en 6-årig individ. Jag har ridit 6-åringar förr men då har det inte varit svårt att "hitta/känna av" deras nivå heller...
Hur mycket kan man kräva av en ryttare som ridit i 20 år? För att kunna besvara den frågan behövs många fler uppgifter. Likadant är det med frågan vad du kan kräva av din 6-åring.

- Hon kanske har dåliga erfarenheter av banan. Gör hennes vistelse på banan så positiv som möjligt.
- Hon kanske blir stressad för att hon inte förstår ditt språk/dina hjälper.
- Dina hjälper kanske inte är tillräckligt tydliga och när hon gör fel blir du upprörd och hon förstår inte varför och blir stressad.
Det är ditt ansvar att göra dig förstådd. Förklara en hjälp i taget och belöna mycket vid den första antydningen till att hon gör rätt. Träna på att stå stilla, korta perioder till att börja med. Belöna när hon står stilla/känns lugnare än innan. Det behöver inte vara godis utan med rösten eller en paus med snälla klappar så att hon förstår vad du BER om.
Jag tror inte att man ska försöka lugna genom att klappa. Jag tror det får motsatt effekt än man vill eftersom man belönar att hästen är stressad.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 886
Senast: villhöver
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 121
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 452
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp