Bukefalos 28 år!

Hur mkt kostar en häst i månaden?

B

balooinmyheart

Jag ska typ flytta till landet om ett år ungefär kanske mindre. Och jag undrar hur mycket den kostar i månaden?

Jag behöver inte betala någon stallhyra då jag ska flytta till min mammas pojkvän som har ett garage och typ i en liten byggnad bredvid finns det 2 boxar.
Och hans föräldrar har kor så dem har 3 hagar och kan säkert nyttja en av dem.
Men nu är min fråga hur mkt det kostar på ett ungefär

för allt foder?
hovslagare?
Spån?
Utrustning(typ grep och sånt)
Utrustning(sadel och vojlock och träns m.m)
Och försäkring
m.m

Dessutom tänkte jag att om jag nu har 2 boxar och för att min häst ska få en kompis kanske man ska hyra ut boxen bredvid och isånnafall hur mkt ska man ta?:confused:
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

+ veterinär/massör osv

Dessutom kan man ha såpass otur att hästkräket har en knepig rygg så att den enda passande sadeln kostar 1500... Det har många här fått erfara.
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

15 000 menar du väl, att en sadel som kostar 1500 passar hör ju till ovanligheterna...

Löpande utgifter utslaget över ett år, dvs allt ifrån spån till ny grimma när den gamla går sönder till flughuva om sommaren till vaccinationer och tandraspningar och sånt, kostar mig ungefär 2000 kronor i månaden. Boxhyra borträknad. Sadel brukar jag räkna med minst 10 000 kronor, begagnat. Billigt i sammanhanget. Resten av utrustningen kan du ju faktiskt kolla upp själv, Hööks och Börjes har ju t.ex. kataloger på nätet.

Vad du kan ta ut i kallhyra är ju omöjligt att säga, det beror på vad du har att erbjuda.
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

In och utsläpp inkl. halm och hö och nattfodring kostar runt 1800:/ månad här.
Och som nån sa 1000 för en sadel är nog inte direkt vanligt.
Min M&N kostade 20000:- och Kratus Amerigo 32000:- (nya)
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Ingen häst kostar lika mycket som någon annan häst, och bara för att min häst kostar X antal tusenlappar i månaden innebär inte det att din kommer göra det.

Dock finns det ju som folk sagt kostnader som är återkommande varje månad.

Hit hör bla
hovslagare (kostar olika beroende på om hästen måste ha skor på alla fyra fötter eller klarar att gå barfota t.ex.)
Försäkring
Foder (allt foder kostar inte samma, och vissa hästar kräver mer eller mindre specialfoder vilket kan vara dyrt)
Liggunderlag (halm, torv, spån, tidningspapper, vad man nu väljer)
osv osv

Sen finns det massa kostnader som kommer klumpvis, men inte varje månad.
Hit hör bla
Veterinär - även om hästen är försäkrad och bolaget pröjsar för t.ex. operationer osv finns det alltid en självrisk du själv måste stå för.
Avmaskning - numera är maskmedel receptbelagt och man ska helst göra en odling för att räkna ut vilket parasittryck hästen har.
Tappskor - ibland händer det att hästen trampar av sig en sko, och kan man inte slå på den själv (finns kurser att gå) får hovslagaren kommer ut och göra det. Går ofta på en hundring ungefär.
Utrustning - En sadel är inget man bara köper hux flux och rider med. Den måste passa hästen och om man inte är duktig på sadlar är det bäst att ta ut en sadelutprovare som kan hjälpa en. Räkna med ca 5-10 000 kr för en bra sadel, även om den är begagnad.
Träns och annan utrustning, ja det är bara att kolla på Börjes eller Hööks, de har bra priset.
Utrustning till dig själv, också viktigt, speciellt en bra och godkänd hjälm är A och O. Rekommenderas INTE att köpa en begagnat på blocket...
Övrig stallutrustning kan du ofta hitta på närmaste Granngården-affär.
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Praefatio & oldie, sorry, tänker i euro :D

Rakt av så kostar en häst 3000 i månaden.
Det inkluderar inte sadel, schabrak, träns,täcken o.s.v., utrustning som du och hästen behöver. Men lyckligtvis är det inte euro :p
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Okej

Vad jag ahr att erbjuda är nog inte så mycket egentligen.
Det är ett lugnt område där inte så mycket bilar kör. Det ligger ungefär 15minuter från staden. Jag har en box och hage och så finns det rätt så mycket skog som man kan rida i
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

kl

Det kostade ca 400-500€ för mig att ha hästen hemma. Då var det gratis strö, och mycket billig utrustning.
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

+ veterinär/massör osv

Dessutom kan man ha såpass otur att hästkräket har en knepig rygg så att den enda passande sadeln kostar 1500... Det har många här fått erfara.

15000 för en sadel tycker jag inte ens hör till ovanliga ryggar-kontot. Det kostade min förra hästs sadel och hon var relativt normal. Nya sadeln går på ca 20000, måttbeställd efter både häst och mej. Om den passar får vi se när den kommer hem..

Min häst kostar ca 5000 i månaden, med träningar och hovis och allt. Blir hon halt/sjuk kostar hon väl det dubbla:-)

/Lavinia
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Okej

Vad jag ahr att erbjuda är nog inte så mycket egentligen.
Det är ett lugnt område där inte så mycket bilar kör. Det ligger ungefär 15minuter från staden. Jag har en box och hage och så finns det rätt så mycket skog som man kan rida i

Hej!

Vem ägar skogen? Är det din släkt? Inte alla uppskattar att man rider i deras skog- det är nåt att ta reda på innan man flyttar in.

Jag betalar 900 i kallhyra i kollektivstall, allt annat jobb gör vi själva (även lagning av stall, hagar mm mm). Det är ganska mycket jobb att se till att allt funkar.
Har ni ridbana eller nära till ridhus/ridbana?

/Lavinia
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Jag tror att den är allmän så. Jag vet inte men jag tror inte att det finns nått ridhus elr ridbana i närheten. Har inte varit där ute så mycket så vet inte men ks afråga min mamma
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Det är ju högst individuellt. Det beror på vilket foder du ska ha, om hästen går barfota eller kanske behöver specialskor, vilken försäkring du väljer (också olika premier för olika raser) och utrustningen kan bli hur dyr som helst men också hållas på en ganska rimlig nivå.
Min egen kostar på ett ungefär.
Foder ca. 800
Strö kanske 100-200 (osäker då spånet kommer i jättehögar)
Hovis 1000 var 8:e vecka (skodd runt om)
Försäkring ca. 700/mån SWB 45000 i livvärde och dubbel veterinär
Vaccinationer och tandkoll kanske någon hundring utslaget per månad

Utrustningen var dyr men jag kunde gott ha klarat mig med en Wintec för 6000 och behövde inte heller ha köpt massor med täcken och schabrak.

Sen är det klart att man kan räkna in massörer, tränare, hästviskare och allt som finns att tillgå på marknaden, men de allra flesta hästar klarar sig utan dessa (åtminstånde de som jag har och har haft i min närhet).
Jag antog att du skulle ha en hobbyhäst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Jag ska typ flytta till landet om ett år ungefär kanske mindre. Och jag undrar hur mycket den kostar i månaden?

Jag behöver inte betala någon stallhyra då jag ska flytta till min mammas pojkvän som har ett garage och typ i en liten byggnad bredvid finns det 2 boxar.
Och hans föräldrar har kor så dem har 3 hagar och kan säkert nyttja en av dem.
Men nu är min fråga hur mkt det kostar på ett ungefär

för allt foder?
hovslagare?
Spån?
Utrustning(typ grep och sånt)
Utrustning(sadel och vojlock och träns m.m)
Och försäkring
m.m

Dessutom tänkte jag att om jag nu har 2 boxar och för att min häst ska få en kompis kanske man ska hyra ut boxen bredvid och isånnafall hur mkt ska man ta?:confused:

Vad foder, försäkring och dylikt kostar för hästen beror på om du ska ha en shetlandsponny (väldigt liten) eller en shirehäst (väldigt stor)... om det ska vara häst för träning och tävling, skogsmulleridning, eller bara sällskap i hagen, så det är lite svårt att räkna ut. Då näringsbehoven är olika beroende på "storlek och funktion".

Spån eller strö, beror på om du ska ha box eller lösdrift

Hovslagare beror på var i landet man bor, hovslagarens utbildning, erfarenhet och konkurrens - tillgång och efterfrågan.

Rent generellt kan man säga att prisfrågor är väldigt svåra att svara på, då de är högst individuella.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Jag hade bara tänkt att ha den till att rida. Förbättra min ridning och så.
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Jag hade bara tänkt att ha den till att rida. Förbättra min ridning och så.

Japp, men du har inte sagt om du behöver en shetlandsponny som i stort sett kan "leva på luft" och nej, detta är bara bildspråk, jag vet mkt väl att en shetlandsponny också behöver mat eller en Shirehäst, som kan behöva ganska "mkt mat" bara för att orka "stå och gå i hagen"...
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Jag tror att den är allmän så.

Ingen skog är "allmän". Den ägs av bolag, enskild eller möjligen kommunen. Oavsett vilket är det viktigt att ta reda på om och var man kan rida. Skulle du förstöra skogsstigar eller -vägar kan du bli ersättningsskyldig i värsta fall. Att t ex rida i en ömtålig plantering (vilket ett gäng glad ryttare fick för sig att göra i grannskapet) kan ställa till med oerhört stora kostnader.

Långt ifrån alla vill ha ryttare på sina marker, och man får aldrig rida (eller cykla & gå) där man gör skada/märken. Det många tror är en "äng" kan mycket väl vara en vall där bonden ska ta grovfoder. En granne fick sitt ärtfält totalt sönderridet då två ryttare ridit där under hela höst/vinter/vår eftersom det var så bra att rida upp volt- och fyrkantsspår där. De trodde inte där odlades något, eftersom de inte såg någon gröda (?!).

Kort sagt; glöm inte kontrollera var du får rida och hur mycket hage som finns innan du tar hem hästar. Vad kan du erbjuda - rasthagar eller sommarbete? Vad händer om hästarna inte kan gå ihop, finns det tillräckligt med hagar ändå? Kan man rida eller ta transport till ridbana/ridhus? Hur mycket service ingår i uppstallningen? Det är ett par parametrar som priset för boxplats baseras på.
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Med att den är allmän menar jag alltså att kommunen äger den. Och kanske har min mammas pojkväns föräldrar nån skog jag vet inte de äger iallfall ganska mkt mark
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Sånt är viktigt att ta reda på innan man börjar rida, ofta är det olämpligt att rida utanför skogsvägarna. Hästar ställer till med stor skada där det är mjukt i marken.
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Jag spenderar inte så mkt tid där ute men ska fråga min mamma som kan fråga sin pojkvän. Han hyr ju av sina föräldrar som äger rätt så mkt mark vad jag har förstått
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 360
Senast: MayGrace
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 247
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 129
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 630
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp