Hur muskla upp??

charmant

Trådstartare
Min arab kille på 18 år har nu tyvärr fått stått ca en månad.Först gick vi omkull så jag skadade knät,sen har vi haft is gata på rid vägarna och sen när jag tog ut en ny hovslagare så sa han att han var tvungen att rikta om han hovar,dom var tydligen totalt fel(hade funderingar på det men amatör som man är)Så nu ska han ta det ganska lungt och har fått vila en vecka till,sen börjat knata på plant underlag och nu till sist fått börja gå lite kupperat.Är det någon som har bra ideer på försiktig ridning som stärker hans rygg och musklar hans bog för det är där han tappat massor nu när han blivit stående.Han har haft problem med ryggen lite förut så jag vill gärna ha tillbka musklerna där.Får även trava men inga längre bitar och helst inte rida på böjda spår eftersom hans leder och ligament ska ställas om tuill den nya hov vinkeln.Han musklar ju om sig totalt med nu.Tacksam för svar.
 
Om han inte får gå på böjt spår antar jag att han inte heller får gå i öppna och/eller sluta!?! Det var synd, annars hade det varit en kanonövning i skritt och ett par tre steg trav.

Det låter som om du inte har mycket annat val än att skritta, och trava lite, rakt fram.

mvh Jessica
 
Jag tror att han kan få gå på böjt spår i skritt men inga längre stunder,inte i trav än.Funderar på att knata över bommar,kan det vara nåt kanske elelr tänker jag helt fel?
 
Att knata över bommar är nog aldrig fel, men öppna och sluta i skritt bygger faktiskt en del muskler. Prova gärna det. ;)

mvh Jessica
 
jag skulle nog ridit mkt ute i terräng ! backar och sånt är super ;) om inte det så kan man ju alltid öva på halter och ansakningar . fick min foderponny i sommras då hon efter senskador i frambenen inte hade blivit riden på ca 1 år .. lite jobb vart det väl kan man säga ! fast hon kunde iåförsig gå på böjda spår.. aja, lycka till !
 
Han har stått på plan mark i en vecka på hovslagarens in rådan.vet inte om han får gå så mycket kupperat med tyngd på ryggen pga frambenen.Släppte honom härom dagen i kupperad hage igen och inte ett tecken på att han inte klarar av det.Ska försöka få tag på hovis i dag och se hur mycket han egentligen får göra,det är jätte svårt att veta och men vill ju inte skada sin pålle :crazy:
 
´JA JA JA JA !!!!Nu har vi fått oki av hovis att börja rida på lita allvar igen.Hur kan jag då rida honom för att bygga upp rygg,rumpa och bog?Vill ha massa förslag tack :) :bump: :banana: :banana:
 
Jag skulle börja med att skritta hästen lång och låg, sedan när du får börja galoppera göra även detta låg och låg. Traven bygger inte lika mycket muskler som skritt och galopp, jag jobbar båda mina mycket i skritt och galopp (13 och 21 år) och gärna på volt men det kanske inte är så bra å börja med att jobba honom/henne på böjt spår...

LYCKA TILL!
 
Hästen hinner inte tappa så speciellt mkt muskler på en månad. Men med tanke på hans bakgrund, jogga honom lite lätt rakt fram i skogen ett tag kanske? :)

Nirak
 
Om han bara fallit ur till viss del så skulle jag rekommendera barbackaridning. Det bygger ryggmuskler väldigt bra. Korta stunder i taget om han är väldigt omusklad.

Tömkörning, är bra iom att det inte blir nån belastning på hästen då. Då kan du även lägga in cavaletti om du vill.

Körning är kanonbra, förutsatt att hästen är inkörd. :)

Ny under vintern är snöplums vid hand el under ryttare jättebra. Har du ingen snö så rid rakt ut i skogen (inget fusk efter stigar :)), då får hästen lyfta på fötterna ordentligt och jobba i hela kroppen.

Kolla så att sadeln sitter bra. Sitter den inte bra så kan det hämma muskeltillväxten.

Kolal igenom foderstaten. Stämmer inte den så hjälper det inte hur mycket du tränarm, det blir inga muskler ändå.
 
Har anpassad sadel till honom=)och en noga uträknad foderstat=)bra bra.Barbacka..nej tack då kommer jag inta att kunna gå på månader...hanh ar manke kan jag tala om sen hoppar han och far :crazy:Men ut i skogen låter som det skulle passa oss båda :)Han trivs om han får kliva på i skogen....det ska vi göra.Tack så mycket för svaren.
 
Om han bara fallit ur till viss del så skulle jag rekommendera barbackaridning. Det bygger ryggmuskler väldigt bra. Korta stunder i taget om han är väldigt omusklad.

På vilket vis bygger barbackaridning upp ryggmuskler bättre än att rida med sadel? *nyfiken*
Har själv en omusklad häst men ingen sadel (ännu) och har varit frestad länge att börja barbacka men fick för mig att det inte var så klokt... Rätta mig gärna så jag kan börja rida! :banana:

Eftersom han pga senskada inte kan gå i kuperad terräng eller klättra så kör jag långa promenader i skritt, bomövningar och markarbete på volt. Ska även få hjälp att lära mig tömkörning och longering så snart det går.

*håller tråden under uppsikt* :)
 
Jag har fått för mig att min pålle får ont i ryggen av barback ridning.då får han ju mina sitt ben rakt ner på sin omusklade rygg.Nu när han äntligen får gå i kupperat igen så blir det nog många turer ut i buschen=)
 
Jag har själv funderat på att använda filt med täckgjord och ev. en liten padd invikt i den för att slippa sitta och gnussa direkt på ryggraden på det lilla livet... Eftersom det ändå bara är skritturer det handlar om så känns det som ett alternativ och han är ju så lugn av sig.
 
Låter bra.De gånger jag ridit barbacka så har jag haft en arme filt vikt massa gånger och en gjord....lite skönare för både häst och en själv kan jag tro.I dag var vi ute och små joggade i skogen så han riktigt fick sträcka ¨på sig...verkade populärt hos honom men jag kommer nog att ha träningsvärk i morgon av all fält sitts :)
 
Rider du barbacka så finns ingen bom som hindrar hästen på något vis. Alltså finns fritt spelrum för musklerna.

Har bara godaerfarenheter av barbackaridning på hästar med lite ryggmuskler. Har hästen lite muskler är det billigare att rida den barbacka ett tag tills den musklat upp sig och sedan köpa sadel. :)

Har hästen stor manke el på annat vis är obekväm att sitta på så rid med padd/schabrak/filt och täckesgjord.
 
Ok, då är jag med!
Hade tänkt mig en bomlös sadel så fort jag får råd så det låter helt i linje med vad jag själv är inne på. :)

Ska nog testa lite i paddocken till helgen och se hur han reagerar... :p
 
Bomlöst = en fattig hästägares dröm. :) Inga fler sadelköp, den passar alla. Köpte en sån till ponnyn, ingen annan sadel med bom än måttbeställd (dyyyrt) passar på henne.
 
klättring e ett väldigt bra sätt.. upp och ner för backar. bommar e också bra men ha han på tygeln och i låg form.. sluter,öppnor och skänkelvikningar e väldigt bra för bogarna. avsakningar och igångättningar är väldigt bra dom med.. då får man med bakbena och sätter igång att jobba rumpan.. mvh emma :p
 

Liknande trådar

Utrustning Ny användare som läst en del men aldrig skrivit. Jag har stött på ett problem som jag inte haft tidigare. Har en ponny som vi köpte i...
Svar
7
· Visningar
1 542
Senast: Tossa90
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 695
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp