Hur mycket är detta värt?

AnnaKarinA

Trådstartare
Ska köra en häst åt en förhindrad kompis. Hon fixar transport och ett soppakort, jag kör med min egna bil. Resan blir ca 90 mil totalt. Vad ska jag ta för besväret?
 
Sv: Hur mycket är detta värt?

Vet inte summor, så det här är mycket ungefärligt. Om det inte är en nära vän/släkting som troligen kommer göra gentjänster till mig så skulle jag ta för:

slitage på bilen säg 10 kr/mil = 1000kr
Boende den faktiska kostnaden för ett enklare hotell vandrar hem. Hade vännen fixat boende på stället där hästen skulle lämnas så skulle jag givetvis bo där eller betala boendet själv(man kör knappast 90 mil med transport utan övernattning)
Mat efter vägen: 200 kr.

Så summa sumarum: 1500 kr
 
Sv: Hur mycket är detta värt?

Jag som kompis skulel inte ta något tänster gentjänster... jag skulel väl be om att få äta iallafall=) Typ att hon ger mig 150 så jag kan handla lite käk
 
Sv: Hur mycket är detta värt?

Bensinkostnader, matkostnader (för du måste äta) samt boende om du måste övernatta.

Ang slitage, kan du ta hennes bil?
 
Sv: Hur mycket är detta värt?

Gazzan skrev:
Jag som kompis skulel inte ta något tänster gentjänster... jag skulel väl be om att få äta iallafall=) Typ att hon ger mig 150 så jag kan handla lite käk
Fast det blir ju slitage på min bil även om hon ger mig mat ;)
 
Sv: Hur mycket är detta värt?

Sammet skrev:
Bensinkostnader, matkostnader (för du måste äta) samt boende om du måste övernatta.

Ang slitage, kan du ta hennes bil?
Nej, hennes bil är paj tyvärr.
 
Sv: Hur mycket är detta värt?

Det beror ju på er relation... Jag antar att hon mer än gärna kompenserar dig för slitage och övriga omkostnader, men att du kanske inte tar betalt för din tid?

Jämför med hur mycket det hade kostat att anlita transportfirma, kanske?
 
Sv: Hur mycket är detta värt?

Luleå skrev:
Det beror ju på er relation... Jag antar att hon mer än gärna kompenserar dig för slitage och övriga omkostnader, men att du kanske inte tar betalt för din tid?

Jämför med hur mycket det hade kostat att anlita transportfirma, kanske?
Där har du en logisk idé, så långt har jag inte tänkt! (-att man tar bort för bensin och så, naturligtvis)

Vi är inte kompisar så vi umgås så, utan hon har köpt lite grejer av mig, jag hade en häst på bete hos henne en sommar o så...

Tack! :)
 
Sv: Hur mycket är detta värt?

Om det är "du vet vem" så har jag hämtat häst åt den personen med egen bil, h*n stod för bensinen och mat (h*n åkte med) så det är väl det minsta du ska ta iaf (soppa och mat) Då handlade de om 80 mil tor. 90 mil är JOBBIGT att köra men h*n kanske kan köra en del så du slipper köra hela tiden.
 
Sv: Hur mycket är detta värt?

ja och??

Hon kan säkerligen ställa upp genom att åka runt med dig någon gång=)

Som sagt tjänster gentjänster.. nästa gång du ska på tävling kanske hon ställer upp och åker med sin bil=)
 
Sv: Hur mycket är detta värt?

Gazzan skrev:
ja och??

Hon kan säkerligen ställa upp genom att åka runt med dig någon gång=)

Som sagt tjänster gentjänster.. nästa gång du ska på tävling kanske hon ställer upp och åker med sin bil=)
Hahaha, men jag tävlar ju inte och om jag gör det har jag egen transport och bil ;) och jag skadessutom flytta 50 mil härifrån :D

Men jag förstår hur du menar! :)
 
Sv: Hur mycket är detta värt?

Gazzan skrev:
ja och??

Hon kan säkerligen ställa upp genom att åka runt med dig någon gång=)

Som sagt tjänster gentjänster.. nästa gång du ska på tävling kanske hon ställer upp och åker med sin bil=)

Fast vissa personer funkar inte "tjänster å gentjänster" på. Då är det bättre att va "smart" och ta pengar för en tjänst. I mitt fall på 80 mil tor så hade en gentjänst inte vart på fråga. För en sån sits hamnar inte jag i. Men den personen hamnar rätt ofta i en sån sits och behöver alltid hjälp då dens bilar inte är varken i det skicket (eller oftast ens inte besiktade ;) ) så där tar man klockrent pengar om man hjälper till...
 
Sv: Hur mycket är detta värt?

corzette skrev:
Fast vissa personer funkar inte "tjänster å gentjänster" på. Då är det bättre att va "smart" och ta pengar för en tjänst. I mitt fall på 80 mil tor så hade en gentjänst inte vart på fråga. För en sån sits hamnar inte jag i. Men den personen hamnar rätt ofta i en sån sits och behöver alltid hjälp då dens bilar inte är varken i det skicket (eller oftast ens inte besiktade ;) ) så där tar man klockrent pengar om man hjälper till...
Du är klok som en uggla du! ;) :D
 
Sv: Hur mycket är detta värt?

Tja har du en ny bil räkna ca 40 kronor MILEN då har du fått för slitage och för bensinpengarna..
Det är vad en ny bil kostar att köra

Annars om du har en gammal bil räkna med vad som är avdragsgillt enligt företag som är 17 kronor MILEN!
Då har du bara tagit för vad det kostar sen så säger du ett pris DU vill ha för du ställer upp..
 
Sv: Hur mycket är detta värt?

Men då är det inte tjänster och gentjänster utan utnyttja..
Och det är som dag och natt..

Tjänster och gentjänster är ju typ,, du får åka med till stallet gratis jag åker iaf förbi dig men du kan ta hand om min häst och mocka 1 dag som tack för att du få åka med mig ut=)

Att utnyttja är ju att man ber om att få åka med och sedan inte erbjuder hjälp tillbaks!
 
Sv: Hur mycket är detta värt?

bensin o ev. logi om det skulle behövas.
annars skulle jag inte direkt ta betalt av en kompis.
slitage på bilen...tja, för en kompis är det ok tycker jag, tjänster ger gentjänster, är det dock "någon som bara ber mig köra" så kan det diskuteras

håller inte riktigt med om mat..det skulle ni juh behöva betala hemma även om ni inte körde eller?
 
Sv: Hur mycket är detta värt?

Hon är definitivt ingen nära kompis, ingen jag har varit hemma hos eller så, och jag får ju lägga allt annat åt sidan, som jag skulle ha gjort ist... tex jobbat...
 
Sv: Hur mycket är detta värt?

Ja, jag tycker då inte det är nått fel alls med att ta självkostnads pris i betalning av kompisen. Tror nog h*n förstår det också. En dag eller två med förlorad inkomst blir en del pengar det också. Väldigt nära vänner skulle jag kunna tänka mig köra gratis, eller om det handlar om kortare sträckor nån enstaka gång = ett par mil max. Tycker nog din vän skulle erbjuda dig att betala en slant.
 
Sv: Hur mycket är detta värt?

Minimum din och din bils självkostnad.
Bilen- förutom soppan kanske runt 25-30:-/mil. Att dra släp kostar en del utöver det vanliga slitaget.
Mat och husrum för din del.

Din tid kan bara du ha åsikter om, men är det en ytligare bekant, tycker jag absolut att du ska ha någon ersättning även för den. Kanske 50:-/timme körtid?

Har själv varit utsatt för "utnyttjare" så jag spyr åt såna idag.

LIA
 

Liknande trådar

Fritid Jag och en kompis ska på en liten tripp till Los Angeles. Vi har även 5 årigt barn med på resan, Så nu behöver jag lite tips. Vad är...
Svar
7
· Visningar
522
Senast: Migo
·
Katthälsa På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor. Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit. Det är...
Svar
19
· Visningar
964
Senast: sthu
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 498
Senast: iNHALE
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 705
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp