Bukefalos 28 år!

Hur mycket äter era hästar på en natt?

Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Har en shettishingst på 6år som får 10,5kg silage per dag delat på 1+2(i hagen)+3,5(i smhn me klippt hål i)+4 o fri tillgång på halm i boxen (får i sig nästan 1 ikeapåse proppfull).
Han får med andra ord 4kg silage och en påse halm o trycker oftast i sig allt. Har han inte motioneras ordentligt så äter han knappt 2kg under natten.
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

KL*

Halvblod rätt stor...
Fri tillgång i hagen mellan 9-16. Värker säkert i sig 15-20kg...
Kommer in har hönat med ca 6kg och 3kg till kvällen och 1kg på morgon, någon gång är det kvar lite i boxen...
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

min 3åring äter 17kg hösilage per natt och 1kg lusernpellets 1/2kg edelavel 1/2 kg havre 3dl soyaprotein han är 170 plus...
2åringen äter 10kg hösilage 1kg lusernpellets 1/2 edelavel
nordisen 10kg hösilage 1/2 kg edelavel
mammahäst äter 15kg hösilage 1/2 edelavel och 1/2 havre
och den 5 "adhd" äter 10kg hösilage och 800g edelavel.
detta är nattmaten dom står på halm.
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Mitt halvblod kommer in 20 på kvällen och får då sitt kvällshö i boxen (2,5kg). På morgonen får hon frukost i boxen (1kg). Hon har dessutom ett nät som hon tömmer på natten, däri finns 5-6kg. Hon äter alltså 8-9kg på "natten". Övriga mål; utsläpp (1,5kg), lunch (3kg) och middag (2kg) får hon ute.
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Jag har haft en fasligt massa olika hästar och vissa av dem har kunnat äta "hejdlöst" och har alltid ätit upp till sista strå hur mycket de än fått så där fick man helt enkelt begränsa. Sen hade jag ett fullblod och ett varmblod som var väldigt kräsna med mat både kraftfoder och hö/silage, och dessa försökte man ju jämnt truga. Hade jag tur åt dessa (vbl 153 cm ca 475 kg och fbl 163 cm ca 575 kg) 5-7 kg under natten. Jag märkte att de åt sämre om de fick in för mycket i boxen, nästan som barn, när de "orkade" äta upp verkade de plötsligt manade till att äta massa mer? Dessa hästar var alltid i bäst form om sommaren på kraftigt bete 24/7 inkl kraftfodergiva 1-2 ggr/dagligen
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Häst 1 får 6-7 kg torrhö i nät. Står på spån. Är tomt men inte rensat på golvet under så det är precis lagom. Hon får även 1 kg till frukost inne och ca 2.5-3 kg till frukost ute och lunch.

Häst 2 äter inte mer än 2-3 kg max på en natt. Det mesta är utspritt. Får även tillgång till samma mängd som häst 1 ute, äter nog 3 kg till av det. Står på halm som hon äter lite av.

Häst 3 går med häst 1, får uppdelad kvällsgiva om 3+4kg hö. 1,5 kg på morgonen och samma som häst 1 ute. Står på halm.

Häst 4 får ca 6 kg i nät till natten. Lämnar alltid lite. Får samma som övriga ute. Står på halm.
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Min får ca 10kg till natten, ganska blött ts ungefär 60%. Sedan får han typ 2 kg inne på morgonen och 5 kg ute i hagen vid utsläpp.

Ponnyn får lite mindre.
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Min tvååriga arabkorsning får bara en liten tuss hö när hon kommer in på kvällen, kanske 0,2 kg. Ingen idé att ge mer för hon äter det inte.

Hon har fri tillgång i hagen och där äter hon hela tiden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: warg
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
720
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 250
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp