Bukefalos 28 år!

Hur mycket äter era hästar på en natt?

superstar

Trådstartare
Ställde frågan i min andra tråd, men där var grundfrågan en annan så gör en ny.

Min häst kommer in ca 17-18 och går ut ca 8. Hon får under timmarna inne 3+5+6 kg hösilage, dvs 14 kg och äter knappt upp detta. Jag vill gärna få i henne mer grovfoder/dygn (ute får hon lunchhö+halm, tyvärr inte möjligt att öka givan där) men det kanske bara är att acceptera att hon inte äter fler kg än såhär? 14 kg på 15 timmar, blir nyfiken på hur mycket era hästar kan/vill äta?
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

500 kg ponny resp 400 kg arab äter här 7 resp 6 kg hösilage med TS över 70 typ på mellan 9-11 h ungefär.

De har halm i nät men äter sällan av den och ger man 0.5-1 kg mer lämnar/stökar de vill lite. Så känns rätt lagom. De behöver inte äta mer hullmässigt heller och får bara lite krubbskrammel vid intag.

Fritt ute resten av dagen.
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Mitt SWB-sto får fyra grovfodergivor a´3+2+3+6 på ett dygn (2:an ute) och det funkar bra tycker jag. Hon är dock skapt så att skulle jag lägga in 15 kg på kvällen så skulle det vara väck på morgonen plus att hon har lätt att lägga på sig. Många hackar på mig att hon bör bantas men istället får hon hö som ligger lite läge i energi/protein fler gånger om dagen och det funkar bra.
Lite viktväktarfilosofi
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Mina två islandshästar får ca 10 kg hö var per dygn fördelat på fyra gånger.

Frukost 3 kg var
Lunch 1,5 kg var
Middag 1,5 kg var
Kväll/intag 4 kg var

Dom står inne 9 timmar och 4 kg är gränsfall på den lilla att han hinner äta upp så han får oftast 3 kg så det inte ska bli spill. Den vuxna har alltid haft 4 kg som det han hinner äta upp på natten utan att spara.
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Blessing petar i sig 2kilo på en natt. Tre kilo om dom står inne lite längre. Hon hade gärna fått äta lite till, men lägger jag in mer så lämnar hon..

Barbastark äter allt han får, sju kilo försvinner då utan problem.
(hästarna är inne ca 8-10timmar)

Båda hästarna har fri tillgång på hösilage i hagen. Inga nät eller liknande på hösilaget.
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Min lättfödda arab får ca 10-11 kg hösilage/dag.
3+2+1+1+3, ibland kan de bli 2 kg på den tredje givan.
kl 20 får hon 1 kg + kraft och tidigast kl 22 får hon 3 kg.
Hon verkar klara sig bra.

Nu står hon på boxvila och då har jag satt halm in, hon har knappt rört det, tolkar det som att hon inte är vrålhungrig iallafall.;)
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Här är en som är likadan. :)

Normalstort halvblod i träning.

Fri tillgång ute, utan nät eller något.
Kommer in mellan 6-8 och ut mellan 5-8 under tiden inne så petar hon i sig ca tre kg grovfoder, ofta så har hon lämnat lite av givan kvar på morgonen trots den lilla mängden.
(står på spånbädd)

För mig låter det enormt att få i en häst 14kg på en natt ;) Jag är glad om jag får i henne 14 kg på ett dygn. :)
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Min får 6-7kg/natt men äter upp 5-6 kg kanske. Står även på halmbädd och pillar säkert i sig lite av det även
(varmblodstravare, valack, svårfödd). Han har alltid lite kvar i nätet på morgonen och står inne ca 10-12 timmar

Ute fri tillgång

14kg på en natt tycker jag också låter ganska mycket. Det är vad många hästar får och äter under ett helt dygn och jag tror det är få som skulle trycka i sig mer än det på 15 timmar iaf, det är ju i princip 1kg/timma plus att dem sover djupsömn någon gång under natten förmodligen så jag tror det är svårt att ens äta mer än så :)
Vad är det för häst?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Tack för alla svar!

Det är en TS-halt på 56 %, så det kanske låter mer än vad det är med 14 kg. Inser ju själv att det är mycket att stoppa i sig på en natt ;) Men helst skulle hon komma uppåt 18-20 kg/dygn för att jag skulle slippa tillskottsfodra, men inser att det blir svårt om hon inte har fri tillgång även dagtid. Det är ett halvblodssto, väger gissningsvis runt 550 nu men skulle behöva gå upp kanske 30-40 kg till. Svårfödd, het, gör av med massor av energi varje ridpass.

Fodret är toppen, kvot på 6,5 så hon skulle klara sig fint på bara det om hon bara åt tillräckligt många kg. Nu får hon betfor, lusern och olja som tillskott men det hade jag sluppit om hon åt mer.
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Ang mycket mat. I mammas stall äter den ena hästen ca 24 kg hö (!) per dygn. Stor fälttävlanshäst. Hans kompis oxå modell stor får lite mindre till natten men äter lika mycket ute. Vägt såklart!

De äter i SMHN både i hagen (varsitt) och i boxen.
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Min D-ponny vill nog äta säkert 20 kg om dagen. Men han blir lite för rund då så han äter enbart 2 kg halm om natten (21.00-07.00) och det ligger nästan alltid kvar lite i boxen! Han är inte lika glupsk i halm. Ger ja hö måste jag ge minst 5-6 kg för att det ska bli något kvar.

Men han klarar sig på 7 kg hö om dagen (med lite halm som sysselsättning övrig tid) utan problem egentligen, lättfödd var ordet. Men hans temperament blir trevligare när han får äta mer.

På dagen äter han fritt från en bal och proppar säkert i sig 15 kg vintertid. Vår och höst får han 6 kg i hagen, 1 kg vid insläpp och 2 kg halm till natten (då äts allt upp för han är hungrigare)
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Mitt lättfödda varmblod äter totalt 9 kg hösilage (2+3+4) per dygn. Vet inte TS, men det är ganska torrt. Innan jag köpte henne åt hon 7 kg (2+3+2) mycket blötare hösilage. Hon är lite åt det tjockare hållet, behöver inte gå upp i vikt.

Hon har även halm i hagen, men äter knappt nått av det.
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Har 2 halvblod

Ute - Fri tillgång
Kommer in vid 17-19 beroende på väder ridning mm får då 3kg inne sedan ytterligare 5 kg på natten. Allt uppätet inget kvarliggande. Är det riktigt kallt ute är givan lite större
Går ut vid 7 på morgonen
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Min äter 13 kg hö per dygn (TS 89%) 3+2 i hagen och 2+3+1.5+1.5 inne. De har foderautomater så de får två givor på natten också.:)
Halvblodssto som väger ca 570 kg. Hon äter upp allt plus 1 kg lusern och 2 kg müsli.
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Min häst har fri tillgång dagtid och är inne mellan 18/19-6/8 då hon också har fri tillgång. Hon äter ca 8kg nattetid.
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Min äter 5-8 kg beroende på ts på en långlunch ensam inne, ca 4 timmar. Sen 2x3 kg ute. Vad han skulle sätta i sig på fri tillgång är svårt att säga, kanske 15 kg. Gammal isis 410 kg.
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Min SWB unghäst är hopplös. Han är inne mellan 22-06 och äter bara 3-4 kg. Ponnyn däremot klämmer lätt i sig 10 kg på den tiden, i SMHN.

Just nu får dom fritt i hagen fram till 16.00 i SMHN, vid kl 16 så går 3 hästar in och mina 2 som är kvar ute till natten får 2 kg var och sedan får dom nästa gång inne till natten. Anledningen till att det begränsas på kvällen är att unghästen ska hinna bli lite "hungrig" innan han kommer in, annars äter han bara knappt 2 kg på natten.
Ger jag mer på kvällen så äter ponnyn upp 80% ändå och unghästen ratar natthöt. Den totala dygnsmängden blir alltså större genom att låta honom stå utan ett par timmar på kvällen. Dessutom behöver ponnyn absolut inte äta alla dessa kg själv, han äter så det räcker och blir över resterande 20 h av dygnet.

Men ja, vi har problem. Vissa dagar äter unghästen bara 7 kg, bra dagar kan han komma upp i 10-11 kg per dygn :(
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Kl.

D-ponny 450 kg. Lättfödd.

Torrt hösilage, 7 MJ /kg, stor gräshage.


Morg. 05.30 2,5 kg hösilgage

lunch 2 kg hösilage

intag 17.30 1,5 kg hösilage

kväll vid 21-22 2,5 kg hösilage + lite halm.

Finns alltid lite halm kvar på morgonen, tuggar av det goda och lämnar de större stråna...

Får även ca 0,5 kg lusernhack.


Hade gärna gett mer men hon verkar hålla sig i bra hull på denna giva. Dessutom finns det alltid gräs att peta med även om det mest är lite sysselsättning nu på vintern (som har varit mild med bara 2-3 veckors snö hittills).

Vågar inte ha SMHN då hon är skodd och gärna ska sätta fötterna i saker.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Har du testat att ge endel i hönät?
Ibland kan det ju få i dem ett par kg mer iaf.

Min förra (hbl) åt 18 kg hö/dag på boxvila (i nät, mindre om det låt på backen och blev "smutsigt.."), fick i henne mer när hon gick ute.
 
Sv: Hur mycket äter era hästar på en natt?

Hej!

Min tjej äter 2 kg silage och 3 kg halm under natten- halmen serveras i nät så den ska ta lite längre tid att äta, silaget är slut på ungefär 20 minuter :-(.

Jag kan inte ge henne mer eftersom hon blir tjock av ingenting och absolut inte får vara överviktig pga hovproblem.

När hon fick fri tillgång åt hon minst 20 kg/dygn och såg ut som en rullande tunna.

/Lavinia, som önskade att hennes pålla var lite mindre glupsk
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
700
Senast: warg
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
826
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
732
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 288
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp