Hur mycket en häst bör äta.

M

maggan2

Ofta ser man inlägg här på foder sidan där man påpekar att hästen bör ha mer eller mindre MJ eftersom hästen väger si eller så mycket och tränas X antal gånger.

Det finns ingen anledning till att debattera om hur mycket MJ en häst bör äta och har egentligen inget med ”foderstatsberäkning” att göra. Att beräkna en foderstat grundar sig ENDAST i att se till att hästen har en balans mellan olika foderämnen och att hästen får tillräckligt med växtråd. Här är det ögat som måste vara avgörande och inte tabellerna (som endast är ett riktmärke). Om en häst blir tjock på det så kallade underhållsbehovet så skall mängden energi minskas...

Frågan är ju även vad olika hästägare menar när de skriver med lätt respektive svår född...
/M
 
Håller med.

Jag försöker gå så mycket som möjligt på vad hästen äter idag och hur den ser ut på det, inte på tabeller.

mvh Jessica
 
Ofta ser man inlägg här på foder sidan där man påpekar att hästen bör ha mer eller mindre MJ eftersom hästen väger si eller så mycket och tränas X antal gånger.

Det finns ingen anledning till att debattera om hur mycket MJ en häst bör äta och har egentligen inget med ”foderstatsberäkning” att göra. Låt mig säga så här: För den individuella hästen är det förädlingsgraden som påverkar eneribehovet. Skillnaden kan vara stor mellan individerna inom samma grupp. En annan faktor att ta hänsyn till är könet. Sedan har vi klimatet som påverkar. Att beräkna en foderstat grundar sig ENDAST i att se till att hästen har en balans mellan olika foderämnen och att hästen får tillräckligt med växtråd. Här är det ögat som måste vara avgörande och inte tabellerna (som endast är ett riktmärke). Jag ser den färdiga foderstaten som en starthjälp grundad på de fodermedel jag valt. Efter en tid görs div justeringar just med tanke på vad ögat och hur jag uppfattar hästen i sin helhet Om en häst blir tjock på det så kallade underhållsbehovet så skall mängden energi minskas... eller så lägger du in ett promenadpass :D

Frågan är ju även vad olika hästägare menar när de skriver med lätt respektive svår född... Ja en variant är väl att dom använder felaktiga fodermedel i tron att det ska vara mycket/lite energi i dessa. En annan orsak gissar jag att dom tror att själva mängden foder är för stor dvs "så här mycket kan man väl inte ge" och så fegar man ur och faller för grupptrycket, eftersom hästen bredvid klarar sig på bra mycket mindre mängd
/M
 
Har påpekat det själv flera gånger innan jag struntade i att svara på detta forum eftersom jag bara fick ta en massa skit... men det har ju inte med detta att göra... men som sagt, foderstatsberäkning syftar ju endast till att se att rätt balns finns samt tillräcklig mängd av de ämnen vi inte ser som mineraler och vitaminer... Bra talat maggan2!
 
Exempel

Ok, då tar vi ett exempel...

Vad skulle ni rekommendera för foderstat till följande hästar (MJ). Vi förutsätter att hästarna får balanserade foderstater?
1) Hingst, 3,5 år, vikt 600 kg, lätt träning, svår född.
2) Hingst, 3,5 år, vikt 550 kg, mkt lätt träning, lätt född.

/M
 
Re: Exempel

1) Hingst, 3,5 år, vikt 600 kg, lätt träning, svår född. 2) Hingst, 3,5 år, vikt 550 kg, mkt lätt träning, lätt född .

Vaddå, har hur lätt/svårt de föddes med saken att göra??? :rofl: Sorry, kunde inte låta bli, det blev en ganska rolig särskrivning.
 
Re: Exempel

*fniss* Ni vet vad jag menar... -> gödd
f och g sitter bredvid varandra på tangentbordet, lätt hänt när man skriver för fort. ;)
/M
 
Re: Exempel

Heheh, svår född :angel:.....

1. Vilken förädlingsgrad ska vi hålla oss till?
2. I vilket klimat lever hästarna i eller vilken årstid?

Svår gödd o lättgödd skulle jag inte bry mig om i det här läget :smirk:
 
Re: Exempel

Vi antar att båda är ngn typ av halvblod, bor i småland och det är höst. De vistas ute ca 10 tim per dag, täcke på båda hästarna.
/M
 
Re: Exempel

Ok, svar kommer ikväll, ska läsa igenom en artikel först :idea:

Det är händelsevis inte dina egna hästar så att du vill ha lite gratisexperthjälp :angel: ;)
 
Vad JAG menar med svårfödd resp lättfödd är hur hästarna står sig jämfört med "tabellerna". Häst som kräver mindre = lättfödd, häst som kräver mer = svårfödd. Det är ENA delen, den andra är hur lätt/svårt hästen har för att tappa i hull. Om jag tittar på de egna jag haft genom åren så en del (refereade till som lättfödda) krävde mindre än tabellerna OCH de tappade inte vikten i första taget. Dvs blev det en smällkall vinter och de inte fick köldtillägg så var de lika runda och goa ändå. "Svårfödda" individer kräver mer än tabellerna OCH de har lättare att tappa (och svårare att lägga på sig, även om man går från foderstat för arbete till vila utan att ändra fodret).

Men generellt så tolkar jag "svårfödd" som att hästen behöver mer än "tabellhästen". Men jag föredrar att se på vad hästen ätit i fråga om MJ innan, och då ser man ibland att de som anses "svårfödda" inte ALLS är det, men ägaren har tittat på MÄNGDEN mat i kilo. Dvs hästen har fått 8 kg dåligt hö och 4 kg kraftfoder och då måste den vara svårfödd för den behöver "mycket mat" sett i kraftfoderkilon räknat. Med ett bra hö skulle samma häst må finfint på 8 kg hö, och då skulel samme ägare anse den som "lättfödd" eftersom den klarar sig på "bara hö". Så det kan vara rätt vanskligt att rakt av gå på vad folk säger ;)

Jag benämner valacken svårfödd. Han kräver bra mycket mer MJ än "tabellerna" säger, och han har svårt att gå upp men lätt att tappa.
 
Re: Exempel

"Svår gödd o lättgödd skulle jag inte bry mig om i det här läget "

Om hästen är svår- eller lättfödd/gödd har en viss betydelse, eftersom vissa hästar tillgodogör sig foder bättre än andra
 
Re: Exempel

Eller har med att göra hur stor förbränning dom har??
 
Re: Exempel

Att fodersmältningen är effektivare ja.
För det var väl den "naturliga" typen du syftade på och inte den förbränning som sker då de arbetas?
 
Det är jättefarligt att stirra sig blind på att "min häst ska äta exakt X antal MJ då den utför Y minuters arbete". Energibehovet individuellt och som redan påpekats även varierande med faktorer som klimat m.m.

Till skillnad från många andra djur som konsumerar liknande foder (svin, nöt, höns...) har dessa djur avlats för max. avkastning på min. fodergiva. Det är därför betydligt lättare att generalisera kring dessa djur.

Hästen har avlats på helt andra egenskaper och de individuella behoven är därför varierande.
 
Re: Exempel

Jag törs nog sätta mitt huvud på att min uppfattning om vad som är svår gödd resp lätt gödd INTE sammanfaller med eran uppfattning. Sätt en siffra på vad som är svår gödd så får vi se.
 
Re: Exempel

MIN uppfattning av svårgödd/lättgödd är att det varierar med individen. Mitt fullblod var rätt svårgödd när jag fick henne, men med tiden "lugnade magen ner sig" och hon kunde äta mer normala mängder. Som värst låg på hon 60% över tabellernas värden.

Dessutom anser jag att man kan få en häst att gå på mindre/mer MJ och se i stort sett likadan ut med anpassning av vilket foder man använder!
 
Re: Exempel

Efter att ha plöjt en artikel och mycket funderande och räknande har jag nu kommit fram till ett förslag som iaf jag skulle ha startat med. Med tanke på att hästarna precis har lämnat unghäststadiet KAN det ju vara så att de ännu inte riktig har gjort det iaf. Sedan har jag funderat på hur mycket dom rör sig i hagen och deras allmänna temperament. Med detta i minnet så skulle jag ställa häst 1 (600kg) på 90MJ och häst 2 (550kg) på 85MJ. Jag skulle dessutom dokumentera hullet och hästarna som helhet dag 1 och köra foderstaten under 3 veckor. Därefter skulle jag ånyo dokumentera hullet och hästarna i sin helhet och jämföra detta med hur det var gången innan. Därefter tas beslut om hurvida man ska justera MJ eller inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 232
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 881
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 048
Senast: Vivo
·
Ekonomi & Juridik Osäker på om tråden hamnde rätt, moderator kanske kan hjälpa mig att flytta den isf? Jag har förstås ett autentiskt fall i tanken...
Svar
16
· Visningar
2 533
Senast: MorvanMorr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp