Hur mycket en häst bör äta.

Re: Exempel

ah, med din erfarenhet så gör du en sådan uppskattning på rutin. :)

Vad jag egentligen ville ha fram var att hålla på att debattera några MJ hit eller dit på hästar som man inte sett är helt omöjligt. Man måste alltid utgå från hästen som individ (precis som du skrev). Allt för många stirrar sig helt blinda på tabellerna.

Därav mina två exempel hästar, som är två utmärkta motpoler.
/M
 
Re: Exempel

:o äsch, så du säger :o

Några MJ hit eller dit spelar ingen roll. Skulle djuret lita brist på nån MJ nån dag så kan den ju ta energi från nåt annat så att säga. Och då det är vilo dag så får den tillbaka lite MJ eftersom den står på träningstillägg men ändå inte tränas vilodagar
 
Re: Exempel

Eftersom dessa hästar finns i verkliga livet, så har jag även "facit":
Nummer 1, är ameo:s häst. Han gick under den här perioden på MJ 140.
Nummer 2, är min egna häst. Han gick på den här perioden på MJ 60, men skulle behöva mindre MJ, men det gick inte pga att grovfodermängden skulle bli för liten.

Alltså två relativt lika hästar, men den ena åt mer än dubbelt så mkt MJ!
/M

Ps Jag har ameo:s tillåtelse att jämföra våra hästar på nätet.
 
Re: Exempel

En annan sak är ju att bedömma vad lätt träning är samt i vilken miljö denna träning bedrivs. En annan aspekt som jag berörde lite på ytan var ju det genetiska arvet. Så att det finns mycket att plocka med och som sagt, den beräknade foderstaten är ju bara ett hjälpmedel som man har för att veta var någonstans man bör börja. :)
 
Re: Exempel

Precis! Det var det jag ville belysa med denna tråd… Tabellerna skall användas till att hitta en god grund om var man bör ligga, sedan skall foderstaten justeras efter individen.

Enkelt att debattera med någon som jag håller med hela tiden. :)

/M
Ps Skall väl erkänna att min pålle inte är ett halvblod och jag är lite osäker på om ameo:s häst gick täckt och hur länge den gick ute om dagarna.
 
Re: Exempel

Vill bara ge dig en ytterligare desäng värt att lägga på minnet då det gäller träning.

Hur bedömmer vi hur hårt ett träningspass är och dimentionerar arbetstillägget därefter?

Följande exempel är något i stil med ditt ang hingstarna.

En 2 årig unghäst (travare) körs i ett temp tex 90 sekunder/km, distans 2000m. Den arbetar med en arbetspuls på 215 slag/minut. Detta får vi säga är ett någorlunda hårt arbete.

Vi kör ett exakt lika jobb med en vuxen starthäst. Den arbetar då på puls 190 slag/minut. Detta jobb får vi anse som ett lätt jobb.

Vad jag då menar då vi ska bestämma arbetstilläget är att vi även måste ta hänsyn till vad som anses lätt resp hårt för den individuella hästen vi ska räkna på.
 
Alla får väl ge sina hästar det som de själva tycker de behöver. Personligen skulle iallafall inte jag vilja hålla på att experimentera med mina hästar utan jag vill veta att de får i sig det som de behöver. Mest att jag kan köra lite plusminusnoll för att jämna ut men jag skulle aldrig fodra med blotta ögat. Säger som alltid att de flesta jag känner ger ett underskott på protein och överskott på energi.
Hur många gånger har man inte fått höra att deras hästar har fallit ur i hull och muskler och att de tagit det med en axelryckning och bara haft kommentaren att det är ju bara att öka fodergivan då!!!!!
 
Men vänta nu. Ögat är ju vad som avgör om man lagt sig rätt. Jag känner flera stycken som går strikt efter vad tabeller säger och sen är förvånade över att hästarna inte tar sig i hull, eller musklar sig som de ska, eller är tjocka.
 
experimentera :confused:
Om din pålle har ett underhållsbehov på t.ex. 60 MJ (enligt tabellerna), men trots detta är tjock över revbenen (förutsätter att hästen får en välbalanserad foderstat). Vad gör du då?
/M
 
Re: Exempel

För allmän kännedom:

Det är på gång att uppdatera de nuvarande MJ-rekommendationerna för sporthästar. Eller jag kanske snarare ska säga att studiens syfte är att göra det lättare att definiera i vilken träningskategori hästen bör ligga. Läser man t.ex. Christina Planck är definitionerna för de olika arbetsnivåerna (motionsridning, lätt träning och vad de nu kallas) väldigt löst definierade.

Man kommer att studera hästens arbetsbelastning och jämföra hur väl det överensstämmer med beräknad energiåtgång. Studien bör publiceras om något år.
 
Re: Exempel

Nu får du mej verkligen att dreggla. Var kommer denna studie att genomföras och under vems ansvar? Blir det på bana eller rullmatta? Blir det med pulsmätare uppföljt av laktatstudier? Paxar snabbt för första bästa ex :d. Vill du inte offentliggöra detta här så PM:a mig :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 232
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 881
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 048
Senast: Vivo
·
Ekonomi & Juridik Osäker på om tråden hamnde rätt, moderator kanske kan hjälpa mig att flytta den isf? Jag har förstås ett autentiskt fall i tanken...
Svar
16
· Visningar
2 534
Senast: MorvanMorr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp