Bukefalos 28 år!

Hur mycket energi?

BornAgain

Trådstartare
Hej, nu har jag ett problem... hunden är en tjej som borde väga 38 kg och har tillåtits pendla mellan 36-40 (hon är olika hungrig beroende på sin hormoncykel, väder och sysselsättning... sedan har hon lite vänner som roar sig med att mata, vilket jag sett genom fingrarna med, eftersom hunden brukar gå ned igen). Hon rör sig måttligt - prommenader i blandad terräng 3-6 timmar per dag och lättare tränning (mestadels spår och sök). Hon ska fortsätta med sin motion.

Nu har hon skadat sig och snabbt dragit upp till 43 :o således måste hon banta och jag har tagit hjälp av en dietist. Jag brukar fodra med ögat, foderpåsens rekommendationer, hundens utsagor och lite förnuft (mycket tränning med godis = mindre middag etc)...Foderpåsen - Doggy Orginal - säger att en hund som väger 25 kilo ska ha 9 dl. Hon brukar få ungefär 13 plus lite frukt och hundgodis. Dietisten säger att hon räknat ut en foderstat efter vad hunden ska väga, dvs ingen snabb-bantning. Dietisten kände inte till innehållet i mitt foder. Jag har fått uppgifter på ett energibehov på 3200 kJ - vilket skulle motsvara ung 4 dl av ett torrfoder på 1400 kJ per 100 g. Jag tycker att siffrorna verkar helt uppåt väggarna, men eftersom jag misslyckats med att fodra min hund vill jag ha mer på benen innen jag ifrågasätter... Så hur stort anser ni att underhållsbehovet för en schäfer, som ska väga 38 kilo är?
 
Sv: Hur mycket energi?

Jag blir litet fundersam. Det måste vara en jättestor schäfertik som skall väga 38 kg.
För en kortare period kan du väl bara ge mindre av det vanliga fodret och lägga till morötter.
 
Sv: Hur mycket energi?

Ja, hon är en redig bit - men även nu som rund-hund har hon markerad midja både uppifrån och från sidan. Man känner revbenen (fast det bör vara tydligare) och ser revbensfästena. Hon är högre än rasstandard, bred över bringan, tassar större än min knytnäve... stor, grov och rå. Hon är designad för att övertyga människor om att de bör stanna på sin egen sida av staket.

Jag undrade mer om energibehovet - om det verkligen är så att hon ska ha 3200 kJ/dag, då är det bättre att jag lagar mat åt henne (100 g hjärta är 490 kJ - dvs 1/3 av torrfodrets energiinnehåll. Jag kan nog få mer bulk och bättre näringsvärde per kJ i hemkört foder) än att hon äter 4 dl torrfoder. Men då undrar jag vad det är för fodertillverkare, som rekommenderar ung tre gånger mer energi än de behöver. Hon ska inte svälta - hon ska banta och behålla en sundare kroppsmassa.

Jag har aldrig räknat på en hunds foderstat tidigare och är fundersam över siffrorna.
 
Sv: Hur mycket energi?

Oj, 3200 låter väldigt lite?

Man räknar på att underhållsbehovet för en "normal" ( vi vet ju att alla är individer men ändå) hund som väger 35kg är 7200kJ/dag vid "normal" aktivitet.

En på 25kg - 5700kJ, så 3200kJ skulle motsvara underhållsbehovet för en typ 12kilos ungefär.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Riesenhanen, 4½ år, kastrerad för ca ett halvår sedan, ger mig gråa hår. Han gick upp i vikt efter kastreringen, dels pga...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp