Bukefalos 28 år!

Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Alexandra_W

Trådstartare
Riesenhanen, 4½ år, kastrerad för ca ett halvår sedan, ger mig gråa hår.

Han gick upp i vikt efter kastreringen, dels pga kastreringen, men också pga att han hade tre veckor med tratt och koppelpromenader i samma veva pga att sporrarna BF opererades bort. När tratten och kopplet försvann gick han ner ett par av extrakilona, men låg ändå på några plus.

Innan kastrering åt han drygt en liter högenergifoder (30/20) per dag.
Bytte efter kastrering till ett 24/12, och sen till ett 20/10, och minskade sen portionerna, allt eftersom han inte gick ner. Tvärtom, han bara fortsatte gå upp.

Innan kastrering vägde han hälsosamma 36 - 37 kilo.

Idag äter han fyra (4) dl dietfoder per dag (2 + 2 dl), samt majs, champinjoner och böngroddar som bulk i det (annars blir han ju ifrån sig av hunger). Det är en mycket aktiv och energisk hund, och energin och orken är det INGET fel på. Han är inte slö någonstans - tvärtom. Rör sig mycket varje dag.

Och väger 42 kilo..

Uppgången stannade av när jag började med dietfodret, men han går inte ner. Alls. Det är som förgjort. Och det är inte 'friskt' att han inte går ner på den mat han får. Okej att ämnesomsättningen saktar ner vid kastrering, men hans ämnesomsättning tycks ju vara obefintlig??

På senare tid har han tappat päls i armhålor och ljumskar med, och är gles på sidorna av buken. Ingen klåda eller liknande, och pälsen i övrigt är fin.

Sköldkörtelprov togs (med tanke på symptom + ras, trots att symptomen inte fullt ut stämmer) och var exemplariska. Så så enkelt var det inte. Njurvärden, levervärden osv är också bra. Han är dessutom blodgivare.

Och jag blir inte klok på vad som är fel? Eller ens om något ÄR fel, å ena sidan verkar han ju pigg, frisk och glad. Å andra sidan så är det ju inte 'normalt' att han inte går ner, och inte pälsförändringen heller.

Kastrering kan ju ge viktuppgång, men även vet höll med om att det absolut inte borde vara så att en hund som åt så mycket högenergifoder innan, är FET på svältgiva med dietfoder (och det är ju inte pga svältgivan han är fet heller, har ju varit lika hela tiden). Och kastrering kan ju ge pälsförändring, men då brukar det vara texturen i pälsen etc, inte att de får gles päls eller håravfall.

Så, någon som har en ide? Just nu kliar både jag och vet oss i huvudet. Naturligtvis ska vi försöka utreda vidare, just nu kluras dock febrilt på 'i vilken ända man ska börja' och vi väntar ut den antibiotikakur han äter för en infektion efter ett klokapselbrott. Men det känns som att som blindbock försöka hitta en nål i en höstack faktiskt..
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Min hund tappar också en massa päls, framförallt magen, tinnigar och armhålor, inte helelr han har ngn klåda. Var hos vet förra veckan (en som är väldigt duktig på just hudproblem) och hon uteslöt ohyra direkt, misstänkte mask eftersom han också har svårt att gå upp i vikt men idag ringde hon och sa att proven var negativa, inte en enda parasit.

Hon ville vänta en månad och se om det självläkte annars skulle vi ta biopsi. Han fick också Omega-3 olja förra veckan.

När vi tänkte efter idag så insåg vi att vi bytte foder ungefär i samma veva som han började tappa päls och misstänker att det kanske är fodret som påverkat pälsen. Annars vet vi inet vad det är men nästa vecka ska vi iaf byta foder och se om det gör ngn skillnad. Oljan verkar iaf ha gett honom mer aptit.
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Hingstar som kastreras får ju ofta sämre päls(långhårigare o strävare), min tik som blev kastrerad fick tjockare o vågigare päls...hormoner har ju med pälsen att göra så min teori är att antingen är det fodret han inte tål eller så är det hormonellt i om kastreringen, och nu ska dom ju byta om till sommarpäls så det är kanske det som sker nu.
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Kolla rävskabb
Min mammas hund har samma problem
Hunger klåda tappar päls mm
Han går på diet foder för att gå ner i vikt.
Men det fungerar dåligt , Då han är så hungrig.
Vet sa att det är rävskabben som gör hunden hungrig o o lusten klådan mm
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Rotterö - som jag skrev, ingen som helst klåda.

Escodobe - luktar? Eh, som vanligt? =) Eller hur menar du?

Galadriel - hade din vet någon teori om varför ang pälsen?

Martha - jo, just lockigare, tjockare, ulligare/mer underull osv kan de ju få av kastrering, men vet hade aldrig hört om håravfall, och jag har inte lyckats hitta ngt om det heller.
Riesen fäller inte (trimmade) så inget sånt heller.

Nu är det ju svårt att veta om man har ett eller två problem, men om man antar att det är ett och samma grundproblem de två sakerna är symptom på så känner ju jag också att första misstanken är ngt hormonellt. Inte kastreringen då utan 'sjukdomsmässigt'.. och därav absolut första misstanken sköldkörteln. Men nä.. Och i övrigt, det finns ju en del saker som bland annat har viktuppgång och pälsavfall som symptom, t ex cushings - men inte som enda symptom, och Utter 'saknar' ju de andra symptomen för vad man än kikar på så.

Det som gör det så knepigt ang var leta vidare sas.

Har inte bytt foder i samband med håravfallet började, foderbytet var långt innan dess (och inom 'samma serie' som han ätit innan, vilket inte behöver betyda ngt dock, men..)
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

En bild förresten, där man ser håravfallet i ljumske och armhåla, och utglesningen på bukens sida.

thumbnail.aspx
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

den kanske är så fet att det sprängs ut och ser bara ut som om det är glest :idea:
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Haha, ja det var ju en tanke. Dessvärre inte så lätt heller. Vikten har legat still ett bra tag nu, håravfallet har kommit på senheten.
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Andra långsökta teorier btw.. Jag var ett tag inne på om det kunde vara någon form av bristsymptom (vitamin/mineralbrist t ex) som gav håravfallet, iom att han får såpass lite mat. Det höll dock veterinären inte för troligt iom att han då knappast borde vara pigg och glad osv. Och vet har ju en poäng där.

Så jag har slut även på långsökta teorier. Vi har diskuterat om man ska prova symptombehandla håravfallet 'bara'.. fast det irriterar lite att ha det + vikten och inte en aning liksom. Vore bättre få reda på vad fasiken det är. Samtidigt om man symptombehandlar håravfallet och det då försvinner, så borde det öka chansen att det och vikten är två separata problem, och att iaf håravfallet inte beror på någon läskig underliggande sjukdom. Förhoppsningsvis..

Dock vikten som 'bekymrar' mig mest om jag ska vara ärligt. Han borde vara bara skinn och ben med tanke på hur mycket han rör sig osv, dvs hur mycket kalorier han rent logiskt måste/borde göra av med varje dag, och hur pass få han får i sig. Men icke då. Snurrigt värre..
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Men du....låt det vara istället, hunden är ju relativt nykastrerad och det är en process i sig...han mår ju bra, är matglad o pigg,

Du har en förmåga att leta upp en massa "diagnoser" ....:p
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Men du....låt det vara istället, hunden är ju relativt nykastrerad och det är en process i sig...han mår ju bra, är matglad o pigg,

Du har en förmåga att leta upp en massa "diagnoser" ....:p

Nykastrerad? Det är ett halvår sen ungefär?

Sen, jag har inte 'oroat' mig för det förrän det här med pälsen kom. Alltså vikten har jag ju inte ryckt på axlarna åt, men inte sett som ett problem. Däremot har den påpekats varenda gång han stuckit in nosen i någon byggnad där en veterinär finns. Och numera rynkar även veterinärerna (han träffar ju lite olika, dels har han varit med när tiken åkt jojo till hemmavet, han ger blod och träffar då vet osv) pannan och ser lite bekymrade ut när de tycker 'du måste ge honom mindre mat', och jag talar om vad han äter och hur mycket. Då kontrar de med 'du måste motionera honom mer', och när de inser hur mycket han rör sig och motioneras så blir det ett par veck till i pannan.. Just för det är inte normalt.

Men frågeställningen sjukligt kom upp just i samband nu med pälsavfallet. Det är ju lätt/naturligt att skylla vikten på kastreringen och det vi gjort så far, men nu är det mer än en veterinär som tyckt att 'hmm, det här stämmer inte'.

Och även om han är pigg och glad, så det är inte hälsosamt någonstans att bära omkring på övervikt.

Glömde btw, han fick ett lipom för ett par veckor sedan, det var i samband med det som blodproven togs.

Och ja, jag tar gärna tag i och kollar upp när något inte är som det ska. Även om hunden inte verkar 'jättesjuk' direkt. So far har jag ju aldrig inbillat mig. Fast jag gör det gärna nu, bara skrället börjar gå ner i vikt så får han se ut som en halv nakenhund om han vill. Men jag tänker INTE rycka på axlarna åt hans vikt. Han ser ut som ett BORD över ryggen, har valkar i nacken och ingen midja. Och det är en storvuxen ras, och min intention är att han ska få bli mer än medelålders iaf innan lederna packar ihop och går hem för honom. Och där passar inte övervikt in så bra.

Hade han mått dåligt också, då hade han varit på stooora utredningen på stora djursjukhuset redan. Nu tar vi det steg för steg med nogsam fundering emellan. Men ignorera det? Nää, då får ni lobotomera mig =)
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Hade han mått dåligt också, då hade han varit på stooora utredningen på stora djursjukhuset redan. Nu tar vi det steg för steg med nogsam fundering emellan. Men ignorera det? Nää, då får ni lobotomera mig =)

I know baby :rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Har inte läst allt, men jag tänker på sköldkörteln.
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

I första inlägget:

Sköldkörtelprov togs (med tanke på symptom + ras, trots att symptomen inte fullt ut stämmer) och var exemplariska. Så så enkelt var det inte. Njurvärden, levervärden osv är också bra. Han är dessutom blodgivare.
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Jag kan bara beskriva min egen hund,men kanske något stämmer!

Hon blev ju kastrerad för 2 år sen,höll sig både fin i hull och hår i ca 1 år..
Sen började fetman komma,och sen en halvtaskig päls..

Även vi tog sköldkörtelprov,men det fanns inga fel..

Nu idag är hon kanonfin i hull och även i päls..

Hennes pälsproblem bottnade antagligen i en icke helt korrekt klippning som gjordes i höstas,jag lämnade in henne på klippning och frisören sa att hon var svårklippt,ville inte stå mm,vilket resulterade i en väldigt ful klippt hund med tussar både här och där..
Pälsen blev brun och gles och len..

Jag gjorde om klippningen 2 mån efter och nu har hon en kanonpäls..

Det syns inte på henne att hon är kastrerad,för det finns ingen fetma och pälsen är kanon!

Hon äter ett helt vanligt foder,och motioneras med en långis per dag,dryga timmen,eller följer med på en ridtur,så det är inga överdrivna motionsturer för att hålla vikten!
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Tack för svar. Här kom ju viktuppgång tämligen direkt. Dock lite svårt säga hur mkt som var kastrering och hur mkt som var tre v koppelvila. Dock så när koppelvilan var över försvann ju ett par av kilona, så var nog en kombo. Men sen har liksom vikten krupit på, envist och vad man än gör. Och vi har ju hela tiden fram till nu antagit att det varit kastreringen, tills nu när pälsen också kom, och när han äter så extremt lite men ändå inte går ner.

Men det är ju jättesvårt för man kan mycket väl ha två - eller fler - orsaker. T ex så vikten så är ju säkerligen en del av lättföddheten från kastreringen, det som är knepigt är ju att han verkligen inte går ner, där det börjar bli knepigt.

När din var en tjockis, svarade hon på bantning etc då? Det är ju det som är det 'förbryllande' här? *nyfiken*

Pälsknaset började innan klipp, och jag klipper själv, så kan inte skylla nån för taskig klippning, och lika klippt as always. Dock tycker jag den växer ut långsammare än vanligt, brukar få klippa honom tätt, varannan månad, och då är han rejält lurvig vid omklipp. Nu är det snart en månad sen klipp och inge lurv i sikte alls. Kikade nog igår och pälsen i övrigt tät, blank osv (blank där den är gles med btw), dock tunnat ur lite framför öronen med.

Men vi har ju löst diskuterat om man ska prova 'symptombehandla' pälseriet, just för man kan ju ha mer än ett problem ( och för att det är det vi kan 'behandla'.. *s*)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp