Bukefalos 28 år!

Hur mycket kostar det i månaden?

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Lisaaa

Hej! Jag skulle jätte gärna vilja ha häst men mina föräldrar håller på och tjatar om hur mycket det kostar och bla, bla, bla bla:mad: Så nu skulle jag jätte gärna vilja veta vad det kostar i månaden (om man inte räknar med stallplats kostnaden) och om någon har ett tips på hur man övertalar sina föräldra att köpa häst så skriv det också:) hoppas någon är snäll och svarar för det skulle vara jätte snällt:bow:

kram lisa:p
 
Sv: Hur mycket kostar det i månaden?

Det är dyrt o ha häst, du kan nog räkna med någonstanns mellan 1500-2000kr/månad.

Jag har för tillfället 5 hästar hemma, 4 shettisar o en arab, jag betalar minst 6000kr/månad, då har jag inga träningsavgifter o sånt.
 
Sv: Hur mycket kostar det i månaden?

ok tack för svaret =) Uppskattar det verkligen!
 
Sv: Hur mycket kostar det i månaden?

För min kosdtar det iaf;

Hö: 350 kr
Kraftfoder: 500 kr
Spån: 25 kr
Utrustning: Ca. 200-300 kr per månad (om det int handlar om stora inköp såsom, sadlar, täcken etc.)
Träningar: 1200 kr (inräknat bensin 800 kr)
Skoning: 650 kr
Summan: 2925 kr mer eller mindre för en häst.


Sen är det också veterinärkostnader, hagmaterial, stallutrustning och sådant.
 
Sv: Hur mycket kostar det i månaden?

ok tack för svaret:bow:
 
Sv: Hur mycket kostar det i månaden?

Lägger väl ca 2000 - 3000 i månaden på hästen. Då är 1400:- stallhyra. (Grovfoder ingår)
 
Sv: Hur mycket kostar det i månaden?

Ligger kring 2-3000, i snitt. Stallhyran låg denna månad på ca 1600, betalar hö och spån efter förbrukning.

Kraftfoder ca 400-500/månad.

Försäkring ca 800/månad.

Hovslagare ca 1000 kr.

Bil fram-->tillbaka kanske 500/månad. Har faktiskt inte räknat på det..

Sen så kan ju tävling och träning tillkomma..
 
Sv: Hur mycket kostar det i månaden?

Försäkring kostar ca 10% av hästens värde per år. Ordentlig försäkring rekommenderas.

Box 500-5000:- beroende på läge och vad som ingår. Normala priser kan vara 1000-2000:- kr/mån inkl. vissa förmåner t ex hö+strö samt ridbana

Foder individuellt. Hästen ska ha minst 1,5 kg hö per 100 kg kroppsvikt och dag, vanligt pris är ca 2 kr/kg. Hösilage behöver hästen större dos av. Tillkommer tillskottsfoder och det är helt individuellt. Strö är ingen stor utgift. Jag strödde för 300-400 kr/mån.

Skoning räkna med 800:- var åttonde vecka som schablon. Kan bli dyrare, t ex var sjätte vecka 1000:-. Enstaka hästar måste inte skos runt om hela året = billigare.

Vaccination + avmaskning är ingen stor utgift. Vacc 150-500:-/år, avmaskning beror på programmet i erat stall, upp till 1500:-/år inkl träckprov, bara för att gissa ungefär.

Förnyelse utrustning man behöver hela tiden köpa nytt. Gammalt slits, flaskor blir tomma, man upptäcker att man vill ha nya funktioner. Gissningsvis köper du utrustning för 10 000:- innan du köpt hem första hästen, dessutom 10 000:- under det första året medan du upptäcker vad du egentligen behöver, sedan lugnar det ner sej lite. Titta i postorderkataloger och gör kalkyler så får du ett hum.

Resor till och från stallet åker du bil/kollektivt blir detta extra utgift som du inte skulle haft annars. Varje dag, kanske två gånger/dag.

Släpvagn De flesta vill ha egen släpvagn. Lån med avbetalning eller hyra betalas varje månad.

Medlemsskap de flesta är med i ridklubb eller rasförening e.d. för att ta del av förmåner, kursutbud, aktiviteter, information m.m.

Ridlektion/kurs det är ingen mening att ha häst om du inte hela tiden tar lektioner och tränar! Det är svårt att träna själv utan att fastna i onda cirklar.

Tävling de flesta vill tävla och då tillkommer licenser, avgifter, extra utrustning, resor mm

Litteratur/video klart att du ägnar dej lite åt självstudier! Det finns enormt mycket info och kunskap att ta del av som gör det lättare att förstå och kunna ta eget ansvar!

Observera: allt detta gäller så länge hästen är frisk!!! Blir den sjuk så kostar det extra, alltifrån att försäkringen tar allt till ingenting. Man kan få en räkning på flera tiotusentals kronor + att hästen blir värdelös!

Hoppas inte jag glömde något nu?... :angel:
 
Sv: Hur mycket kostar det i månaden?

försäkringen behöver väll inte kosta 10%?!

vi är tre i stallet som har försäkrat för samma belopp och betala bra olika!

TS ränka med närmare 2000
 
Sv: Hur mycket kostar det i månaden?

och om någon har ett tips på hur man övertalar sina föräldra att köpa häst så skriv det också:) hoppas någon är snäll och svarar för det skulle vara jätte snällt:bow:

kram lisa:p

Du kan ju informera dem om att det är bevisat att tjejer som växer upp med hästar blir bra chefer som vuxna!! :p

Annars finns det alla argument i hela världen. Även om man inte blir just chef så utvecklas man och blir vuxnare tidigare, man har alltid något positivt i vänten, man får ökat självförtroende, ökad motivation att klara av tillvaron i stort, blir målmedveten, problemlösare, får grundlig social fostran, ansvarstagande och så mycket mer! Jo, bättre fysik får du också! Du blir inte fjantig utan handlingskraftig och tuff och van vid praktiska problem.

Du kan ju lova dina föräldrar bättre betyg i skolan och att du fixar middagsdisken e.d.

Äh, om de har råd så måste de!!! Du får en uppväxt som du minns med ett leende resten av livet. Du får en bra start och blir smart. Dessutom får du nya vänner.

Alternativet om de inte har råd? Du kan vara medryttare, fodervärd, låna/hyra häst, äga hästen men skaffa en medryttare som betalar en liten slant. Annars är det ridskola, om du är total nybörjare så är det bäst att börja med ridskola en tid först så ni kan känna er för.

LYCKA TILL! :)
 
Sv: Hur mycket kostar det i månaden?

Det är klart att alla betalar olika i praktiken, men för att ge TS ett schablonvärde att utgå ifrån.
 
Sv: Hur mycket kostar det i månaden?

Jag ligger på mellan 2000-4000/månad med en häst...

Dock är det inte bara "bla bla bla bla" som dina förräldrar säger... Jobbar du inget själv så tycker jag inte du har så mycket att säga till om faktiskt. Säger dom att det är för dyrt så är det förmodligen det.

Finns ju andra möjligheter som skötare och medryttare...

Jag tjatade också på mina förräldrar för att få en häst men så kom jag på en idé... Bästa idén...

Jag sa till mina förräldrar att jag var så förstående men att vi kan väl i alla fall HYRA en häst i ett år så att jag också får se vad det innebär att ha häst. Funkar det inte så lämnar vi tillbaka den och sen är det slutdiskuterat.

Detta gick dom med på och jag har sedan dess haft egen häst.

MEN, jag hade ingen aning om då vad det faktiskt kostar att ha häst. Det kom ifatt mig flera år senare :o
 
Sv: Hur mycket kostar det i månaden?

ja betalar minst 3000 för min vra månad.. fullblod äter och kostar därför.. sedan har han haft en hel del att fixa så därför har jag fått lägga ut mer.. men ingte jag ångrar, vad gör man inte för sin älskade prins ?
 
Sv: Hur mycket kostar det i månaden?

Drar den äldsta här;

1500 i stallhyra då ingår rubbet.
600 i skoning vartannan månad ungefär dvs utslaget 300 kr i månaden.
350 kr i försäkring.
Så bara hästen går på 2150 kr. Sedan tillkommer ju veterinär, utrustning samt andra onödiga grejer, vilket jag är MÄSTARE på :angel::o.

Så ca 5000 i månaden går väl till mina båda killar i månaden. Ca halva lönen men det är inget jag "ångrar".;)
 
Sv: Hur mycket kostar det i månaden?

2150??? /Månad??? INKL försäkring och skoning???
Det är billigare än min stallhyra där allt ingår utom kraftfoder och mockning på helger...

Billigt värre... en anledning till att flytta från sthlms-trakten :D
 
Sv: Hur mycket kostar det i månaden?

Det finns flera liknande trådar på hästmänniska. Sök, så hittar du.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Hästmänniskan Hej… Jag vet inte riktigt vad ett rimligt pris är på att bli medryttare/fodervärd här i Dalarna (Falun) typ Det ända jag tänker är att...
Svar
3
· Visningar
1 055
Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 725
Senast: SiZo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 308
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp