Delat hästägande - Stockholm

Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två heltidsarbetande föräldrar och dotter på 12 år behöver ett service stall. Vi gjorde en snabb kalkyl och inser att månadskostnaden blir ca 10 - 11 tkr i månaden. Vi kommer behöva hjälp inser vi självklart rent tidsmässigt men det slår oss, varför kan i inte försöka hitta en person som också har samma utmaning men vill ha häst på en hobbynivå. Hur hittar vi denna person som tillsammans med oss uppfylla drömmen om egen häst även fast man bor i stockholm och jobbar mellan 8-17 mån-fre. Har slängt ut en annons men inget svar ännu.. tips tack! Hur går man vidare?
Bor man i Stockholm så får man nog inse att det för de flesta inte fungerar att ha häst. Hästen är ett lantbruksdjur och tillhör landsbygden. De som har stora anläggningar äger dem själva.

Ridskola är säkert toppenbra lösning för er. Det finns inget mervärde varken för er dotter eller er att äga egen häst i storstan. Varför ska man ha egen häst när du själv skriver ”självklart behöver hjälp rent tidsmässigt”.

varför tycker du att dottern behöver egen häst?
 
Bor man i Stockholm så får man nog inse att det för de flesta inte fungerar att ha häst. Hästen är ett lantbruksdjur och tillhör landsbygden. De som har stora anläggningar äger dem själva.

Ridskola är säkert toppenbra lösning för er. Det finns inget mervärde varken för er dotter eller er att äga egen häst i storstan. Varför ska man ha egen häst när du själv skriver ”självklart behöver hjälp rent tidsmässigt”.

varför tycker du att dottern behöver egen häst?
Stockholm är stort och de flesta bor inte i innerstan, så visst kan man ha häst! Marken är dock dyr och det innebär ofta höga kostnader för stallplats. Håller dock med dig att en bra ridskola nog är ett bättre alternativ för TS, eller en bra medryttardeal (där ert upplägg med tävling osv troligen kommer kosta en slant det med, men betydligt mindre än att äga en häst så klart). Det finns flera bra ridskolor i Stockholm med omnejd.
 
Jag tycker det låter som att skaffa sig problem, särskilt när det är barn inblandade. Hur ska ni välja vilket barn som ska tävla vilken tävling? Hur ska ni lägga upp det med träning så det blir rättvist? Och allt annat runt omkring som ska tas beslut om. Jag tycker det känns som att man kanske står där med två besvikna barn i slutändan istället. Givetvis kan det bli bra, men risken känns större att man blir osams, särskilt om man inte känner varandra sen innan.

Vet inte om TS dotter rider på ridskola nu, men ofta finns det ju möjlighet att tävla med ridskolehäst. Annars kanske det går att hitta en medryttarhäst som hon kan få tävla på.
 
Bor man i Stockholm så får man nog inse att det för de flesta inte fungerar att ha häst. Hästen är ett lantbruksdjur och tillhör landsbygden. De som har stora anläggningar äger dem själva.

Ridskola är säkert toppenbra lösning för er. Det finns inget mervärde varken för er dotter eller er att äga egen häst i storstan. Varför ska man ha egen häst när du själv skriver ”självklart behöver hjälp rent tidsmässigt”.

varför tycker du att dottern behöver egen häst?
Det låter som att du inte har så stor insikt i hur hästlivet i Stockholm ser ut. Det finns många gårdar både mindre och större, Stockholm är oerhört mycket mer än själva innerstaden.

Jag själv har haft häst norr om Stockholm i mer än 20 år. Så gott som alla stall har legat på landet.
 
Håller med om att det låter som ett upplägg bäddat för problem.
Jag tycker att ska man äga en häst så bör man ha möjlighet att äga hela hästen. Det ska inte hänga på någon annan om jag har råd att ha häst eller inte. För vad händer om den andra parten vill dra sig ur efter ett tag?
Vill man hålla på med hästar men inte har möjlighet till att ha egen så antingen själv bli medryttare/ rida på ridskola och ta extra lektioner. Vill man skaffa häst så kan man därefter själv skaffa medryttare om man känner att man behöver hjälp. Men även medryttare kan sluta och då står man där själv vilket måste tas med i beräkningen.
Vet man med sig redan innan att man inte kommer ha råd och tid med en häst så skaffar man inte en häst är min åsikt.
 
Enda gången jag hört att ett delägarskap funkat är när det var två systrar som hade en häst tillsammans. Den ena var dressyrryttare och den andra gillade hoppning. I slutet blev det ändå så att den ena fick köpa ut den andra när den förstnämnda blev gravid och inte hade tid eller ork med häst längre. Så jag säger som alla andra - har ni inte råd med häst på egen hand så skulle jag avråda från att skaffa häst.

Sedan blir jag lite konfunderad när ni börjar med att säga att er dotter vill ha häst för att kunna tävla i hoppning. Inser dottern att 90% av tiden man spenderar i stallet/hästen inte inkluderar varken hoppning eller tävling? Har sett flera fall där föräldrar köpt dyra tävlingsponnyer till sina bortskämda barn som bara vill rida om de får hoppa (allt annat är ju tråkigt). Stalltjänst ska vi inte tala om. Där är det föräldrarna som fått slita och slava.
 
Det låter som att du inte har så stor insikt i hur hästlivet i Stockholm ser ut. Det finns många gårdar både mindre och större, Stockholm är oerhört mycket mer än själva innerstaden.

Jag själv har haft häst norr om Stockholm i mer än 20 år. Så gott som alla stall har legat på landet.
Det beror ju på vilka krav man har också.

En kompis har haft häst i stockholm, var jättenöjd med det. Spola fram några år, nu är hon etolog och tar sin master i Animal Science. Nu finns det inga stallplatser som hon ens skulle fundera på....
 
Det beror ju på vilka krav man har också.

En kompis har haft häst i stockholm, var jättenöjd med det. Spola fram några år, nu är hon etolog och tar sin master i Animal Science. Nu finns det inga stallplatser som hon ens skulle fundera på....

På grund av att?
 
Du är medveten om hästars beteendebehov gissar jag? Hon har inte lyckats hitta något ställe som har en sportslig chans att tillfredsställa dessa helt enkelt. Då måste hon en bra bit utanför stan, på nivån att tiden det tar för att ta sig till stallet helt enkelt blir för stor.
På vilket sätt?
Hur långt är en bra bit utanför stan?
Vad som är långt beror ju på varifrån man utgår.
 
På vilket sätt?
Hur långt är en bra bit utanför stan?
Vad som är långt beror ju på varifrån man utgår.
Tror att hon förr åkte 45 min, men att det nu inte skulle räcka. Hon bor/bodde på gärdet/lidingö.

Hon vill ha lösdrift i flock med antingen många portioner eller fri tillgång på grovfoder. Hon vill ha stor hage i ordets rätta bemärkelse, alltså några hektar som minst, också beroende på hur många hästar det är i hagen givetvis. Gärna varierande terräng så att hästen får använda kroppen ordentligt. Inte lervälling runt foderplatser, grind och ligghall. BRA ligghall, för där verkar det tydligen vara jävligt svårt. Tillgång till att stalla upp hästen vid eventuell skada. Tillräckligt med resurser helt enkelt. Många hästar = fler ätplatser, fler ligghallar, fler vattenkar osv. Tillgång till ridbana är ett plus, ridhus ännu större plus. Men inga krav där.

Sen vet ju inte jag hur noga hon har letat givetvis. Men det kändes som att hon var redo att ge upp.
 
Tror att hon förr åkte 45 min, men att det nu inte skulle räcka. Hon bor/bodde på gärdet/lidingö.

Hon vill ha lösdrift i flock med antingen många portioner eller fri tillgång på grovfoder. Hon vill ha stor hage i ordets rätta bemärkelse, alltså några hektar som minst, också beroende på hur många hästar det är i hagen givetvis. Gärna varierande terräng så att hästen får använda kroppen ordentligt. Inte lervälling runt foderplatser, grind och ligghall. BRA ligghall, för där verkar det tydligen vara jävligt svårt. Tillgång till att stalla upp hästen vid eventuell skada. Tillräckligt med resurser helt enkelt. Många hästar = fler ätplatser, fler ligghallar, fler vattenkar osv. Tillgång till ridbana är ett plus, ridhus ännu större plus. Men inga krav där.

Sen vet ju inte jag hur noga hon har letat givetvis. Men det kändes som att hon var redo att ge upp.
Min står uppstallad men hagarna uppfyller det du skriver. Hästen mår bra där. Åker knappt 45 minuter mellan Sundbyberg och Vallentuna.

Vill man ha lösdrift förstår jag att det kan vara svårt att hitta. Hade det du beskriver i norra Vallentuna en gång i tiden, men det finns inte kvar.
 
Min står uppstallad men hagarna uppfyller det du skriver. Hästen mår bra där. Åker knappt 45 minuter mellan Sundbyberg och Vallentuna.

Vill man ha lösdrift förstår jag att det kan vara svårt att hitta. Hade det du beskriver i norra Vallentuna en gång i tiden, men det finns inte kvar.
Ja, det finns en del studier på att lösdrift minskar risken för kolik och såntdär så jag tror att hon är rätt inställd på lösdrift. Eller om det finns något ställe som bara har hästarna inne 8 timmar/dygn. Men, då vill hon nog gärna ha större box än normalt så att hästen ändå kan röra sig något sånär. Tror jag iaf. Och jag tror att hon gärna vill ha en ligghall ändå då, så att de har skydd för väder och vind om de vill ha det. Men, nu gissar jag lite :D
 
Det låter som att du inte har så stor insikt i hur hästlivet i Stockholm ser ut. Det finns många gårdar både mindre och större, Stockholm är oerhört mycket mer än själva innerstaden.

Jag själv har haft häst norr om Stockholm i mer än 20 år. Så gott som alla stall har legat på landet.
Då menar du regionen antar jag. För Stockholms kommun/stad har väl inga riktiga hästgårdar med lösdrift i stora hagar.
Det här är inte menat som ett ifrågasättande utan ett konstaterande eftersom att "Stockholm" för de flesta innebär hela regionen Stockholm med sina kommuner men ingen säger "Umeå" om Västerbottens inland.
 
Finns ju en del ridskolor som där man har möjlighet att tävla ridskolehäst och t.o.m. i bland ha dem som "egen häst" ett par dagar i veckan. Kan det vara ett bättre alternativ för er till en början i alla fall?
 
Du är medveten om hästars beteendebehov gissar jag? Hon har inte lyckats hitta något ställe som har en sportslig chans att tillfredsställa dessa helt enkelt. Då måste hon en bra bit utanför stan, på nivån att tiden det tar för att ta sig till stallet helt enkelt blir för stor.

Absolut men om jag nu utgår ifrån du skrev till @Görel sedan så menar du att en hästs beteendebehov inte kan uppfyllas på annat sätt än genom lösdrift med fri tillgång till foder och stor ligghall?
Om så så tillfredsställs inte majoriteteten av Sveriges hästars beteendebehov.

Om du menar lång utevistelse, bra storlek på boxar, kuperade hagar etc (för ridhus, ridbana och annat mög bryr sig ju knappast hästarna om, sådant lyx är ju inget som behövs för hästens välmående) så finns det gott om sådana stall i Stockholmsområdet för Stockholm är ju inte bara innerstan som du säkert är medveten om.
 
Absolut men om jag nu utgår ifrån du skrev till @Görel sedan så menar du att en hästs beteendebehov inte kan uppfyllas på annat sätt än genom lösdrift med fri tillgång till foder och stor ligghall?
Om så så tillfredsställs inte majoriteteten av Sveriges hästars beteendebehov.

Om du menar lång utevistelse, bra storlek på boxar, kuperade hagar etc (för ridhus, ridbana och annat mög bryr sig ju knappast hästarna om, sådant lyx är ju inget som behövs för hästens välmående) så finns det gott om sådana stall i Stockholmsområdet för Stockholm är ju inte bara innerstan som du säkert är medveten om.
Jag menar precis som ditt första stycke här. Att stå på box, även om det bara är 8 h/dygn, kan omöjligt tillfredsställa hästens beteendebehov under de 8 timmarna. Framförallt inte som de flesta har galler eller helväggar mellan hästarna.

Och ja, jag skulle absolut säga att majoriteten av hästarna i världen inte får sina beteendebehov tillfredsställda, inte bara Sverige. Tittar vi på hingstar så blir siffrorna ännu värre.
 
Då menar du regionen antar jag. För Stockholms kommun/stad har väl inga riktiga hästgårdar med lösdrift i stora hagar.
Det här är inte menat som ett ifrågasättande utan ett konstaterande eftersom att "Stockholm" för de flesta innebär hela regionen Stockholm med sina kommuner men ingen säger "Umeå" om Västerbottens inland.
Jag tror de flesta menar Stor-Stockholm när de säger Stockholm, dvs Stockholms län. Stockholms stad blir lite märkligt geografiskt eftersom tex Solna inte ingår i Stockholms stad/kommun, däremot tex Hässelby som ligger hur långt bort som helst. På grund av detta finns det nog alldeles säkert lantligt belägna stall även i Stockholms stad :)
 
Då menar du regionen antar jag. För Stockholms kommun/stad har väl inga riktiga hästgårdar med lösdrift i stora hagar.
Det här är inte menat som ett ifrågasättande utan ett konstaterande eftersom att "Stockholm" för de flesta innebär hela regionen Stockholm med sina kommuner men ingen säger "Umeå" om Västerbottens inland.
Det finns inte heller något Umeå län eller ens regionen Umeå man pratar om, Umeå är visserligen länshuvudstad men det är fortfarande regionen Västerbotten och Västerbottens län.
 
Förutom det vi varit inne på om pengar så måste man också tänka på tid och ansvar. Dvs om man aldrig hållit på med hästar är det svårt att förstå hur mkt tid som det kan ta och att om en tonåring/ barn skaffar häst är det något som ofta blir hela familjens intresse. Är ni vuxna också beredda på att lägga ner stor tid? För även om det är fullservice kan det finnas städdagar, eller annat man måste vara med om. Eller hjälpa till att bygga hinder på träning. Samt att som djurägare behöver man vara beredd på att hästen kan bli sjuk och då behöva lägga tid och pengar på att vara hos veterinär.
 

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
1 925
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 742
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan När anser ni att man är kunskapsmässigt redo för att bli medryttare? Jag har ridit i 3 år, vilket jag vet inte säger så mycket om vad...
Svar
11
· Visningar
4 582
Senast: hier
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 686
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp